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Braun J, Specker C, Schulze-Koops H, Haase I, Kötter I, Hoyer B, Aringer M, Krusche M, Voormann A, Wagner U, Krause A. [Position paper of the German Society of Rheumatology e.V. (DGRh) regarding the situation of advanced training in the discipline of rheumatology in Germany]. Z Rheumatol 2023; 82:615-620. [PMID: 37335384 DOI: 10.1007/s00393-023-01349-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 02/27/2023] [Indexed: 06/21/2023]
Affiliation(s)
- J Braun
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- c/o Praxis Dr. Karberg, Schlossstr. 110, 12163, Berlin, Deutschland
- Ruhr Universität Bochum, Bochum, Deutschland
| | - C Specker
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, KEM | Evangelische Kliniken Essen-Mitte gGmbH, Essen, Deutschland
| | - H Schulze-Koops
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Sektion Rheumatologie und Klinische Immunologie, Medizinische Klinik und Poliklinik IV, Klinikum der Universität München, LMU München, München, Deutschland
| | - I Haase
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Klinik für Rheumatologie und Hiller Forschungszentrum, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - I Kötter
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Klinik für Rheumatologie und Immunologie am Klinikum Bad Bramstedt und Sektion für Rheumatologie und Entzündliche Systemerkrankungen in der III. Medizin des Universitätsklinikum Eppendorf (UKE), Hamburg, Deutschland
| | - B Hoyer
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Sektion Rheumatologie und Exzellenzzentrum für Entzündungsmedizin, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Christian-Albrechts-Universität, Kiel, Deutschland
| | - M Aringer
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Abteilung Rheumatologie, Medizinische Klinik und Poliklinik III, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M Krusche
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Klinik für Rheumatologie und Immunologie am Klinikum Bad Bramstedt und Sektion für Rheumatologie und Entzündliche Systemerkrankungen in der III. Medizin des Universitätsklinikum Eppendorf (UKE), Hamburg, Deutschland
| | - A Voormann
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland.
| | - U Wagner
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Bereich Rheumatologie an der Klinik für Endokrinologie, Nephrologie und Rheumatologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig, Deutschland
| | - A Krause
- Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie e. V., Wilhelmine-Gemberg-Weg 6, 10179, Berlin, Deutschland
- Abteilung Rheumatologie, Klinische Immunologie und Osteologie, Immanuel Krankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland
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Lakomek HJ, Fiori W. [Rheumatology centers according to the regulations of the Federal Joint Committee]. Z Rheumatol 2023; 82:552-562. [PMID: 36169704 DOI: 10.1007/s00393-022-01270-w] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 08/24/2022] [Indexed: 11/29/2022]
Abstract
With the Nursing Staff Strengthening Act (Pflegepersonal-Stärkungs-Gesetz), the legislator delegated the specification of the special tasks of centers and focal points to the Federal Joint Committee (G-BA). Due to extensive preliminary work it was already possible to agree on quality requirements and special tasks for rheumatology centers and centers for pediatric and adolescent rheumatology in the first version of the G‑BA regulations. Since publication in the Federal Gazette (Bundesanzeiger) on 12 March 2020, rheumatology centers have been able to negotiate surcharges for their special tasks if they have been designated accordingly by the state authorities responsible for hospital planning. So far, 14 rheumatological centers have been designated. Many patients continue to be treated in healthcare structures that are not specialized in acute inpatient rheumatological care. In addition to the additional remuneration, the designation as a rheumatology center can also contribute to patients becoming even more aware of the healthcare structures that are specialized for them. Acute inpatient rheumatology has several specializations. Some clinics have specialized in the multimodal treatment of chronic rheumatism patients and have gained a high level of expertise in this field. Many of these highly specialized clinics have so far been denied recognition as a center because the regulations of the G‑BA require the provision of further specialist departments at the same location. While for a large number of medical specializations the establishment at a maximum care hospital is likely to make sense, the specialist clinics focusing on the multimodal treatment of chronic rheumatism patients offer the possibility of strengthening rural areas.
