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Kreuter A, Moinzadeh P, Kinberger M, Horneff G, Worm M, Werner RN, Hammacher A, Krieg T, Wenzel J, Oeschger M, Weibel L, Müllegger R, Hunzelmann N. S2k guideline: Diagnosis and therapy of localized scleroderma. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:605-620. [PMID: 38426689 DOI: 10.1111/ddg.15328] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 11/07/2023] [Accepted: 11/14/2023] [Indexed: 03/02/2024]
Abstract
The updated S2k guideline deals with the diagnosis and therapy of localized scleroderma (LoS). LoS represents a spectrum of sclerotic skin diseases in which, depending on the subtype and localisation, structures such as adipose tissue, muscles, joints, and bones may also be affected. Involvement of internal organs or progression to systemic sclerosis does not occur. LoS can be classified into four main forms: limited, generalized, linear, and mixed forms, with some additional subtypes. For cases of limited skin involvement, the guideline primarily recommends therapy with topical corticosteroids. UV therapy can also be recommended. In subtypes with severe skin or musculoskeletal involvement, systemic therapy with methotrexate is recommended. During the active phase of the disease, systemic glucocorticosteroids can be used additionally. In cases of methotrexate and steroid refractory courses, contraindications, or intolerance, mycophenolate mofetil, mycophenolic acid, or abatacept can be considered as second-line systemic therapies. In the case of linear LoS, autologous adipose-derived stem cell transplantation can also be performed for correcting soft tissue defects.
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Affiliation(s)
- Alexander Kreuter
- Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Helios St. Elisabeth Hospital Oberhausen, Oberhausen, Germany
- Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Helios St. Johannes Hospital Duisburg, Duisburg, Germany
| | - Pia Moinzadeh
- Department of Dermatology and Venereology, University Hospital Cologne, Cologne, Germany
| | - Maria Kinberger
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Division of Evidence-Based Medicine (dEBM), Berlin, Germany
| | - Gerd Horneff
- Department of General Pediatrics, Asklepios Hospital, St. Augustin, Germany
| | - Margitta Worm
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Berlin, Germany
| | - Ricardo N Werner
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Department of Dermatology, Venereology and Allergology, Division of Evidence-Based Medicine (dEBM), Berlin, Germany
| | | | - Thomas Krieg
- Department of Dermatology and Venereology, University Hospital Cologne, Cologne, Germany
| | - Jörg Wenzel
- Department of Dermatology and Allergology, University Bonn, Bonn, Germany
| | | | - Lisa Weibel
- University Children's Hospital Zurich, Zurich, Switzerland
| | - Robert Müllegger
- Department of Dermatology and Venereology, Landesklinikum Wiener Neustadt, Wiener Neustadt, Austria
| | - Nicolas Hunzelmann
- Department of Dermatology and Venereology, University Hospital Cologne, Cologne, Germany
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Kreuter A, Moinzadeh P, Kinberger M, Horneff G, Worm M, Werner RN, Hammacher A, Krieg T, Wenzel J, Oeschger M, Weibel L, Müllegger R, Hunzelmann N. S2k‐Leitlinie: Diagnostik und Therapie der zirkumskripten Sklerodermie. J Dtsch Dermatol Ges 2024; 22:605-621. [PMID: 38574014 DOI: 10.1111/ddg.15328_g] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 11/07/2023] [Accepted: 11/14/2023] [Indexed: 04/06/2024]
Abstract
ZusammenfassungDie vorliegende aktualisierte S2k‐Leitlinie befasst sich mit der Diagnostik und der Therapie der zirkumskripten Sklerodermie (ZS). Diese umfasst ein Spektrum sklerotischer Erkrankungen der Haut mit, je nach Subtyp und Lokalisation, möglicher Beteiligung von hautnahen Strukturen wie Fettgewebe, Muskulatur, Gelenke und Knochen. Ein Befall innerer Organe oder ein Übergang in eine systemische Sklerodermie treten nicht auf. Eingeteilt werden kann die ZS in die vier Hauptformen der limitierten, generalisierten, linearen und gemischten Form. Teilweise existieren weitere Unterformen. Bei limitiertem Hautbefall empfiehlt die Leitlinie primär eine Therapie mit topischen Kortikosteroiden. Eine UV‐Therapie kann ebenfalls sinnvoll sein. Bei Subtypen mit schwerem Hautbefall oder muskuloskelettalem Befall wird eine systemische Therapie mit Methotrexat empfohlen. In der aktiven Phase der Erkrankung können ergänzend systemische Glukokortikosteroide eingesetzt werden. Bei MTX‐ und Steroid‐refraktären Verläufen, Kontraindikation oder Unverträglichkeit sollten Mycophenolat‐Mofetil, Mycophenolsäure oder Abatacept als Systemtherapie der zweiten Wahl eingesetzt werden. Bei einer linearen ZS kann zudem eine autologe Fettstammzelltransplantation zur Korrektur von Weichteildefekten erfolgen.
