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Biersching T, Schweda A, Oechsle K, Nauck F, Rosenbruch J, Schuler U, Hense J, Neukirchen M, Weber M, Junghanss C, Kramer T, Ostgathe C, Thuss-Patience P, Van Oorschot B, Teufel M, Schuler M, Bausewein C, Tewes M. The OUTREACH study: oncologists of German university hospitals in rotation on a palliative care unit-evaluation of attitude and competence in palliative care and hospice. J Cancer Res Clin Oncol 2022:10.1007/s00432-022-04131-w. [PMID: 35831764 DOI: 10.1007/s00432-022-04131-w] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/16/2022] [Accepted: 06/09/2022] [Indexed: 11/30/2022]
Abstract
PURPOSE The effect of the duration of an educational rotation presented at a palliative care unit on the palliative care knowledge gain and the increase of palliative care self-efficacy expectations are unclear. METHODS This national prospective multicenter pre-post survey conducted at twelve German University Comprehensive Cancer Centers prospectively enrolled physicians who were assigned to training rotations in specialized palliative care units for three, six, or twelve months. Palliative care knowledge [in %] and palliative care self-efficacy expectations [max. 57 points] were evaluated before and after the rotation with a validated questionnaire. RESULTS From March 2018 to October 2020, questionnaires of 43 physicians were analyzed. Physicians participated in a 3- (n = 3), 6- (n = 21), or 12-month (n = 19) palliative care rotation after a median of 8 (0-19) professional years. The training background of rotating physicians covered a diverse spectrum of specialties; most frequently represented were medical oncology (n = 15), and anesthesiology (n = 11). After the rotation, median palliative care knowledge increased from 81.1% to 86.5% (p < .001), and median palliative care self-efficacy expectations scores increased from 38 to 50 points (p < .001). The effect of the 12-month rotation was not significantly greater than that of the 6-month rotation. CONCLUSION An educational rotation presented in a specialized palliative care unit for at least six months significantly improves palliative care knowledge and palliative care self-efficacy expectations of physicians from various medical backgrounds.
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Affiliation(s)
- T Biersching
- West German Cancer Centre, Department of Medical Oncology, University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany
| | - A Schweda
- West German Cancer Centre, Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University of Duisburg-Essen, LVR University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany
| | - K Oechsle
- Palliative Care Unit, Department for Oncology, Haematology and Bone Marrow Transplantation, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
| | - F Nauck
- Department of Palliative Medicine, University Medical Centre Göttingen, Göttingen, Germany
| | - J Rosenbruch
- Department of Palliative Medicine, LMU Munich Hospital, Ludwig-Maximilians-University, Campus Großhadern, Munich, Germany
| | - U Schuler
- University Palliative Care Centre, Carl Gustav Carus University Hospital, Dresden, Germany
| | - J Hense
- West German Cancer Centre, Department of Medical Oncology, University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany
| | - M Neukirchen
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, University Tumor Centre Düsseldorf - Comprehensive Cancer Centre, University Hospital Düsseldorf, Heinrich Heine University, Düsseldorf, Germany.,Department of Anaesthesiology, University Hospital Düsseldorf, Heinrich Heine University, Düsseldorf, Germany
| | - M Weber
- Interdisciplinary Department for Palliative Medicine, University Medicine Mainz, Johannes-Gutenberg-University, Mainz, Germany
| | - C Junghanss
- Division of Medicine, Dept. of Haematology, Oncology and Palliative Medicine, University Medical Centre, Rostock, Germany
| | - T Kramer
- Palliative Medicine at the University Centre for Tumor Diseases (UCT), University Hospital Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
| | - C Ostgathe
- Palliative Medicine Department, Comprehensive Cancer Centre CCC Erlangen-EMN, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - P Thuss-Patience
- University Tumor Centre, Charité University Medicine Berlin, Charité Campus Virchow-Klinikum, Berlin, Germany
| | - B Van Oorschot
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, University Hospital Würzburg, Julius-Maximilians-University, Würzburg, Germany
| | - M Teufel
- West German Cancer Centre, Department of Psychosomatic Medicine and Psychotherapy, University of Duisburg-Essen, LVR University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany
| | - M Schuler
- West German Cancer Centre, Department of Medical Oncology, University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany.,German Consortium for Translational Cancer Research (DKTK), Partner Location Essen University Hospital, Essen, Germany
| | - C Bausewein
- Department of Palliative Medicine, LMU Munich Hospital, Ludwig-Maximilians-University, Campus Großhadern, Munich, Germany
| | - M Tewes
- West German Cancer Centre, Department of Medical Oncology, University Hospital Essen, 45147, Essen, Germany.