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Affiliation(s)
| | - Wolfgang Fiori
- DRG-Research Group, Roeder & Partner - Ärzte PartG, Roeder & Partner - Ärzte PartG, 48308, Senden, Deutschland
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Kiltz U, Buschhorn-Milberger V, Albrecht K, Lakomek HJ, Lorenz HM, Rudwaleit M, Schneider M, Schulze-Koops H, Aringer M, Hasenbring MI, Herzer P, von Hinüber U, Krüger K, Lauterbach A, Manger B, Oltman R, Schuch F, Schmale-Grede R, Späthling-Mestekemper S, Zinke S, Braun J. [Development of quality standards for patients with rheumatoid arthritis for use in Germany]. Z Rheumatol 2022; 81:744-759. [PMID: 34652486 PMCID: PMC9646547 DOI: 10.1007/s00393-021-01093-1] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 08/17/2021] [Indexed: 10/20/2022]
Abstract
Despite a qualitatively and structurally good care of patients with rheumatoid arthritis (RA) in Germany, there are still potentially amendable deficits in the quality of care. For this reason, the German Society for Rheumatology (DGRh) has therefore decided to ask a group of experts including various stakeholders to develop quality standards (QS) for the care of patients with RA in order to improve the quality of care. The QS are used to determine and quantitatively measure the quality of care, subject to relevance and feasibility. The recently published NICE and ASAS standards and a systematic literature search were used as the basis for development. A total of 8 QS, now published for the first time, were approved with the intention to measure and further optimize the quality of care for patients with RA in Germany.
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Affiliation(s)
- U Kiltz
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Claudiusstr. 45, 44649, Herne, Deutschland.
- Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland.
| | | | - K Albrecht
- Programmbereich Epidemiologie, Deutsches Rheuma-Forschungszentrum (DRFZ), Berlin, Deutschland
| | - H-J Lakomek
- Johannes-Wesling-Klinikum Minden, Universitätsklinik für Geriatrie, Minden, Deutschland
| | - H-M Lorenz
- Sektion Rheumatologie, Medizinische Klinik V, Universitätsklinikum Heidelberg, Universität Heidelberg, Heidelberg, Deutschland
| | - M Rudwaleit
- Universitätsklinik für Innere Medizin und Rheumatologie, Klinikum Bielefeld Rosenhöhe, Universität Bielefeld, Bielefeld, Deutschland
| | - M Schneider
- Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller Forschungszentrum für Rheumatologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - H Schulze-Koops
- Sektion Rheumatologie und Klinische Immunologie, Medizinische Klinik und Poliklinik IV, LMU-Klinikum München, Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland
| | - M Aringer
- Medizinische Klinik und Poliklinik III, Rheumatologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Technische Universität Dresden, Dresden, Deutschland
| | - M I Hasenbring
- Abteilung für Medizinische Psychologie und Medizinische Soziologie, Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland
| | - P Herzer
- Medicover München MVZ, München, Deutschland
| | - U von Hinüber
- Praxis für Rheumatologie und Osteologie, Hildesheim, Deutschland
| | - K Krüger
- Rheumatologisches Praxiszentrum St. Bonifatius, München, Deutschland
| | - A Lauterbach
- Physiotherapieschule Friedrichsheim, Friedrichsheim, Deutschland
| | - B Manger