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Affiliation(s)
- Alexander Kreuter
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Helios St. Elisabeth Hospital Oberhausen, Oberhausen, Deutschland
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Helios St. Johannes Hospital Duisburg, Duisburg, Deutschland
| | - Pia Moinzadeh
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland
| | - Maria Kinberger
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Division of Evidence-Based Medicine (dEBM), Berlin, Deutschland
| | - Gerd Horneff
- Allgemeine Kinder- und Jugendmedizin, Asklepios Klinik St. Augustin, St. Augustin, Deutschland
| | - Margitta Worm
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Berlin, Deutschland
| | - Ricardo N Werner
- Charité - Universitätsmedizin Berlin, corporate member of Freie Universität Berlin and Humboldt-Universität zu Berlin, Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Division of Evidence-Based Medicine (dEBM), Berlin, Deutschland
| | | | - Thomas Krieg
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland
| | - Jörg Wenzel
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Allergologie, Universität Bonn, Bonn, Deutschland
| | | | - Lisa Weibel
- Universitäts-Kinderspital Zürich, Zürich, Schweiz
| | - Robert Müllegger
- Abteilung für Dermatologie und Venerologie am Landesklinikum Wiener Neustadt, Wiener Neustadt, Österreich
| | - Nicolas Hunzelmann
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Uniklinik Köln, Köln, Deutschland
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Dissemond J, Eder S, Läuchli S, Protz K, Traber J, Stücker M. [Compression therapy for inflammatory dermatoses of the legs]. Dtsch Med Wochenschr 2024; 149:106-112. [PMID: 38262405 DOI: 10.1055/a-2197-6197] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/25/2024]
Abstract
In addition to venous and lymphatic diseases, there is increasing scientific evidence that inflammatory dermatoses of the legs are also indications for compression therapy. Specifically, diseases such as pyoderma gangrenosum, livedoid vasculopathy, cutaneous vasculitides, necrobiosis lipoidica, psoriasis, or erysipelas are conditions for which adjunctive compression therapy may be used when manifestations occur on the lower extremities. When inflammatory dermatoses are accompanied by edema, compression therapy is not an off-label use. Especially because of the often problematic pain symptoms, compression therapy can be performed with low resting pressures around 20 mmHg, especially in inflammatory dermatoses.In this review article, the current scientific aspects of compression therapy in inflammatory dermatoses of the legs and the corresponding limitations are presented in a differentiated manner.
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Affiliation(s)
- Joachim Dissemond
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen, Essen, Deutschland
| | - Stephan Eder
- Schwarzwald-Baar Klinikum, Klinik für Gefäßchirurgie und Gefäßmedizin, Villingen-Schwenningen, Deutschland
| | | | - Kerstin Protz
- Competenzzentrum Versorgungsforschung in der Dermatologie (CVderm), Institut für Versorgungsforschung in der Dermatologie und bei Pflegeberufen (IVDP), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE), Hamburg, Deutschland
| | - Jürg Traber
- Venenklinik Bellevue Kreuzlingen (VBK), Kreuzlingen, Schweiz
| | - Markus Stücker
- Klinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Ruhr-Universität Bochum, Venenzentrum der Dermatologischen und Gefäßchirurgischen Kliniken, Bochum, Deutschland
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