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Groß S, Bitzer M, Albert J, Blödt S, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, Freudenberger P, Gani C, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Krug D, La Fougère C, Lang H, Langer T, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Nothacker M, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome“ – Langversion 4.0. Z Gastroenterol 2024; 62:e213-e282. [PMID: 38364849 DOI: 10.1055/a-2189-8567] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 02/18/2024]
Affiliation(s)
- Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | - Susanne Blödt
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V. (AWMF), Berlin
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein, Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Markus Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | | | - Cihan Gani
- Klinik für Radioonkologie, Universitätsklinikum Tübingen
| | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Thomas Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Monika Nothacker
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V. (AWMF), Berlin
| | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Hans J Schlitt
- Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Universitätsklinikum Regensburg
| | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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Bitzer M, Groß S, Albert J, Blödt S, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, Freudenberger P, Gani C, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Krug D, Fougère CL, Lang H, Langer T, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Nothacker M, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome“ – Kurzversion. Z Gastroenterol 2024; 62:231-260. [PMID: 38364850 DOI: 10.1055/a-2189-8826] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 02/18/2024]
Affiliation(s)
- Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | - Susanne Blödt
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Markus Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | | | - Cihan Gani
- Klinik für Radioonkologie, Universitätsklinikum Tübingen
| | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Thomas Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Monika Nothacker
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | | | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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Klüppel M, Adler W, Schellhaas B, Jesper D, Neurath MF, Pfeifer L. Prognostic relevance of ARFI elastography in comparison to liver histology and the FIB-4 score. Ultraschall Med 2024. [PMID: 38171381 DOI: 10.1055/a-2178-4808] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/05/2024]
Abstract
PURPOSE Liver histology has prognostic relevance and is used in surveillance and therapeutic strategies. This longitudinal study was designed to evaluate the prognostic relevance of ARFI elastography in comparison to liver histology and to the FIB-4 score in a 5-year observation interval. MATERIALS AND METHODS Based on the hospital database, patients with an elastography examination of the liver between 2010-2012, a liver biopsy, and a follow-up of 5 years were included in the study. The AUROCs of the events liver-related death, HCC, and liver decompensation/variceal bleeding were calculated for ARFI elastography, liver histology, and FIB-4 and compared using the DeLong test. RESULTS In the final analysis 113 patients were included with 30 (26.5 %) patients having high-grade fibrosis and 19 (16.8 %) having liver cirrhosis in histology. The AUROC for liver-related death in the 5-year interval (9.7 %, n=11) was 0.80 [0.68-0.92] for ARFI elastography, 0.79 [0.66-0.92] for liver histology, and 0.66 [0.53-0.79] for FIB-4 with a p-value of 0.83 comparing ARFI to histology and a p-value of 0.02 comparing ARFI to FIB-4. The AUROC for liver decompensation/variceal bleeding (13.3 %, n=15) was 0.86 [0.76-0.94] for ARFI, which is significantly higher than the AUROC of liver histology with 0.71 [0.56-0.86] (p=0.02) and FIB-4 with 0.67 [0.54-0.80] (p=0.003). There was no significant difference for the event HCC when comparing ARFI to histology (p=0.33) or FIB-4 (p=0.14). CONCLUSION The prognostic value of ARFI elastography seems to not be inferior to liver histology regarding liver-related survival and might even outperform histology and the FIB-4 score for predicting some liver-related complications.
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Affiliation(s)
- Moritz Klüppel
- Department of Internal Medicine 1, Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Werner Adler
- Department of Medical Informatics, Biometry and Epidemiology, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Daniel Jesper
- Department of Internal Medicine 1, Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
- German Center Immunotherapy (DZI), Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Gastroenterology and Interventional Endoscopy, Krankenhaus Barmherzige Brüder Regensburg, Regensburg, Germany
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Bitzer M, Groß S, Albert J, Blödt S, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, Freudenberger P, Gani C, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Krug D, Fougère CL, Lang H, Langer T, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Nothacker M, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Hepatozellulären Karzinoms“ – Langversion 4.0. Z Gastroenterol 2024; 62:e67-e161. [PMID: 38195102 DOI: 10.1055/a-2189-6353] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/11/2024]
Affiliation(s)
- Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | - Susanne Blödt
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Markus Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | | | - Cihan Gani
- Klinik für Radioonkologie, Universitätsklinikum Tübingen
| | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Thomas Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Monika Nothacker
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | | | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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5
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Groß S, Bitzer M, Albert J, Blödt S, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, Freudenberger P, Gani C, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Krug D, Fougère CL, Lang H, Langer T, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Nothacker M, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Hepatozellulären Karzinoms“ – Kurzversion. Z Gastroenterol 2024; 62:73-109. [PMID: 38195103 DOI: 10.1055/a-2189-8461] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/11/2024]
Affiliation(s)
- Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | - Susanne Blödt
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Markus Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | | | - Cihan Gani
- Klinik für Radioonkologie, Universitätsklinikum Tübingen
| | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Thomas Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, Deutsche Krebsgesellschaft e. V., Berlin
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Monika Nothacker
- Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften e. V.(AWMF), Berlin
| | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | | | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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6
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Strobel D, Agaimy A, Jesper D, Zundler S, Schellhaas B. HCCs lacking arterial phase hyperenhancement (APHE) on contrast-enhanced ultrasound (CEUS) - a diagnostic challenge. Findings from the prospective multicenter DEGUM CEUS HCC trial. Ultraschall Med 2023; 44:606-613. [PMID: 36781161 DOI: 10.1055/a-2034-1911] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/18/2023]
Abstract
OBJECTIVES Hepatocellular carcinoma (HCC) upon contrast-enhanced ultrasound (CEUS) typically shows arterial phase hyperenhancement (APHE), followed by late (> 60 seconds) and mild contrast washout (WO). Although APHE is considered as the hallmark of HCC, it can be absent in some HCCs. Thus, we explored which sonomorphological and histopathological features of HCC are associated with a lack of APHE upon CEUS. METHODS Focal liver lesions in high-risk patients for HCC were assessed with CEUS following a standardized protocol in a prospective multi-center real-life setting. CEUS patterns in HCC were assessed, and tumour and patient characteristics were compared for HCCs with and without APHE. RESULTS 316 patients with HCC were recruited (cirrhosis, 76.9%). APHE occurred in 271/316 HCCs (85.8%). A lack of APHE was associated with portal vein thrombosis, tumour infiltration of the liver vessels (p<0.001), larger size, multilocularity, and higher depth location upon ultrasound (p<0.01). Histological grading did not differ between HCCs with and without APHE (p=0.39). Histopathological features of HCCs without APHE included cirrhotic stromal reaction, marked tumour cell steatosis and absence of the typical surrounding dilated sinusoidal vascular channels. CONCLUSION Correlation with histopathological findings support the fact that HCCs with a lack of APHE in CEUS are a heterogeneous group. The examiner has to be aware that particularly HCCs with portal vein thrombosis or macro-invasion of the liver vessels may lack APHE.