- Medizinische Klinik 3 Rheumatologie und Immunologie, Universitätsklinikum, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen/Nürnberg, Erlangen, Deutschland
| | - R Oltman
- Hochschule für Gesundheit Bochum, Bochum, Deutschland
| | - F Schuch
- Rheumatologische Schwerpunktpraxis Erlangen, Erlangen, Deutschland
| | | | | | - S Zinke
- Rheumatologische Schwerpunktpraxis Zinke, Berlin, Deutschland
- Bundesverband Deutscher Rheumatologen e. V. (BDRh), Grünwald, Deutschland
| | - J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Claudiusstr. 45, 44649, Herne, Deutschland
- Ruhr-Universität Bochum, Bochum, Deutschland
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Fiori W, Lakomek HJ, Strunk J, Klemann A. [Rheumatologic inpatient treatment-more than a complex treatment : Data reflecting services and structures]. Z Rheumatol 2022; 81:472-481. [PMID: 35364743 PMCID: PMC8974805 DOI: 10.1007/s00393-022-01190-9] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.5] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 02/06/2022] [Indexed: 11/28/2022]
Abstract
Zur Bestandsaufnahme und Vorbereitung auf bevorstehende Reformen wurden Daten aus dem Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus(InEK)-Datenbrowser und den strukturierten Qualitätsberichten für die akutstationäre Rheumatologie ausgewertet. Die Versorgung ist sowohl in Bezug auf die Diagnosen als auch die Strukturen sehr vielschichtig. Unterschiedliche Formen der Spezialisierung können identifiziert werden. Dabei ist die rheumatologische Komplexbehandlung (RKB) nur eine davon, die im Mittel in knapp über 10 % der Fälle durchgeführt wird. 2020 gingen die Fallzahlen bei ausgewählten rheumatologischen Diagnosen um mehr als 20 % im Vergleich zu 2019 zurück. Bei der RKB war der Rückgang mit über 30 % noch ausgeprägter. Hinweise auf eine höhere Krankheitsschwere fanden sich in den verfügbaren Daten nicht. Es bleibt abzuwarten, ob das Fallzahlniveau der Vor-Corona-Zeit in den nächsten Jahren wieder erreicht wird. Es wurden 146 Organisationseinheiten (OE) mit mehr als 20 Hauptdiagnosen (HD) einer rheumatoiden Arthritis (RA) im Jahr 2019 identifiziert; 47 (32 %) davon haben mehr als 10-mal, 29 (20 %) mehr als 100-mal eine RKB kodiert. Alle 23 OE mit mehr als 300 HD RA sind Mitglieder im Verband rheumatologischer Akutkliniken (VRA); 15 davon nahmen am KOBRA-Qualitätsprojekt teil und tragen das VRA-Gütesiegel. Von den 116 internistischen OE weisen nur 55 (47 %) einen spezifischen rheumatologischen Fachabteilungsschlüssel nach § 301 SGB V auf. Angaben zur fachärztlichen Ausstattung waren zum Teil widersprüchlich. Wie viele Fälle mit entzündlich-rheumatischen Erkrankungen in fachlich spezialisierten Strukturen behandelt werden, kann mit den verfügbaren Daten nicht beantwortet werden. Dennoch können die verfügbaren Daten für die fachlichen, strukturellen und organisatorischen Weiterentwicklungen in der akutstationären Rheumatologie genutzt werden.
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Affiliation(s)
- Wolfgang Fiori
- DRG-Research-Group, Roeder & Partner Ärzte PartG, Am Dorn 10, 48308, Senden, Deutschland.
| | - Heinz-Jürgen Lakomek
- Verband rheumatologischer Akutkliniken e. V., Berlin, Deutschland.
- Universitätsklinik für Geriatrie, Johannes Wesling Klinikum Minden, Universitätsklinikum der Ruhr-Universität Bochum, Hans-Nolte-Str. 1, 32429, Minden, Deutschland.