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Medel J, Serrano A, Batet C, Lorente L, Bella S, Ferrandiz M, Monerris MDM, Boada S, Villoria J, Ribera MV, Montes A, Videla S. Advances and Pitfalls of Specialized Pain Care through Public and Private Health Care Providers in Catalonia and the Balearic Islands: A Physician's Survey. Pain Res Manag 2022; 2022:4077139. [PMID: 35637851 PMCID: PMC9148249 DOI: 10.1155/2022/4077139] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 10/23/2021] [Revised: 02/08/2022] [Accepted: 03/18/2022] [Indexed: 11/17/2022]
Abstract
Optimal diagnosis and treatment of pain require a multidisciplinary approach that demands considerable coordination and forethought. A cross-sectional physician survey based on an online questionnaire was carried out to assess the adoption of multidisciplinary working patterns, compare the public and private models, and provide an update on the resources and organization of specialized pain care in Catalonia and the Balearic Islands. Active pain practitioners identified through the Catalan Health Service and Pain Society databases were sent an invitation in December 2020. Of the 321 physicians contacted, 91 (28.3%) answered and 71 provided complete responses (commonly anesthesiologists, representing 92 different sites; some worked at public and private sites). Up to 78.7% reported working in pain management teams, but only 53.5% were regularly involved in teaching or research activities. Thus, the proportion of multidisciplinary sites lies somewhere in-between. Median wait times were significantly shorter and within the recommended standards in private practices (e.g., 15 vs. 90 days in public practices for noncancer patients). In turn, private practices were slightly less staffed and equipped, albeit the differences did not reach statistical significance. Respondents made a median of 530 regular and 30 emergency visits per year, of which 190 involved interventional procedures. They offered a wide range of pharmacological and interventional therapies, although psychotherapy and the most sophisticated procedures were only available in ≤50% of sites. Pain clinicians and facilities are reasonably available in Catalonia, but barely more than half are truly multidisciplinary. Public and private practices differ in some aspects; the latter seems to be more accessible, but it is restricted to patients who can afford it. Compared to previous reports, this update shows both advances and outstanding issues. Multidisciplinary care could be expanded by incorporating more psychologists and some interventional procedures. The public practices should reduce wait times.
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Affiliation(s)
- Javier Medel
- Pain Unit, Hospital Universitari Vall d'Hebrón, Passeig de la Vall d'Hebron 119, Barcelona 08035, Spain
| | - Ancor Serrano
- Pain Unit, Hospital Universitari de Bellvitge, Carrer de la Feixa Llarga, L'Hospitalet de Llobregat 08907, Spain
| | - Carme Batet
- Pain Unit, Consorci Sanitari Integral, Hospital de Sant Joan Despí Moisès Broggi, Carrer Oriol Martorell 12, Sant Joan Despí 08907, Spain
| | - Lluis Lorente
- Pain Unit, Institut de Medicina i Cirurgia de Barcelona, Carrer Bisbe Sivilla 46, Barcelona 08022, Spain
| | - Susana Bella
- Pain Unit, Hospital Universitari Sant Joan de Reus, Avinguda Del Doctor Josep Laporte 2, Reus 43204, Spain
| | - Marta Ferrandiz
- Pain Unit, Hospital Universitari de La Santa Creu i Sant Pau, Carrer de Sant Quintí 89, Barcelona 08041, Spain
| | | | - Sergi Boada
- Pain Unit, Hospital Universitari Joan 23, Carrer Dr. Mallafrè Guasch 4, Tarragona 43005, Spain
| | - Jesus Villoria
- Department of Design and Biometrics, Medicxact, Plaza Ermita 4, Alpedrete, Spain
| | - Maria-Victoria Ribera
- Pain Unit, Hospital Universitari Vall d'Hebrón, Passeig de la Vall d'Hebron 119, Barcelona 08035, Spain
| | - Antonio Montes
- Pain Unit, Hospital Del Mar, Passeig Marítim 25-29, Barcelona 08003, Spain
| | - Sebastian Videla
- Department of Clinical Pharmacology, Hospital Universitari de Bellvitge, Carrer de La Feixa Llarga, L'Hospitalet de Llobregat 08907, Spain