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Affiliation(s)
- Deike Strobel
- Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Abbas Agaimy
- Institute of Pathoogy, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Daniel Jesper
- Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Sebastian Zundler
- Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen University Hospital, Erlangen, Germany
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7
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Bitzer M, Groß S, Albert J, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Kautz A, Krug D, Fougère CL, Lang H, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome – Langversion. Z Gastroenterol 2023; 61:e92-e156. [PMID: 37040776 DOI: 10.1055/a-2026-1240] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 04/13/2023]
Affiliation(s)
- Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | | | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschrirugie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | | | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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8
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Bitzer M, Groß S, Albert J, Boda-Heggemann J, Brunner T, Caspari R, De Toni E, Dombrowski F, Evert M, Geier A, Gkika E, Götz M, Helmberger T, Hoffmann RT, Huppert P, Kautz A, Krug D, Fougère CL, Lang H, Lenz P, Lüdde T, Mahnken A, Nadalin S, Nguyen HHP, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Pereira P, Persigehl T, Plentz R, Pohl J, Recken H, Reimer P, Riemer J, Ritterbusch U, Roeb E, Rüssel J, Schellhaas B, Schirmacher P, Schlitt HJ, Schmid I, Schuler A, Seehofer D, Sinn M, Stengel A, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Tholen R, Trojan J, van Thiel I, Vogel A, Vogl T, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome. Z Gastroenterol 2023; 61:420-440. [PMID: 37040777 DOI: 10.1055/a-2026-1277] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 04/13/2023]
Affiliation(s)
- Michael Bitzer
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Sabrina Groß
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Jörg Albert
- Katharinenhospital, Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie, Infektiologie und Pneumologie, Stuttgart
| | | | - Thomas Brunner
- Universitätsklinik für Strahlentherapie-Radioonkologie, Medizinische Universität Graz
| | - Reiner Caspari
- Klinik Niederrhein Erkrankungen des Stoffwechsels der Verdauungsorgane und Tumorerkrankungen, Bad Neuenahr-Ahrweiler
| | | | | | | | - Andreas Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - Eleni Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | - Martin Götz
- Medizinische Klinik IV - Gastroenterologie/Onkologie, Klinikverbund Südwest, Böblingen
| | - Thomas Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen
| | - Ralf-Thorsten Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Dresden
| | - Peter Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühlerhöhe
| | | | - David Krug
- Strahlentherapie Campus Kiel, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein
| | - Christian La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | - Hauke Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Philipp Lenz
- Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Universitätsklinikum Münster
| | - Tom Lüdde
- Medizinische Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf
| | - Andreas Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Marburg
| | - Silvio Nadalin
- Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschrirugie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | - Johann Ockenga
- Medizinische Klinik II, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Karl Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbek
| | - Philipp Paprottka
- Sektion für Interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
| | - Philippe Pereira
- Zentrum für Radiologie, Minimal-invasive Therapien und Nuklearmedizin, SLK-Klinken Heilbronn
| | - Thorsten Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | - Ruben Plentz
- Klinik für Innere Medizin, Gesundheit Nord, Klinikverbund Bremen
| | - Jürgen Pohl
- Abteilung für Gastroenterologie, Asklepios Klinik Altona
| | | | - Peter Reimer
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe
| | | | | | - Elke Roeb
- Medizinische Klinik II Pneumologie, Nephrologie und Gastroenterologie, Universitätsklinikum Gießen
| | - Jörn Rüssel
- Medizinische Klinik IV Hämatologie und Onkologie, Universitätsklinikum Halle (Saale)
| | - Barbara Schellhaas
- Medizinische Klinik I Gastroenterologie, Pneumologie und Endokrinologie, Friedrich-Alexander-Universität, Erlangen
| | - Peter Schirmacher
- Allgemeine Pathologie und pathologische Anatomie, Universitätsklinikum Heidelberg
| | | | - Irene Schmid
- Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, LMU München
| | - Andreas Schuler
- Medizinische Klinik, Gastroenterologie, Alb-Fils-Kliniken, Geislingen an der Steige
| | - Daniel Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - Marianne Sinn
- II. Medizinische Klinik und Poliklinik (Onkologie, Hämatologie, Knochenmarktransplantation mit Abteilung für Pneumologie), Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - Andreas Stengel
- Innere Medizin VI - Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
| | | | | | - Anne Taubert
- Klinische Sozialarbeit, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - Reina Tholen
- Deutscher Bundesverband für Physiotherapie (ZVK) e. V
| | - Jörg Trojan
- Medizinische Klinik 1: Gastroenterologie und Hepatologie, Pneumologie und Allergologie, Endokrinologie und Diabetologie sowie Ernährungsmedizin, Goethe-Universität, Frankfurt
| | | | - Arndt Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Thomas Vogl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Goethe-Universität, Frankfurt
| | - Frank Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | | | - Heiner Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
| | - Henning Wege
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Onkologie/Hämatologie, Gastroenterologie und Infektiologie, Klinikum Esslingen
| | - Dane Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Standort Lauf
| | - Marcus-Alexander Wörns
- Klinik für Gastroenterologie, Hämatologie und internistische Onkologie und Endokrinologie, Klinikum Dortmund
| | - Peter Galle
- 1. Medizinische Klinik und Poliklinik, Gastroenterologie, Hepatologie, Nephrologie, Rheumatologie, Infektiologie, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz
| | - Nisar Malek
- Abteilung für Gastroenterologie, Gastrointestinale Onkologie, Hepatologie, Infektiologie und Geriatrie, Eberhard-Karls Universität, Tübingen
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9
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Jesper D, Fiedler S, Klett D, Waldner MJ, Schellhaas B, Zundler S, Neurath MF, Pfeifer L. Shear Wave Dispersion Imaging for the Characterization of Focal Liver Lesions - A Pilot study. Ultraschall Med 2022; 43:507-513. [PMID: 34614516 DOI: 10.1055/a-1610-9171] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/13/2023]
Abstract
PURPOSE Shear wave dispersion imaging is a novel ultrasound-based technique, which analyzes the speed of different shear wave components depending on their frequency. The dispersion of shear wave speed correlates with the viscosity of the liver parenchyma. The aim of this prospective study was to evaluate the use of shear wave dispersion imaging in focal liver lesions in the non-cirrhotic liver. METHODS Patients with unclear focal liver lesions in B-mode ultrasound were prospectively assigned to shear wave dispersion imaging (m/s/kHz). Measurements were conducted within the lesion and in the liver parenchyma of the right liver lobe using an intercostal window. Histology and contrast-enhanced ultrasound served as the reference for the characterization of the lesions. RESULTS Out of 46 patients included in this study, 24 had liver metastases and 22 had benign liver lesions. Benign lesions consisted mostly of hemangiomas (n=12) and focal nodular hyperplasia (n=8). Malignant lesions showed significantly lower shear wave dispersion (13.0±2.45 m/s/kHz) compared to benign tumors (15.2±2.74 m/s/kHz, p<0.01). In further subgroup analysis, the difference was significant for hemangiomas (15.32±2.42 m/s/kHz, p=0.04) but not for FNHs (14.98±3.36 m/s/kHz, p=0.38). The dispersion of reference liver parenchyma did not differ significantly between the groups (p=0.54). CONCLUSION The quantification of viscosity by shear wave dispersion is a new parameter for the characterization of focal liver lesions with higher dispersion values in hemangiomas and lower dispersion values in metastases. However, it cannot differentiate reliably between benign and malignant lesions.