| | - Johannes Strunk
- Verband rheumatologischer Akutkliniken e. V., Berlin, Deutschland
- Klinik für Rheumatologie, Krankenhaus Porz am Rhein, Köln, Deutschland
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Lakomek HJ, Rudwaleit M, Hentschel A, Broge B, Abrolat J, Bessler F, Hellmich B, Klemann A, Krause A, Klass M, Strunk J, Fiori W, Roeder N, Braun J. [Quality in acute inpatient rheumatology 2021 : Current aspects of the KOBRA quality label of the Association of Rheumatological Acute Care Clinics]. Z Rheumatol 2021; 80:758-770. [PMID: 33999267 PMCID: PMC8127451 DOI: 10.1007/s00393-021-01015-1] [Citation(s) in RCA: 4] [Impact Index Per Article: 1.3] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 04/08/2021] [Indexed: 12/02/2022]
Abstract
Mit einer umfassenden gesundheitspolitischen Qualitätsoffensive ab 2021 sollen die Qualität und Transparenz in der Versorgung von Menschen mit Krankheiten in Krankenhäusern in Deutschland verbessert werden. Gesetzliche Vorgaben zu Mindestmengen und die Ausweitung von Qualitätsverträgen zwischen Kostenträgern und Krankenhäusern sowie die Verwendung von planungsrelevanten Qualitätsindikatoren für eine bedarfs- und qualitätsorientierte Weiterentwicklung der stationären Versorgung werden den Wettbewerb in der Versorgungsqualität zwischen den Krankenhäusern verstärken. Dem Thema „Entwicklung und Definition von Qualität in der Medizin“ hat sich auch der Verband der Rheumatologischen Akutkliniken e. V. (VRA) schon früh nach der Gründung im Jahr 1998 umfassend angenommen. Im Zentrum der akutstationären Qualitätssicherung stehen verbindlich festgelegte Strukturkriterien in Verknüpfung mit dem 2003 in der Rheumatologie gestarteten und bis heute kontinuierlich durchgeführten KOBRA-Projekt (Kontinuierliches Outcome Benchmarking in der Rheumatologischen Akutversorgung) mit der Messung von Prozess- und Ergebnisqualität. Auf der Basis dieses Rahmenkonzeptes (Erfüllung der Strukturkriterien und Durchführung des KOBRA-Projektes) können erfolgreich teilnehmende rheumatologische Einrichtungen für jeweils 2 Jahre das KOBRA-Label erwerben, welches von der Projektleitung – dem aQua-Institut – vergeben wird. Die herausragende Stellung des KOBRA-Projektes wird beispielhaft anhand von Datenauswertungen des Projektzyklus 2018 gezeigt mit Auswertungen zum Therapiestrategiewechsel bei aktiver rheumatoider Arthritis, Diagnosesicherung von Kollagenosen und Vaskulitiden während des stationären Aufenthaltes sowie zur partizipativen Entscheidungsfindung bei rheumatoider Arthritis. Auf den gesundheitspolitisch geforderten „Paradigmenwechsel – weg vom Bett, hin zu einer leistungs-, bedarfs- und qualitätsorientierten Planung“ – ist die akutstationäre Rheumatologie mit der Verankerung von Projekten zur Struktur‑, Prozess- und Ergebnisqualität sehr gut vorbereitet. Für die in der vom Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) erstellten Richtlinie zu „Rheumatologischen Zentren“ geforderten Qualitätssicherung ist das KOBRA-Projekt ebenfalls eine sehr gute Voraussetzung.
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Affiliation(s)
- H-J Lakomek
- Universitätsklinik für Geriatrie, Johannes-Wesling-Klinikum Minden, Hans-Nolte-Str. 1, 32429, Minden, Deutschland.
| | - M Rudwaleit
- Universitätsklinik für Innere Medizin und Rheumatologie, Klinikum Bielefeld Rosenhöhe, Bielefeld, Deutschland
| | - A Hentschel
- aQua - Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH, Göttingen, Deutschland
| | - B Broge
- aQua - Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH, Göttingen, Deutschland
| | - J Abrolat
- Klinik an der Weißenburg, Uhlstädt-Kirchhasel, Deutschland
| | - F Bessler
- Geschäftsbereich Medizin, Ev. Stiftung Volmarstein, Wetter, Deutschland
| | - B Hellmich
- Innere Medizin, Rheumatologie und Immunologie, medius Klinik Kirchheim, Kirchheim unter Teck, Deutschland
| | - A Klemann
- St.-Josef-Stift Sendenhorst, Sendenhorst, Deutschland
| | - A Krause
- Rheumatologie und Klinische Immunologie, Immanuel Krankenhaus Berlin, Berlin-Wannsee, Deutschland
| | - M Klass
- Rheumatologie und Physikalische Therapie, Helios Klinikum Duisburg, Duisburg, Deutschland
| | - J Strunk
- Abteilung Rheumatologie, Krankenhaus Porz am Rhein, Köln, Deutschland
| | - W Fiori
- Roeder & Partner, Ärzte Partnerschaftsgesellschaft, Senden, Deutschland
| | - N Roeder
- Roeder & Partner, Ärzte Partnerschaftsgesellschaft, Senden, Deutschland
| | - J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Herne, Deutschland
- Ruhr-Universität Bochum, Herne, Deutschland