- Pharmacology Unit, Department of Pathology and Experimental Therapeutics, School of Medicine and Health Sciences, IDIBELL, University of Barcelona, Carrer de La Feixa Llarga, L'Hospitalet de Llobregat 08907, Spain
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Peuckmann-Post V, Hagedorn C, Krumm N, Rolke R, Elsner F. [Perceptions on the use of opioids: focus on COVID-19 : Free-text analysis of a survey in anesthesiology/intensive care, internal medicine, and palliative care]. Schmerz 2022; 36:99-108. [PMID: 35072814 PMCID: PMC8785699 DOI: 10.1007/s00482-021-00620-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Revised: 12/09/2021] [Accepted: 12/10/2021] [Indexed: 10/25/2022]
Abstract
BACKGROUND Opioids efficiently manage pain and dyspnea. However, guidelines on symptom management with opioids differ, which may lead to uncertainty among medical staff concerning opioid indication and ethical implication, especially when caring for COVID-19 patients. AIMS We aimed to examine the perception of morphine/opioid (M/O) administration for symptom control within and outside palliative care, including care for COVID-19 patients, among members of the German associations for palliative medicine, internal medicine, anesthesiology and intensive care. METHODS Participants received an anonymized online questionnaire via Survey Monkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) regarding their general perception of symptom management with M/O. These results have been published elsewhere. For systematic and structural analysis of comments in the free-text field, we chose Phillip Mayring's method of summarizing qualitative content analysis. RESULTS Of the n = 2202 persons who participated, 339 wrote comments in the free-text field which were categorized as follows: main categories 1) personal perceptions of COVID-19 patients, 2) administration and effect of M/O, 3) observations within the palliative care field, 4) imparting knowledge concerning M/O usage and palliative care, and 5) others. CONCLUSIONS Some participants reported very personal perceptions and deficits of the healthcare system, especially when caring for COVID-19 patients. Uniform interdisciplinary guidelines for symptom control, more education, and support by trained staff confident in symptom control should be increasingly considered in the future.
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Affiliation(s)
- Vera Peuckmann-Post
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.
- Klinik für Anästhesiologie, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.
| | - Carolin Hagedorn
- Klinik und Poliklinik für Frauenheilkunde, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Deutschland
| | - Norbert Krumm
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
| | - Roman Rolke
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
| | - Frank Elsner
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
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Peuckmann-Post V, Wiese C, Keszei A, Rolke R, Elsner F. [Perceptions on handling of opioids: focus COVID-19 : A survey among anesthesiologists via the specialist societies DGAI/BDA]. Anaesthesist 2022; 71:586-598. [PMID: 35294560 PMCID: PMC8924352 DOI: 10.1007/s00101-022-01101-2] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.5] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/02/2021] [Revised: 01/16/2022] [Accepted: 01/20/2022] [Indexed: 12/24/2022]
Abstract
Hintergrund Opioide gehören zum Klinikalltag in Anästhesiologie, Intensivmedizin und Palliativmedizin. Hinsichtlich der Behandlung von Dyspnoe mit Opioiden finden sich in Leitlinien jedoch unterschiedliche Gewichtungen. Dies kann zu Unsicherheiten bezüglich Indikationsstellung und ethischer Implikationen im Umgang mit Opioiden – auch bei COVID-19 – führen. Ziel der Arbeit Erfassung der Wahrnehmung bezüglich Umgang mit Morphin/Opioiden (M/O) zur Symptomkontrolle inner- und außerhalb der Palliativmedizin, auch bei COVID-19-Erkrankten. Material und Methoden Mittels SurveyMonkey® (Momentive Inc., San Mateo, CA, USA) wurden Mitglieder der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie (DGAI) und des Berufsverbands Deutscher Anästhesisten (BDA) im Oktober 2020 anonymisiert nach ihrer eigenen Wahrnehmung zum Umgang mit M/O zur Symptomkontrolle befragt. Ergebnisse und Diskussion Von N = 1365 teilnehmenden Anästhesist:innen beschrieben 88 % den Umgang mit M/O innerhalb der Palliativmedizin als „sicher und vertraut“ bzw. 85 % als „klar geregelt“, während dies für die Bereiche außerhalb der Palliativmedizin deutlich seltener angegeben wurde (77 %/63 %). Bei der Betreuung COVID-19-Erkrankter wurde der Umgang mit M/O außerhalb der Palliativmedizin noch seltener als „sicher und vertraut“ (40 %) oder „klar geregelt“ (29 %) wahrgenommen. Dyspnoe (95 %/75 %), Erleichterung des Sterbeprozesses (84 %/51 %), Unruhe (59 %/27 %) und Angst/Panik (61 %/33 %) wurden häufiger innerhalb als außerhalb der Palliativmedizin als allgemeine Indikationen genannt. Von den Befragten wünschten sich 85 % die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams. Fazit Anästhesist:innen nahmen deutliche Unsicherheiten im Umgang mit M/O wahr, insbesondere außerhalb der Palliativmedizin. Einheitliche, interdisziplinäre Leitlinien zur Symptomkontrolle etwa bei Dyspnoe, mehr Lehre und die Einbindung eines palliativmedizinischen Konsilteams sollten zukünftig intensiver bedacht werden.
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Affiliation(s)
- Vera Peuckmann-Post
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.
- Klinik für Anästhesiologie, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland.
| | - Christoph Wiese
- Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Stiftung Herzogin Elisabeth Hospital, Braunschweig, Deutschland
| | - András Keszei
- Center for Translational & Clinical Research Aachen, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
| | - Roman Rolke
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
| | - Frank Elsner
- Klinik für Palliativmedizin, Medizinische Fakultät, Uniklinik RWTH Aachen, RWTH Aachen University, Aachen, Deutschland
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Flöther L, Pötzsch B, Jung M, Jung R, Bucher M, Glowka A, Medenwald D. Treatment effects of palliative care consultation and patient contentment: A monocentric observational study. Medicine (Baltimore) 2021; 100:e24320. [PMID: 33761631 PMCID: PMC9282054 DOI: 10.1097/md.0000000000024320] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/09/2020] [Revised: 12/03/2020] [Accepted: 12/22/2020] [Indexed: 01/05/2023] Open
Abstract
ABSTRACT Palliative care is a central component of the therapy in terminally ill patients. During treatment in non-palliative departments this can be realized by consultation.To analyze the change in symptom burden during palliative care consultation.In this observational study, we enrolled all cancer cases (n = 163) receiving inpatient treatment for 2015 to 2018 at our institution. We used the MDASI-questionnaire (0 = 'not present' and 10 = "as bad as you can imagine") and the FAMCARE-6 (1 = very satisfied, 5 = very dissatisfied) to analyze the treatment effect and patient satisfaction, respectively.We examined the association of symptom burden and patient satisfaction using Spearman-correlation. Comparing mean values, we applied the Wilcoxon-test and one-way ANOVA.An improvement in MDASI-core-items after treatment completion was significant (P < .05) in 14/18 symptoms. The change in perception of pain showed the strongest improvement (median: 5 to 3). Initially the MDASI-items "activity" (median = 8) and emotional distress (median = 5 and 6) were viewed as especially incriminating. There was no evidence for a correlation between patients' age, the type of diagnosis and time since diagnosis.The analysis of FAMCARE-6 patient contentment was lower or equal to two in all of the six items. There was a weak negative association between the change in symptom burden of psycho-emotional items "distress/feeling upset" (P = .006, rSp = -0,226), "sadness" and patient satisfaction in FAMCARE-6.A considerable improvement of the extensive symptom burden particularly of pain relief was achieved by integrating palliative consultation in clinical practice.