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Affiliation(s)
- Daniel Jesper
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Steffen Fiedler
- Department of Anaesthesiology, Erlangen University Hospital Department of Anaesthesiology, Erlangen, Germany
| | - Daniel Klett
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Maximilian J Waldner
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Sebastian Zundler
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital Department of Medicine 1 Gastroenterology Endocrinology and Pneumology, Erlangen, Germany
- Department of Gastroenterology and Interventional Endoscopy, Barmherzige Bruder gemeinnutzige Krankenhaus GmbH, Regensburg, Germany
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10
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Bitzer M, Voesch S, Albert J, Bartenstein P, Bechstein W, Blödt S, Brunner T, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, La Fougère C, Freudenberger P, Geier A, Gkika E, Götz M, Hammes E, Helmberger T, Hoffmann RT, Hofmann WP, Huppert P, Kautz A, Knötgen G, Körber J, Krug D, Lammert F, Lang H, Langer T, Lenz P, Mahnken A, Meining A, Micke O, Nadalin S, Nguyen HP, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Paradies K, Pereira P, Persigehl T, Plauth M, Plentz R, Pohl J, Riemer J, Reimer P, Ringwald J, Ritterbusch U, Roeb E, Schellhaas B, Schirmacher P, Schmid I, Schuler A, von Schweinitz D, Seehofer D, Sinn M, Stein A, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Trojan J, van Thiel I, Tholen R, Vogel A, Vogl T, Vorwerk H, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wittekind C, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie: Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome. Z Gastroenterol 2022; 60:219-238. [PMID: 35148562 DOI: 10.1055/a-1589-7638] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/19/2022]
Affiliation(s)
- M Bitzer
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen
| | - S Voesch
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen
| | - J Albert
- Abteilung für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart
| | - P Bartenstein
- Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, LMU Klinikum, München
| | - W Bechstein
- Klinik für Allgemein-, Viszeral-, Transplantations- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt
| | - S Blödt
- AWMF-Geschäftsstelle, Berlin
| | - T Brunner
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Magdeburg
| | - F Dombrowski
- Institut für Pathologie, Universitätsmedizin Greifswald
| | - M Evert
- Institut für Pathologie, Regensburg
| | - M Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, c/o Deutsche Krebsgesellschaft e.V., Berlin
| | - C La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Tübingen
| | | | - A Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - E Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | | | - E Hammes
- Lebertransplantierte Deutschland e. V., Ansbach
| | - T Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal-invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen, München
| | - R T Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Dresden
| | - W P Hofmann
- Gastroenterologie am Bayerischen Platz, medizinisches Versorgungszentrum, Berlin
| | - P Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühl
| | - A Kautz
- Deutsche Leberhilfe e.V., Köln
| | - G Knötgen
- Konferenz onkologischer Kranken- und Kinderkrankenpflege, Hamburg
| | - J Körber
- Klinik Nahetal, Fachklinik für onkologische Rehabilitation und Anschlussrehabilitation, Bad Kreuznach
| | - D Krug
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel
| | | | - H Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz
| | - T Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, c/o Deutsche Krebsgesellschaft e.V., Berlin
| | - P Lenz
- Universitätsklinikum Münster, Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Münster
| | - A Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Marburg
| | - A Meining
- Medizinische Klinik und Poliklinik II des Universitätsklinikums Würzburg
| | - O Micke
- Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Franziskus Hospital Bielefeld
| | - S Nadalin
- Universitätsklinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - J Ockenga
- Medizinische Klinik II, Klinikum Bremen-Mitte, Bremen
| | - K Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Semmelweis Universität, Asklepios Campus Hamburg
| | - P Paprottka
- Abteilung für interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München
| | - K Paradies
- Konferenz onkologischer Kranken- und Kinderkrankenpflege, Hamburg
| | - P Pereira
- Abteilung für interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München
| | - T Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | | | - R Plentz
- Klinikum Bremen-Nord, Innere Medizin, Bremen
| | - J Pohl
- Interventionelles Endoskopiezentrum und Schwerpunkt Gastrointestinale Onkologie, Asklepios Klinik Altona, Hamburg
| | - J Riemer
- Lebertransplantierte Deutschland e. V., Bretzfeld
| | - P Reimer
- Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe
| | - J Ringwald
- Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - E Roeb
- Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Gießen
| | - B Schellhaas
- Medizinische Klinik I, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
| | - P Schirmacher
- Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - I Schmid
- Zentrum Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Dr. von Haunersches Kinderspital, Klinikum der Universität München
| | - A Schuler
- Medizinische Klinik, Alb Fils Kliniken GmbH, Göppingen
| | | | - D Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - M Sinn
- Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - A Stein
- Hämatologisch-Onkologischen Praxis Eppendorf, Hamburg
| | - A Stengel
- Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - C Stoll
- Klinik Herzoghöhe Bayreuth, Bayreuth
| | - A Tannapfel
- Institut für Pathologie der Ruhr-Universität Bochum am Berufsgenossenschaftlichen Universitätsklinikum Bergmannsheil, Bochum
| | - A Taubert
- Kliniksozialdienst, Universitätsklinikum Heidelberg, Bochum
| | - J Trojan
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main
| | | | - R Tholen
- Deutscher Verband für Physiotherapie e. V., Köln
| | - A Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie, Endokrinologie der Medizinischen Hochschule Hannover, Hannover
| | - T Vogl
- Universitätsklinikum Frankfurt, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Frankfurt
| | - H Vorwerk
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Marburg