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Lakomek HJ, Krause A, Braun J, Hellmich B, Klass M, Lorenz H, Schneider M, Schulze-Koops H, Specker C. [Future of acute inpatient rheumatology in Germany : Statement of the Boards of the German Society for Rheumatology and the Association of Rheumatological Acute Clinics on hospital planning North-Rhine/Westphalia 2019 for the discipline rheumatology]. Z Rheumatol 2020; 80:103-106. [PMID: 33313964 PMCID: PMC7872996 DOI: 10.1007/s00393-020-00939-4] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 0.8] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 11/09/2020] [Indexed: 12/03/2022]
Abstract
Im September 2019 wurde vom Ministerium für Arbeit, Gesundheit und Soziales (MAGS) in NRW ein Gutachten zur Krankenhausplanung veröffentlicht. Hierin wurde eine grundlegende Reform der Krankenhausplanung empfohlen, indem zukünftig eine Bedarfsplanung auf der Grundlage einer detaillierten Ausweisung von Leistungsbereichen und Leistungsgruppen erfolgen soll. Nach Aufforderung durch das MAGS NRW hat auch die Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie (DGRh) mit Unterstützung des Verbandes Rheumatologischer Akutkliniken (VRA) hierzu Stellung genommen.
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Affiliation(s)
- H-J Lakomek
- Universitätsklinik für Geriatrie, Mühlenkreiskliniken, Johannes Wesling Klinikum Minden, Hans-Nolte-Str. 1, 32429, Minden, Deutschland.
| | - A Krause
- Abteilung Rheumatologie, Klinische Immunologie und Osteologie, Immanuel Krankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland
| | - J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet und Ruhr-Universität Bochum, Herne, Deutschland
| | - B Hellmich
- Vaskulitiszentrum Süd, Klinik für Innere Medizin, Rheumatologie und Immunologie, Medius Kliniken - Akademisches Lehrkrankenhaus der Universität Tübingen, Kirchheim u. Teck, Deutschland
| | - M Klass
- Klinik für Rheumatologie und Physikalische Therapie, Helios St. Johannes Klinik, Duisburg, Deutschland
| | - H Lorenz
- Sektion Rheumatologie, Med. Klinik V, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Deutschland.,ACURA-Rheumazentrum Baden-Baden, Baden-Baden, Deutschland
| | - M Schneider
- Poliklinik, Funktionsbereich und Hiller-Forschungszentrum für Rheumatologie, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - H Schulze-Koops
- Sektion Rheumatologie und Klinische Immunologie, Medizinische Klinik IV, Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland
| | - C Specker
- Klinik für Rheumatologie und Klinische Immunologie, Evang. Krankenhaus Essen-Werden, Kliniken Essen-Mitte, Essen, Deutschland
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[Rheumatological care in the Rheumazentrum Ruhrgebiet Rheumatism Center-a model for conurbations]. Z Rheumatol 2019; 78:753-764. [PMID: 31286192 DOI: 10.1007/s00393-019-0663-2] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.2] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
Abstract
The Ruhrgebiet Rheumatism Center, which is highly specialized for rheumatic diseases, is the largest of its kind in Germany. For many years it has fulfilled all the requirements for structural quality required by the Association of Rheumatological Acute Clinics (VRA) including regular participation in the KOBRA benchmarking project. Therefore, the center regularly receives the VRA seal for quality of care. In 2018 more than 7500 patients were treated as inpatients. Within the framework of care according to §116b (ASV since May 2019) there were nearly 25,000 outpatient patient contacts. Furthermore, an early screening program (triage) was established 5 years ago in order to be able to identify patients with musculoskeletal complaints on a potentially inflammatory rheumatic basis. This functions in the sense of an early diagnosis and treatment in accordance with the treat-to-target concept within less than 4 weeks (initially) on an outpatient basis with respect to the required urgency, in order to subsequently provide sound diagnostic support. In the last 2 years 2017 and 2018, this deadline was met in more than 90% of cases. Within the scope of inpatient care approximately one third of patients were treated in recent years with a defined rheumatological complex therapy and 10% with pain complex therapy. Approximately 3% were treated with geriatric complex therapy and 65% were short-stay patients (<4 days), i.e. patients who received the necessary diagnostics and treatment on an inpatient basis at short notice. The overall structure of the rheumatism center, the cooperation with rheumatologists in private practice, many cooperation partners, referring physicians and patients represents a model for rheumatological care in large conurbations. The care of large numbers of patients also enables the further training of many assistants and this is essential for the future of good rheumatological medicine.