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Affiliation(s)
- Lilit Flöther
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - Barabara Pötzsch
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - Maria Jung
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - Robert Jung
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - Michael Bucher
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - André Glowka
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
- Institut für Medizinische Epidemiologie, Biometrie und Informatik Universitätsmedizin Halle (Saale), Germany
| | - Daniel Medenwald
- Klinik für Anästhesiologie und Operative Intensivmedizin, Universitätsklinik und Poliklinik für Strahlentherapie
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Berendt J, Ostgathe C, Simon ST, Tewes M, Schlieper D, Schallenburger M, Meier S, Gahr S, Schwartz J, Neukirchen M. [Cooperation between intensive care and palliative care : The status quo in German Comprehensive Cancer Centers]. Med Klin Intensivmed Notfmed 2020; 116:586-594. [PMID: 32767071 PMCID: PMC8494681 DOI: 10.1007/s00063-020-00712-0] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 01/31/2020] [Revised: 06/08/2020] [Accepted: 07/04/2020] [Indexed: 12/04/2022]
Abstract
Hintergrund Die interdisziplinäre Zusammenarbeit zwischen Intensivmedizin und Palliativmedizin kann die Versorgungsqualität verbessern. Das Ausmaß dieser Zusammenarbeit ist aber bisher kaum untersucht. Ziel der Arbeit Es sollten die angebotenen und in Anspruch genommenen palliativmedizinischen Unterstützungsangebote auf den Intensivstationen deutscher onkologischer Spitzenzentren erfasst werden. Material und Methoden Durchgeführt wurde eine quantitativ-qualitative, deskriptive Umfrage an den 16 von der Stiftung Deutsche Krebshilfe geförderten Zentren. Die im quantitativen Teil erfragten Häufigkeiten werden als Mittelwert und Median mit den jeweiligen Streumaßen dargestellt, während die im qualitativen Teil erhobenen Triggerfaktoren mit einer Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet wurden. Ergebnisse Von Juli bis August 2017 konnten Angaben aus 15 von 16 onkologischen Spitzenzentren (94 %) erfasst werden. Im Jahr 2016 wurden im Median 33 Intensivpatienten (Min. 0, Max. 100) palliativmedizinisch vorgestellt und 9 Patienten (Min. 1, Max. 30) auf eine Palliativstation verlegt. Regelmäßige intensivmedizinisch-palliativmedizinische Visiten sowie ein Screening-Tool zur Einbindung der spezialisierten Palliativmedizin sind an zwei onkologischen Spitzenzentren implementiert. Anhand von 23 genannten Triggern, die auf der Intensivstation eine palliativmedizinische Mitbehandlung ausgelöst haben, lassen sich nach qualitativer Analyse die drei Kategorien „Entscheidung und Einstellung des Teams“, „Zustand des Patienten“ und „Wunsch von Patienten und Angehörigen“ ableiten. Diskussion Trotz eines verfügbaren Angebots werden palliativmedizinische Ressourcen in den intensivmedizinischen Abteilungen der onkologischen Spitzenzentren immer noch selten genutzt. In die tägliche Routine integrierte Angebote wie Screening-Tools oder gemeinsame Visiten könnten die Ausnutzung der angebotenen palliativmedizinischen Ressourcen erhöhen und die Versorgungsqualität verbessern.
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Affiliation(s)
- J Berendt
- Palliativmedizinische Abteilung, Universitätsklinikum Erlangen, Comprehensive Cancer Center EMN-Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Deutschland
| | - C Ostgathe
- Palliativmedizinische Abteilung, Universitätsklinikum Erlangen, Comprehensive Cancer Center EMN-Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Deutschland
| | - S T Simon
- Zentrum für Palliativmedizin, Centrum für Integrierte Onkologie Aachen, Bonn, Köln, Düsseldorf, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland
| | - M Tewes
- Westdeutsches Tumorzentrum, Innere Klinik (Tumorforschung), Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland
| | - D Schlieper
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland
| | - M Schallenburger
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland
| | - S Meier
- Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - S Gahr
- Palliativmedizinische Abteilung, Universitätsklinikum Erlangen, Comprehensive Cancer Center EMN-Erlangen, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Deutschland
| | - J Schwartz
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.
| | - M Neukirchen
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225, Düsseldorf, Deutschland.,Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
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