| | - F Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie der Medizinischen Hochschule Hannover, Hannover
| | - O Waidmann
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main
| | - H Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie Medizinische Hochschule Hannover, Hannover
| | - H Wege
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
| | - D Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Lauf an der Pegnitz
| | - C Wittekind
- Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig
| | - M A Wörns
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Mainz, Mainz
| | - P Galle
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Mainz, Mainz
| | - N Malek
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen
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11
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Bitzer M, Voesch S, Albert J, Bartenstein P, Bechstein W, Blödt S, Brunner T, Dombrowski F, Evert M, Follmann M, La Fougère C, Freudenberger P, Geier A, Gkika E, Götz M, Hammes E, Helmberger T, Hoffmann RT, Hofmann WP, Huppert P, Kautz A, Knötgen G, Körber J, Krug D, Lammert F, Lang H, Langer T, Lenz P, Mahnken A, Meining A, Micke O, Nadalin S, Nguyen HP, Ockenga J, Oldhafer K, Paprottka P, Paradies K, Pereira P, Persigehl T, Plauth M, Plentz R, Pohl J, Riemer J, Reimer P, Ringwald J, Ritterbusch U, Roeb E, Schellhaas B, Schirmacher P, Schmid I, Schuler A, von Schweinitz D, Seehofer D, Sinn M, Stein A, Stengel A, Steubesand N, Stoll C, Tannapfel A, Taubert A, Trojan J, van Thiel I, Tholen R, Vogel A, Vogl T, Vorwerk H, Wacker F, Waidmann O, Wedemeyer H, Wege H, Wildner D, Wittekind C, Wörns MA, Galle P, Malek N. S3-Leitlinie – Diagnostik und Therapie biliärer Karzinome. Z Gastroenterol 2022; 60:e186-e227. [PMID: 35148560 DOI: 10.1055/a-1589-7854] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/27/2023]
Affiliation(s)
- M Bitzer
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen
| | - S Voesch
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen
| | - J Albert
- Abteilung für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie, Robert-Bosch-Krankenhaus, Stuttgart
| | - P Bartenstein
- Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, LMU Klinikum, München
| | - W Bechstein
- Klinik für Allgemein-, Viszeral-, Transplantations- und Thoraxchirurgie, Universitätsklinikum Frankfurt
| | - S Blödt
- AWMF-Geschäftsstelle, Berlin
| | - T Brunner
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Magdeburg
| | - F Dombrowski
- Institut für Pathologie, Universitätsmedizin Greifswald
| | - M Evert
- Institut für Pathologie, Regensburg
| | - M Follmann
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, c/o Deutsche Krebsgesellschaft e.V., Berlin
| | - C La Fougère
- Nuklearmedizin und Klinische Molekulare Bildgebung, Tübingen
| | | | - A Geier
- Medizinische Klinik und Poliklinik II, Universitätsklinikum Würzburg
| | - E Gkika
- Klinik für Strahlenheilkunde, Department für Radiologische Diagnostik und Therapie, Universitätsklinikum Freiburg
| | | | - E Hammes
- Lebertransplantierte Deutschland e. V., Ansbach
| | - T Helmberger
- Institut für Radiologie, Neuroradiologie und minimal-invasive Therapie, München Klinik Bogenhausen, München
| | - R T Hoffmann
- Institut und Poliklinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Dresden
| | - W P Hofmann
- Gastroenterologie am Bayerischen Platz, medizinisches Versorgungszentrum, Berlin
| | - P Huppert
- Radiologisches Zentrum, Max Grundig Klinik, Bühl
| | - A Kautz
- Deutsche Leberhilfe e.V., Köln
| | - G Knötgen
- Konferenz onkologischer Kranken- und Kinderkrankenpflege, Hamburg
| | - J Körber
- Klinik Nahetal, Fachklinik für onkologische Rehabilitation und Anschlussrehabilitation, Bad Kreuznach
| | - D Krug
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Kiel
| | | | - H Lang
- Klinik für Allgemein-, Viszeral und Transplantationschirurgie, Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg-Universität Mainz
| | - T Langer
- Office des Leitlinienprogrammes Onkologie, c/o Deutsche Krebsgesellschaft e.V., Berlin
| | - P Lenz
- Universitätsklinikum Münster, Zentrale Einrichtung Palliativmedizin, Münster
| | - A Mahnken
- Klinik für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Marburg
| | - A Meining
- Medizinische Klinik und Poliklinik II des Universitätsklinikums Würzburg
| | - O Micke
- Klinik für Strahlentherapie und Radioonkologie, Franziskus Hospital Bielefeld
| | - S Nadalin
- Universitätsklinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - J Ockenga
- Medizinische Klinik II, Klinikum Bremen-Mitte, Bremen
| | - K Oldhafer
- Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Semmelweis Universität, Asklepios Campus Hamburg
| | - P Paprottka
- Abteilung für interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München
| | - K Paradies
- Konferenz onkologischer Kranken- und Kinderkrankenpflege, Hamburg
| | - P Pereira
- Abteilung für interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München
| | - T Persigehl
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Köln
| | | | - R Plentz
- Klinikum Bremen-Nord, Innere Medizin, Bremen
| | - J Pohl
- Interventionelles Endoskopiezentrum und Schwerpunkt Gastrointestinale Onkologie, Asklepios Klinik Altona, Hamburg
| | - J Riemer
- Lebertransplantierte Deutschland e. V., Bretzfeld
| | - P Reimer
- Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe
| | - J Ringwald
- Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - E Roeb
- Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Gießen
| | - B Schellhaas
- Medizinische Klinik I, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
| | - P Schirmacher
- Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg
| | - I Schmid
- Zentrum Pädiatrische Hämatologie und Onkologie, Dr. von Haunersches Kinderspital, Klinikum der Universität München
| | - A Schuler
- Medizinische Klinik, Alb Fils Kliniken GmbH, Göppingen
| | | | - D Seehofer
- Klinik und Poliklinik für Viszeral-, Transplantations-, Thorax- und Gefäßchirurgie, Universitätsklinikum Leipzig
| | - M Sinn
- Medizinische Klinik II, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
| | - A Stein
- Hämatologisch-Onkologischen Praxis Eppendorf, Hamburg
| | - A Stengel
- Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinikum Tübingen
| | | | - C Stoll
- Klinik Herzoghöhe Bayreuth, Bayreuth
| | - A Tannapfel
- Institut für Pathologie der Ruhr-Universität Bochum am Berufsgenossenschaftlichen Universitätsklinikum Bergmannsheil, Bochum
| | - A Taubert
- Kliniksozialdienst, Universitätsklinikum Heidelberg, Bochum
| | - J Trojan
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main