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Schirmer M, Puchner R. Rheumatologie in Österreich. Z Rheumatol 2018. [DOI: 10.1007/s00393-018-0430-9] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/29/2022]
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Komplextherapien in der Rheumatologie und Geriatrie – Herausforderungen – Unterschiede – Chancen. Z Rheumatol 2018; 77:385-396. [DOI: 10.1007/s00393-018-0470-1] [Citation(s) in RCA: 6] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/09/2023]
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Zink A, Braun J, Gromnica-Ihle E, Krause D, Lakomek HJ, Mau W, Müller-Ladner U, Rautenstrauch J, Specker C, Schneider M. [Memorandum of the German Society for Rheumatology on the quality of treatment in rheumatology - Update 2016]. Z Rheumatol 2017; 76:195-207. [PMID: 28364218 DOI: 10.1007/s00393-017-0297-1] [Citation(s) in RCA: 58] [Impact Index Per Article: 8.3] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/25/2022]
Abstract
On behalf of the Steering Committee of the German Society for Rheumatology, in 2016 the Interdisciplinary Commission on Healthcare Quality updated the 2008 memorandum on rheumatological healthcare in Germany. The update considers changes in therapeutic strategies, treatment targets as well as current structures in healthcare and the political framework. It concentrates on examination of the need for rheumatologists with a background in internal medicine and determines the gap between needs and supply. The internist rheumatologist is responsible for the care of patients with inflammatory rheumatic diseases and contributes to the care of patients with severe forms of other musculoskeletal diseases. At least 2 internist rheumatologists are needed for the outpatient care of 100,000 adult inhabitants, equivalent to 1350 rheumatologists in Germany. With currently 776 rheumatologists, we have little more than half of what we need. The German Society for Rheumatology calls for specific requirements planning for rheumatologists in outpatient care in order to decrease the deficit. In acute inpatient care we need specialized hospitals and wards that ensure a high quality of treatment for patients with complex diseases. We need up to 50 beds per 1 million inhabitants. At least 2 full-time internist rheumatologists and 3 further physicians are needed per 30 beds. In inpatient and outpatient rehabilitation we need 40 beds or outpatient places per 1 million inhabitants with at least 1 full-time rheumatologist and 1 further physician. In order to reduce the existing deficits and to cover the increasing future need for rheumatologists, more emphasis has to be laid on primary and secondary education. Chairs for internal rheumatology are needed at each medical university and more positions for postgraduate training in rheumatology should be provided. In all segments of healthcare the treatment aims should be jointly defined between patients and physicians. The patients should be treated in an interdisciplinary network, comprising other medical specialties, health professionals as well as patient organizations.
