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Mastorino L, Dapavo P, Susca S, Cariti C, Siliquini N, Verrone A, Stroppiana E, Ortoncelli M, Quaglino P, Ribero S. Drug survival and clinical effectiveness of secukinumab, ixekizumab, brodalumab, guselkumab, risankizumab, tildrakizumab for psoriasis treatment. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:34-42. [PMID: 37926830 DOI: 10.1111/ddg.15251] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/12/2023] [Accepted: 08/11/2023] [Indexed: 11/07/2023]
Abstract
BACKGROUND Biologics targeting IL-23 and IL-17 show efficacy and safety in the treatment of moderate-to-severe psoriasis. OBJECTIVE To investigate drug survival in patients with psoriasis treated with biologics. PATIENTS AND METHODS We performed a comparative evaluation of the achievement of PASI 90 and PASI ≤ 3 at 16, 28, and 52 weeks along with a DS (drug survival) analysis with IL-17 and IL-23 inhibitors brodalumab, ixekizumab, secukinumab, risankizumab, tildrakizumab, and guselkumab on 1,057 patients. RESULTS IL-17 inhibitors showed a faster achievement of PASI 90 and PASI ≤ 3 with significant superiority over IL-23 inhibitors at week 16 (p < 0.001; 56% vs. 42% and 70% vs. 59%, respectively). A difference was shown in favor of IL-23 inhibitors regarding DS (p < 0.001), which was 88% at 24 months vs. 75% for IL-17 inhibitors. In multivariate analysis, IL-23 inhibitors (HR 0.54 CI 0.37-0.78, p = 0.001), and male sex (HR 0.57 CI 0.42-0.76, p < 0.001) were all associated with a lower probability of drug interruption. Risankizumab (HR 0.42 CI 0.26-0.69, p = 0.001), guselkumab (HR 0.49 CI 0.24-0.99, p = 0.046), and male sex (HR 0.57 CI 0.43-0.77, p < 0.001) were associated with a lower probability of drug interruption than secukinumab. CONCLUSIONS IL-23 inhibitors showed the best performance on DS. Overall, the most effective class was IL-17 inhibitors considering the short-term effectiveness, but long-term effectiveness is in favor of anti-IL-23.
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Affiliation(s)
- Luca Mastorino
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Paolo Dapavo
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Sara Susca
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Caterina Cariti
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Niccolò Siliquini
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Anna Verrone
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Elena Stroppiana
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Michela Ortoncelli
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Pietro Quaglino
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
| | - Simone Ribero
- Department of Medical Sciences, Section of Dermatology, University of Turin, Turin, Italy
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Mastorino L, Dapavo P, Susca S, Cariti C, Siliquini N, Verrone A, Stroppiana E, Ortoncelli M, Quaglino P, Ribero S. Drug survival und klinische Wirksamkeit von Secukinumab, Ixekizumab, Brodalumab, Guselkumab, Risankizumab und Tildrakizumab in der Behandlung der Psoriasis: Drug survival and clinical effectiveness of secukinumab, ixekizumab, brodalumab, guselkumab, risankizumab, tildrakizumab for psoriasis treatment. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:34-44. [PMID: 38212914 DOI: 10.1111/ddg.15251_g] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/12/2023] [Accepted: 08/11/2023] [Indexed: 01/13/2024]
Abstract
ZusammenfassungHintergrundBiologika, die die Interleukine IL‐23 and IL‐17 hemmen, haben sich in der Behandlung der mittelschweren bis schweren Psoriasis als sicher und wirksam erwiesen.StudienzielMedikamenten‐Überleben bei Patienten mit Psoriasis zu untersuchen, die mit Biologika behandelt werden.Patienten und MethodenWir haben die Erreichung des PASI 90 und PASI ≤3 nach 16, 28, and 52 Wochen im Vergleich der IL‐17‐ und IL‐23‐Inhibitoren Brodalumab, Ixekizumab, Secukinumab, Risankizumab, Tildrakizumab und Guselkumab bei insgesamt 1057 Patienten untersucht sowie eine Drug Survival‐Analyse durchgeführt.ErgebnisseUnter IL‐17‐Inhibitoren wurden PASI 90 und PASI ≤3 schneller erreicht; nach 16 Wochen waren sie den IL‐23‐Inhibitoren signifikant überlegen (p <0,001; 56% vs. 42% beziehungsweise 70% vs. 59%). Im Drug Survival zeigte sich allerdings ein Vorteil für die IL‐23‐Inhibitoren; dieses betrug nach 24 Monaten 88% im Gegensatz zu 75% für die IL‐17‐Inhibitoren (p <0,001). In der multivariaten Analyse waren die IL‐23‐Inhibitoren (HR 0,54 CI 0,37–0,78, p = 0,001) sowie männliches Geschlecht (HR 0,57 CI 0,42–0,76, p <0,001) mit einer geringeren Wahrscheinlichkeit des Absetzens der Medikation assoziiert. Risankizumab (HR 0,42 CI 0,26‐0,69, p = 0,001), Guselkumab (HR 0,49 CI 0,24–0,99, p = 0,046) und männliches Geschlecht (HR 0,57 CI 0,43–0,77, p <0,001) waren mit geringerer Wahrscheinlichkeit des Absetzens der Medikation assoziiert als Secukinumab.SchlussfolgerungIL‐23‐Inhibitoren zeigten bezüglich des Drug Survival die besten Ergebnisse. Auf kürzere Sicht waren die IL‐17‐Inhibitoren wirksamer, aber die Langzeitergebnisse sprechen eher für die IL‐23‐Inhibitoren.
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Affiliation(s)
- Luca Mastorino
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Paolo Dapavo
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Sara Susca
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Caterina Cariti
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Niccolò Siliquini
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Anna Verrone
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Elena Stroppiana
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Michela Ortoncelli
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Pietro Quaglino
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
| | - Simone Ribero
- Abteilung Medizinische Wissenschaften, Sektion Dermatologie, Univerität Turin, Turin, Italien
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