| | | | - R Tholen
- Deutscher Verband für Physiotherapie e. V., Köln
| | - A Vogel
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie, Endokrinologie der Medizinischen Hochschule Hannover, Hannover
| | - T Vogl
- Universitätsklinikum Frankfurt, Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Frankfurt
| | - H Vorwerk
- Klinik für Strahlentherapie, Universitätsklinikum Gießen und Marburg GmbH, Marburg
| | - F Wacker
- Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie der Medizinischen Hochschule Hannover, Hannover
| | - O Waidmann
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main
| | - H Wedemeyer
- Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Endokrinologie Medizinische Hochschule Hannover, Hannover
| | - H Wege
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg
| | - D Wildner
- Innere Medizin, Krankenhäuser Nürnberger Land GmbH, Lauf an der Pegnitz
| | - C Wittekind
- Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Leipzig, Leipzig
| | - M A Wörns
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Mainz, Mainz
| | - P Galle
- Medizinische Klinik und Poliklinik, Universitätsklinikum Mainz, Mainz
| | - N Malek
- Medizinische Klinik I, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen
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12
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Schellhaas B, Bernatik T, Dirks K, Jesper D, Mauch M, Potthoff A, Zimmermann P, Strobel D. Contrast-Enhanced Ultrasound Patterns for the Non-invasive Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma: A Prospective Multicenter Study in Histologically Proven Liver Lesions in a Real-Life Setting Demonstrating the Benefit of Extended Late Phase Observation. Ultrasound Med Biol 2021; 47:3170-3180. [PMID: 34417066 DOI: 10.1016/j.ultrasmedbio.2021.07.010] [Citation(s) in RCA: 12] [Impact Index Per Article: 4.0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 03/26/2021] [Revised: 07/10/2021] [Accepted: 07/14/2021] [Indexed: 06/13/2023]
Abstract
The hallmark for the non-invasive diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC) with contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in cirrhosis is arterial phase hyperenhancement (APHE), followed by late-onset (>60 s), mild washout. Large retrospective studies report this pattern of washout to occur in the vast majority of HCCs. However, a prospective multicenter validation of these findings is still missing. Thus, we initiated a prospective multicenter validation study assessing CEUS enhancement patterns in focal liver lesions of patients at risk for HCC. We analyzed lesions that were eventually histology proven in a real-life setting. CEUS patterns were assessed for subgroups of HCC, intrahepatic cholangiocellular carcinoma (iCCA) and non-HCC, non-iCCA lesions. The diagnosis was HCC in 316 lesions (median size: 40 mm), iCCA in 26 lesions (median size: 47.5 mm) and non-HCC, non-iCCA in 53 lesions (median size: 27 mm). Overall, 85.8% of HCCs exhibited APHE. APHE followed by washout occurred in 72.8% of HCCs and 50% of iCCAs and non-HCC, non-iCCA malignancies (p < 0.05). Early and marked washout was associated more commonly with iCCA; HCCs exhibited mostly late and mild washout (onset >4-6 min in 10% of cases). Our prospective data confirm that the typical pattern of APHE followed by late-onset, mild washout occurs in the majority of HCCs.
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Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany.
| | | | - Klaus Dirks
- Rems-Murr-Kliniken Winnenden, Winnenden, Germany
| | - Daniel Jesper
- Department of Internal Medicine 1, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | | | | | | | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Universitätsklinikum Erlangen, Friedrich-Alexander Universität (FAU) Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
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13
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Schellhaas B, Bernatik T, Bohle W, Borowitzka F, Chang J, Dietrich CF, Dirks K, Donoval R, Drube K, Friedrich-Rust M, Gall C, Gittinger F, Gutermann M, Haenle MM, von Herbay A, Ho CH, Hochdoerffer R, Hoffmann T, Hüttig M, Janson C, Jung EM, Jung N, Karlas T, Klinger C, Kornmehl A, Kratzer W, Krug S, Kunze G, Leitlein J, Link A, Lottspeich C, Marano A, Mauch M, Moleda L, Neesse A, Petzold G, Potthoff A, Praktiknjo M, Rösner KD, Schanz S, Schultheiß M, Sivanathan V, Stock J, Thomsen T, Vogelpohl J, Vogt C, Wagner S, Wiegard C, Wiesinger I, Will U, Ziesch M, Zimmermann P, Strobel D. Contrast-Enhanced Ultrasound Algorithms (CEUS-LIRADS/ESCULAP) for the Noninvasive Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma - A Prospective Multicenter DEGUM Study. Ultraschall Med 2021; 42:e20. [PMID: 32717752 DOI: 10.1055/a-1220-8561] [Citation(s) in RCA: 14] [Impact Index Per Article: 4.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/11/2023]
Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Germany
| | - Thomas Bernatik
- Department of Internal Medicine 1, Kreisklinik Ebersberg gGmbH, Ebersberg, Germany
| | - Wolfram Bohle
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Katharinenhospital, Klinikum Stuttgart, Germany
| | - Fanny Borowitzka
- Department of Internal Medicine 2, Universitätsmedizin Rostock, Germany
| | - Johannes Chang
- Department of Internal Medicine I, University Hospital Bonn, Germany
| | | | - Klaus Dirks
- Gastroenterologie und Innere Medizin, Rems-Murr-Klinikum Winnenden, Germany
| | - Robert Donoval
- Klinik für Gastroenterologie, Diabetologie und Infektiologie, Lausitzer Seenland Klinikum GmbH, Hoyerswerda, Germany
| | - Kristine Drube
- Department of Internal Medicine, Allgemeines Krankenhaus Celle, Germany
| | - Mireen Friedrich-Rust
- Department of Internal Medicine 1, J.W. Goethe University Hospital, Frankfurt, Germany
| | - Christine Gall
- Institut für Medizininformatik, Biometrie und Epidemiologie, FAU IMBE, Erlangen, Germany
| | - Fleur Gittinger
- Department of Internal Medicine, University Hospital Halle, Halle, Germany
| | - Martin Gutermann
- Department of Internal Medicine, Hufeland-Hospital, Mühlhausen, Germany
| | | | - Alexandra von Herbay
- Department of Internal Medicine, Evangelisches Krankenhaus Hamm gGmbH, Hamm, Germany
| | - Chau Hong Ho
- Department of Internal Medicine, Hufeland-Hospital, Mühlhausen, Germany
| | - Rico Hochdoerffer
- Department of Internal Medicine, Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe, Germany
| | - Tatjana Hoffmann
- Department of Internal Medicine, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany
| | - Matthias Hüttig