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Affiliation(s)
- A Zink
- Deutsches Rheuma-Forschungszentrum Berlin, Programmbereich Epidemiologie und Klinik mit Schwerpunkt Rheumatologie und Klinische Immunologie, Charité Universitätsmedizin Berlin, Charitéplatz 1, 10117, Berlin, Deutschland.
| | - J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Herne, Deutschland
| | | | - D Krause
- Internistische und rheumatologische Gemeinschaftspraxis, Gladbeck, Deutschland
| | - H J Lakomek
- Klinik für Rheumatologie und Interdisziplinäre Geriatrie, Universitätszentrum Innere Medizin, Johannes Wesling Klinikum Minden, Minden, Deutschland
| | - W Mau
- Institut für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Fakultät, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle, Deutschland
| | - U Müller-Ladner
- Lehrstuhl für Innere Medizin mit Schwerpunkt Rheumatologie, Justus-Liebig-Universität Gießen, Gießen, Deutschland
- Abteilung Rheumatologie und klinische Immunologie, Kerckhoff-Klinik GmbH, Bad Nauheim, Deutschland
| | - J Rautenstrauch
- Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie, Berlin, Deutschland
| | - C Specker
- Klinik für Rheumatologie & Klinische Immunologie, Rheumazentrum Rhein-Ruhr e.V., St. Josef Krankenhaus (Universitätsklinikum Essen), Essen, Deutschland
| | - M Schneider
- Poliklinik und Funktionsbereich für Rheumatologie, Hiller Forschungszentrum Rheumatologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
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Braun J, Bessler F, Lakomek HJ, Rudwaleit M. [International quality indicators in rheumatology. Suggestions for rheumatoid arthritis]. Z Rheumatol 2017; 75:330-7. [PMID: 27003861 DOI: 10.1007/s00393-016-0057-7] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/29/2022]
Abstract
Quality measurement of medical care has become increasingly important in Germany in recent years. Essentially, three areas can be distinguished: the quality of structure, process and outcome. For the measurement of quality, quality indicators are necessary. The Federal Joint Committee has recently been responsible for defining such quality indicators. Because proposals for quality indicators for the indication for rheumatoid arthritis in have already been published in international rheumatology, we selected and translated the three most important European publications in order to present them to the rheumatology community. The ultimate aim is the initiation of a process for the joint development of quality indicators within the professional association and the two associations in Germany in order to then be able to adequately discuss these with policy-makers.
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Affiliation(s)
- J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Claudiusstr. 45, 44649, Herne, Deutschland.
| | - F Bessler
- Evangelisches Krankenhaus Hagen-Haspe, Hagen, Deutschland
| | - H-J Lakomek
- Klinik für Rheumatologie, Johannes Wesling Klinikum, Minden, Deutschland
| | - M Rudwaleit
- Klinik für Innere Medizin und Rheumatologie, Klinikum Bielefeld Rosenhöhe, Bielefeld, Deutschland
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Braun J, Schneider M, Lakomek HJ. [Cornerstones of quality assurance in medicine in Germany. Important impulse for the situation in treatment of rheumatism]. Z Rheumatol 2016; 75:203-12. [PMID: 26940558 DOI: 10.1007/s00393-016-0054-x] [Citation(s) in RCA: 9] [Impact Index Per Article: 1.1] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/29/2023]
Abstract
The recently passed German hospital structure act (Krankenhausstrukturgesetz) stresses the immense importance of quality for the medical care of the population. How can inpatient and outpatient treatment in the field of rheumatology be improved and how can this be assessed? A very important basis for such measurement approaches are quality indicators, i.e. parameters that indicate to what degree a certain level of quality has already been reached or is planned to be reached in the future. The work performed by the German Rheumatism Research Center (DRFZ) and the Association of Rheumatological Acute Clinics (VRA) in Germany has already used certain quality indicators and this topic has been recently described elsewhere. International quality indicators have also been published in recent years, all for rheumatoid arthritis (RA), the most prevalent inflammatory rheumatic disease and are the central subject of this article. This overview of proposed instruments for quality assessment in rheumatology is intended to initiate a broad discussion on the subject of quality of rheumatological care in Germany.