- Department of Internal Medicine, DRK-Kliniken Berlin-Köpenick, Berlin, Germany
| | - Christopher Janson
- Department of Internal Medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Germany
| | | | - Norbert Jung
- Department of Internal Medicine, Klinikum Heidenheim, Germany
| | - Thomas Karlas
- Department of Internal Medicine, Division of Gastroenterology, Universitätsklinikum Leipzig, Germany
| | | | - Adam Kornmehl
- Department of Internal Medicine, Klinikum Weiden, Germany
| | - Wolfgang Kratzer
- Department of Internal Medicine, University Hospital Ulm, Germany
| | - Sebastian Krug
- Department of Internal Medicine, University Hospital Halle, Halle, Germany
| | - Georg Kunze
- Internal Medicine, KH Villingen-Schwenningen, Villingen-Schwenningen, Germany
| | - Jens Leitlein
- Department of Internal Medicine, Klinikum am Steinenberg Reutlingen, Germany
| | - Alexander Link
- Department of Internal Medicine, University Hospital Magdeburg, Germany
| | - Christian Lottspeich
- Medical Clinic and Policlinic IV, Division of Vascular Medicine, Hospital of the Ludwig Maximilians University Hospital, Munich, Germany
| | - Aldo Marano
- Department of Internal Medicine, ViDia Christliche Kliniken Karlsruhe, Germany
| | - Martin Mauch
- Department of Internal Medicine, Innere, Kreisklinik Sigmaringen, Germany
| | - Lukas Moleda
- Department of Internal Medicine, Universitätsklinikum Regensburg, Germany
| | - Albrecht Neesse
- Klinik für Gastroenterologie, gastrointestinale Onkologie und Endokrinologie, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Germany
| | - Golo Petzold
- Klinik für Gastroenterologie, gastrointestinale Onkologie und Endokrinologie, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Germany
| | - Andrej Potthoff
- Gastroenterology and Hepatology and Endocrinology, Hannover Medical School, Hannover, Germany
| | | | - Klaus-Dieter Rösner
- Department of Internal Medicine, Barmherzige Brüder Klinikum Sankt Elisabeth Straubing GmbH, Straubing, Germany
| | - Stefan Schanz
- Department of Internal Medicine, Kreisklinikum Siegen gGmbH, Siegen, Germany
| | - Michael Schultheiß
- Department of Internal Medicine, University of Freiburg Hospital, Freiburg, Germany
| | - Visvakanth Sivanathan
- Department of Internal Medicine, University Hospital Mainz, Department of Internal Medicine 3, Mainz, Germany
| | - Joachim Stock
- Department of Internal Medicine, Klinikum Barnim, Eberswalde, Germany
| | - Thomas Thomsen
- Department of Internal Medicine, Westküstenklinik Brunsbüttel, Brunsbüttel, Germany
| | - Johanna Vogelpohl
- Department of Internal Medicine I, Krankenhaus GmbH Alb-Donau-Kreis Blaubeuren, Germany
| | - Christoph Vogt
- Department of Internal Medicine, St.-Josef-Krankenhaus Moers, Germany
| | - Siegfried Wagner
- Department of Internal Medicine, Donau-Isar-Kliniken Deggendorf, Germany
| | - Christiane Wiegard
- Department of Internal Medicine, University Hospital Hamburg Eppendorf Center of Internal Medicine, Hamburg, Germany
| | - Isabel Wiesinger
- Department of Internal Medicine, Universitätsklinikum Regensburg, Germany
| | - Uwe Will
- Internal Medicine, Klinikum Gera, Gera, Germany
| | - Matthias Ziesch
- Department of Internal Medicine, Diakonissenkrankenhaus Dresden, Germany
| | | | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Germany
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14
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Schellhaas B, Bernatik T, Bohle W, Borowitzka F, Chang J, Dietrich CF, Dirks K, Donoval R, Drube K, Friedrich-Rust M, Gall C, Gittinger F, Gutermann M, Haenle MM, von Herbay A, Ho CH, Hochdoerffer R, Hoffmann T, Hüttig M, Janson C, Jung EM, Jung N, Karlas T, Klinger C, Kornmehl A, Kratzer W, Krug S, Kunze G, Leitlein J, Link A, Lottspeich C, Marano A, Mauch M, Moleda L, Neesse A, Petzold G, Potthoff A, Praktiknjo M, Rösner KD, Schanz S, Schultheiß M, Sivanathan V, Stock J, Thomsen T, Vogelpohl J, Vogt C, Wagner S, Wiegard C, Wiesinger I, Will U, Ziesch M, Zimmermann P, Strobel D. Contrast-Enhanced Ultrasound Algorithms (CEUS-LIRADS/ESCULAP) for the Noninvasive Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma - A Prospective Multicenter DEGUM Study. Ultraschall Med 2021; 42:178-186. [PMID: 32663881 DOI: 10.1055/a-1198-4874] [Citation(s) in RCA: 17] [Impact Index Per Article: 5.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/11/2023]
Abstract
BACKGROUND This prospective multicenter study funded by the DEGUM assesses the diagnostic accuracy of standardized contrast-enhanced ultrasound (CEUS) for the noninvasive diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC) in high-risk patients. METHODS Patients at high risk for HCC with a histologically proven focal liver lesion on B-mode ultrasound were recruited prospectively in a multicenter approach. Clinical and imaging data were entered via online entry forms. The diagnostic accuracies for the noninvasive diagnosis of HCC were compared for the conventional interpretation of standardized CEUS at the time of the examination (= CEUS on-site) and the two CEUS algorithms ESCULAP (Erlanger Synopsis for Contrast-enhanced Ultrasound for Liver lesion Assessment in Patients at risk) and CEUS LI-RADS (Contrast-Enhanced UltraSound Liver Imaging Reporting and Data System). RESULTS 321 patients were recruited in 43 centers; 299 (93.1 %) had liver cirrhosis. The diagnosis according to histology was HCC in 256 cases, and intrahepatic cholangiocarcinoma (iCCA) in 23 cases. In the subgroup of cirrhotic patients (n = 299), the highest sensitivity for the diagnosis of HCC was achieved with the CEUS algorithm ESCULAP (94.2 %) and CEUS on-site (90.9 %). The lowest sensitivity was reached with the CEUS LI-RADS algorithm (64 %; p < 0.001). However, the specificity of CEUS LI-RADS (78.9 %) was superior to that of ESCULAP (50.9 %) and CEUS on-site (64.9 %; p < 0.001). At the same time, the negative predictive value (NPV) of CEUS LI-RADS was significantly inferior to that of ESCULAP (34.1 % vs. 67.4 %; p < 0.001) and CEUS on-site (62.7 %; p < 0.001). The positive predictive values of all modalities were high (around 90 %), with the best results seen for CEUS LI-RADS and CEUS on-site. CONCLUSION This is the first multicenter, prospective comparison of standardized CEUS and the recently developed CEUS-based algorithms in histologically proven liver lesions in cirrhotic patients. Our results reaffirm the excellent diagnostic accuracy of CEUS for the noninvasive diagnosis of HCC in high-risk patients. However, on-site diagnosis by an experienced examiner achieves an almost equal diagnostic accuracy compared to CEUS-based diagnostic algorithms.
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Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Germany
| | - Thomas Bernatik
- Department of Internal Medicine 1, Kreisklinik Ebersberg gGmbH, Ebersberg, Germany
| | - Wolfram Bohle
- Klinik für Allgemeine Innere Medizin, Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie, Katharinenhospital, Klinikum Stuttgart, Germany
| | - Fanny Borowitzka
- Department of Internal Medicine 2, Universitätsmedizin Rostock, Germany
| | - Johannes Chang
- Department of Internal Medicine I, University Hospital Bonn, Germany
| | | | - Klaus Dirks
- Gastroenterologie und Innere Medizin, Rems-Murr-Klinikum Winnenden, Germany
| | - Robert Donoval
- Klinik für Gastroenterologie, Diabetologie und Infektiologie, Lausitzer Seenland Klinikum GmbH, Hoyerswerda, Germany
| | - Kristine Drube
- Department of Internal Medicine, Allgemeines Krankenhaus Celle, Germany
| | - Mireen Friedrich-Rust
- Department of Internal Medicine 1, J.W. Goethe University Hospital, Frankfurt, Germany
| | - Christine Gall
- Institut für Medizininformatik, Biometrie und Epidemiologie, FAU IMBE, Erlangen, Germany
| | - Fleur Gittinger
- Department of Internal Medicine, University Hospital Halle, Halle, Germany
| | - Martin Gutermann
- Department of Internal Medicine, Hufeland-Hospital, Mühlhausen, Germany
| | | | - Alexandra von Herbay
- Department of Internal Medicine, Evangelisches Krankenhaus Hamm gGmbH, Hamm, Germany
| | - Chau Hong Ho
- Department of Internal Medicine, Hufeland-Hospital, Mühlhausen, Germany
| | - Rico Hochdoerffer
- Department of Internal Medicine, Städtisches Klinikum Karlsruhe gGmbH, Karlsruhe, Germany
| | - Tatjana Hoffmann
- Department of Internal Medicine, University Hospital Tübingen, Tübingen, Germany
| | - Matthias Hüttig
- Department of Internal Medicine, DRK-Kliniken Berlin-Köpenick, Berlin, Germany
| | - Christopher Janson
- Department of Internal Medicine, Städtisches Klinikum Braunschweig gGmbH, Braunschweig, Germany
| | | | - Norbert Jung
- Department of Internal Medicine, Klinikum Heidenheim, Germany
| | - Thomas Karlas
- Department of Internal Medicine, Division of Gastroenterology, Universitätsklinikum Leipzig, Germany
| | | | - Adam Kornmehl
- Department of Internal Medicine, Klinikum Weiden, Germany
| | - Wolfgang Kratzer
- Department of Internal Medicine, University Hospital Ulm, Germany
| | - Sebastian Krug
- Department of Internal Medicine, University Hospital Halle, Halle, Germany
| | - Georg Kunze
- Internal Medicine, KH Villingen-Schwenningen, Villingen-Schwenningen, Germany
| | - Jens Leitlein
- Department of Internal Medicine, Klinikum am Steinenberg Reutlingen, Germany
| | - Alexander Link
- Department of Internal Medicine, University Hospital Magdeburg, Germany
| | - Christian Lottspeich
- Medical Clinic and Policlinic IV, Division of Vascular Medicine, Hospital of the Ludwig Maximilians University Hospital, Munich, Germany
| | - Aldo Marano
- Department of Internal Medicine, ViDia Christliche Kliniken Karlsruhe, Germany
| | - Martin Mauch
- Department of Internal Medicine, Innere, Kreisklinik Sigmaringen, Germany
| | - Lukas Moleda
- Department of Internal Medicine, Universitätsklinikum Regensburg, Germany
| | - Albrecht Neesse
- Klinik für Gastroenterologie, gastrointestinale Onkologie und Endokrinologie, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Germany
| | - Golo Petzold
- Klinik für Gastroenterologie, gastrointestinale Onkologie und Endokrinologie, Universitätsmedizin Göttingen, Göttingen, Germany
| | - Andrej Potthoff
- Gastroenterology and Hepatology and Endocrinology, Hannover Medical School, Hannover, Germany
| | | | - Klaus-Dieter Rösner
- Department of Internal Medicine, Barmherzige Brüder Klinikum Sankt Elisabeth Straubing GmbH, Straubing, Germany
| | - Stefan Schanz
- Department of Internal Medicine, Kreisklinikum Siegen gGmbH, Siegen, Germany
| | - Michael Schultheiß
- Department of Internal Medicine, University of Freiburg Hospital, Freiburg, Germany
| | - Visvakanth Sivanathan
- Department of Internal Medicine, University Hospital Mainz, Department of Internal Medicine 3, Mainz, Germany
| | - Joachim Stock
- Department of Internal Medicine, Klinikum Barnim, Eberswalde, Germany
| | - Thomas Thomsen
- Department of Internal Medicine, Westküstenklinik Brunsbüttel, Brunsbüttel, Germany
| | - Johanna Vogelpohl
- Department of Internal Medicine I, Krankenhaus GmbH Alb-Donau-Kreis Blaubeuren, Germany
| | - Christoph Vogt
- Department of Internal Medicine, St.-Josef-Krankenhaus Moers, Germany
| | - Siegfried Wagner
- Department of Internal Medicine, Donau-Isar-Kliniken Deggendorf, Germany
| | - Christiane Wiegard
- Department of Internal Medicine, University Hospital Hamburg Eppendorf Center of Internal Medicine, Hamburg, Germany
| | - Isabel Wiesinger
- Department of Internal Medicine, Universitätsklinikum Regensburg, Germany
| | - Uwe Will
- Internal Medicine, Klinikum Gera, Gera, Germany
| | - Matthias Ziesch
- Department of Internal Medicine, Diakonissenkrankenhaus Dresden, Germany
| | | | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Germany
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15
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Jesper D, Klett D, Schellhaas B, Pfeifer L, Leppkes M, Waldner M, Neurath MF, Strobel D. Ultrasound-Based Attenuation Imaging for the Non-Invasive Quantification of Liver Fat - A Pilot Study on Feasibility and Inter-Observer Variability. IEEE J Transl Eng Health Med 2020; 8:1800409. [PMID: 32617199 PMCID: PMC7326151 DOI: 10.1109/jtehm.2020.3001488] [Citation(s) in RCA: 9] [Impact Index Per Article: 2.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 04/13/2020] [Revised: 05/22/2020] [Accepted: 05/27/2020] [Indexed: 12/19/2022]
Abstract