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Affiliation(s)
- J Braun
- Rheumazentrum Ruhrgebiet, Claudiusstr. 45, 44649, Herne, Deutschland.
| | - M Schneider
- Rheumatologie, Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
| | - H-J Lakomek
- Rheumatologie, Johannes Wesling Klinikum, Minden, Deutschland
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Fiehn C. [Which kind of structures and facilities are needed for the care of elderly patients with rheumatic diseases?]. Z Rheumatol 2016; 73:217-24. [PMID: 24549919 DOI: 10.1007/s00393-013-1242-6] [Citation(s) in RCA: 6] [Impact Index Per Article: 0.8] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/28/2022]
Abstract
In the coming years the number of elderly patients with rheumatic diseases in Germany will continuously increase. Therefore, it is necessary that the structures of the healthcare system for elderly patients with rheumatic diseases are prepared for this challenge. Two important fields are of particular relevance: multimorbidity and the prevention of disability. Both points do not only affect elderly patients but are particularly important in this group. In order to solve the problems structures which facilitate interdisciplinary care should be supported. Moreover, institutions which provide rehabilitation should be utilized for the care of elderly patients with rheumatic diseases. Both can be performed in either outpatient or inpatient settings. Rheumatologists working in interdisciplinary fields, in outpatient practices, and in specialized rheumatology hospitals have key functions in the care of elderly patients with rheumatic diseases. However, practices and hospitals both have to solve the special problems of reimbursement and interfaces between the sectors.
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Affiliation(s)
- C Fiehn
- ACURA-Rheumazentrum Baden-Baden, Rotenbachtalstr. 5, 76530, Baden-Baden, Deutschland.
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14
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Krankenhausfinanzierung 2016. Z Rheumatol 2016; 75:217-30. [DOI: 10.1007/s00393-016-0052-z] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/27/2022]
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15
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Controlled Study of Traditional Ultrasound and Ultrasound Elastography on the Diagnosis of Breast Masses. Ultrasound Q 2015; 31:250-4. [DOI: 10.1097/ruq.0000000000000195] [Citation(s) in RCA: 12] [Impact Index Per Article: 1.3] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/21/2022]
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Abstract
BACKGROUND The chronic nature of most rheumatic diseases, the complexity of the course of the disease and types of therapy used necessitate a close interlocking of inpatient and outpatient treatment options. Some years ago in Germany the interdisciplinary outpatient and inpatient treatment was facilitated by statutory regulations. As the number of rheumatologists in private practice is not sufficient to provide adequate rheumatologic outpatient healthcare, the improvement of interface points between outpatient and inpatient care becomes more important. There are various ways for hospitals to take part in outpatient care, one of which is the foundation of an ambulatory healthcare center. METHODS The introduction and integration of a medical healthcare center is described using an example. RESULTS Against the background of insufficient rheumatology outpatient care in Cologne a city with 1 million inhabitants, the establishment of a rheumatology outpatient healthcare center at Porz am Rhein which is the only rheumatology clinic in this region is described.
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Abstract
Acute inpatient treatment plays an important role in the care of patients with rheumatic diseases in Germany. Inpatient facilities are usually departments in general hospitals or highly specialized clinics. The introduction of the diagnosis-related groups (DRG) system has led to a change in form which is most obviously characterized by more homogeneous structures and shorter hospital stays. Many rheumatic patients are, however, treated in general hospitals due to a lack of specialized clinics. The presence of a department of rheumatology in medical schools is deficient which therefore leads to only a small number of specialists in rheumatology. The rheumatologists in inpatient facilities are also involved in the care of outpatients, whereby the number of licensed internal medical rheumatologists is declining. Further possibilities in outpatient treatment in hospitals were created with new governmental regulations (§116b). Changes are expected with the implementation of the new outpatient specialist medical care (ASV).
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Affiliation(s)
- J Kekow
- Fachkrankenhaus für Rheumatologie, Orthopädie und Schmerztherapie GmbH und Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Sophie-von-Boetticher Str. 1, 39245, Vogelsang-Gommern, Deutschland,
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Krankenhausfinanzierung 2014. Z Rheumatol 2014; 73:184-93. [DOI: 10.1007/s00393-014-1353-8] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/25/2022]
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Fiori W, Lakomek HJ, Buscham K, Lehmann H, Fuchs AK, Bessler F, Roeder N. Krankenhausfinanzierung 2013. Z Rheumatol 2013; 72:287-96. [DOI: 10.1007/s00393-013-1149-2] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.2] [Reference Citation Analysis] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/01/2022]
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