Attenuation imaging is a novel, ultrasound-based technique to objectively detect and quantify liver steatosis. In this study, we evaluated the performance and inter-observer variability of attenuation imaging and compared it to a known quantification method of liver fat, the hepatorenal index (HRI). Two observers measured attenuation coefficients (AC) in an attenuation phantom, 20 healthy volunteers and 27 patients scheduled for biopsy for suspected diffuse liver disease. Results were compared with the HRI and histological findings. Both observers were blinded to the results of the biopsy and the measurements of the other observer. Our results showed that patients with moderate (S2, 33-66%) and severe fatty infiltration of the liver (S3, >66%) showed significantly higher ACs in comparison to patients with a liver fat fraction of less than 33% (S0/1). There was no significant difference in AC-values of patients with fatty infiltration of less than 5% (S0) and 5-32% (S1). In the Receiver Operating Characteristic (ROC)-analysis, the area under the curve (AUC)-values for the detection of moderate and severe steatosis were excellent at 0.98. Cut-off values were 0.64 dB/cm/MHz for the detection of S2- and 0.68 dB/cm/MHz for the detection of S3-steatosis. The inter-observer agreement of attenuation imaging was very good with an intraclass correlation coefficient (ICC) of 0.92 in patient and 0.96 in phantom measurements. The ICC decreased with depth in the phantom measurements. In summary, attenuation imaging showed very good inter-observer agreement and is a promising tool for the detection and quantification of moderate and severe hepatic steatosis.
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Affiliation(s)
- Daniel Jesper
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Daniel Klett
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Moritz Leppkes
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Maximilian Waldner
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Markus F. Neurath
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg91054ErlangenGermany
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16
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Mohammad S, Korn K, Schellhaas B, Neurath MF, Goertz RS. Clinical Characteristics of Influenza in Season 2017/2018 in a German Emergency Department: A Retrospective Analysis. Microbiol Insights 2019; 12:1178636119890302. [PMID: 31839710 PMCID: PMC6900604 DOI: 10.1177/1178636119890302] [Citation(s) in RCA: 8] [Impact Index Per Article: 1.6] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 11/01/2019] [Accepted: 11/03/2019] [Indexed: 01/13/2023] Open
Abstract
Introduction: Influenza infection is a viral disease with significant morbidity and
mortality during the cold months. Clinical presentation typically includes
cough, fever, and pain. Influenza disease is hardly diagnosed only on the
basis of clinical symptoms due to similar clinical presentation of other
diseases such as a typical cold or other flu-like diseases. We evaluated
patients with proven influenza who presented at an emergency department of
internal medicine in a university hospital according to the clinical
presentation and different age groups. Materials and Methods: From October 2017 to April 2018, 723 reverse transcription-polymerase chain
reaction (RT-PCR) tests for influenza were performed in the emergency
department on patients with suspected influenza diagnosed clinically. A
total of 240 influenza-positive patients were retrospectively assessed for
documented main symptoms, vital parameters, risk factors for an unfavorable
course, hospitalization, and death. Results: The mean age of influenza patients was 65 years. Overall, 30 patients were
aged 18 to 39 years, 48 patients 40 to 59 years, and 162 patients ⩾60 years.
Influenza B in 168 (70%) was predominant to 72 influenza A (mostly H1N1). In
only 30% of the patients all three typical symptoms (cough, fever, and
headache/myalgia) were documented. Headache or myalgia (with 34%) was rather
uncommon in influenza B. Sudden onset was cited in only 5.4%; 57% of all
influenza patients were in hospital for a mean of 7.1 days, and 5.8% of all
influenza patients died. Patients aged above 60 years had more risk factors,
showed typical symptoms less frequently, and were hospitalized longer than
younger patients (<60 and <40 years). Conclusions: At an emergency department of internal medicine, influenza-diseased patients
are of higher age, show an increased number of comorbidities, and are more
likely to have milder symptoms documented. Elderly patients with influenza
have a higher hospitalization rate with a longer hospital stay as compared
with younger patients.
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Affiliation(s)
- Sonia Mohammad
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany
| | - Klaus Korn
- Institute of Virology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany
| | - Ruediger S Goertz
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU), Erlangen, Germany
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17
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Schellhaas B, Strobel D. Tips and Tricks in Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS) for the Characterization and Detection of Liver Malignancies. Ultraschall Med 2019; 40:404-424. [PMID: 31382313 DOI: 10.1055/a-0900-3962] [Citation(s) in RCA: 27] [Impact Index Per Article: 5.4] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/10/2023]
Abstract
Contrast-enhanced ultrasound (CEUS) has a high diagnostic accuracy in the assessment of focal liver lesions. Clinical context (presence of liver cirrhosis, history of other malignancy versus incidental finding) is crucial for the correct interpretation of CEUS findings. CEUS has to be preceded by structured anamnesis and clinical examination as well as accurate B-mode sonography. Metastases are the most common malignant liver lesions in a non-cirrhotic liver. According to their contrast enhancement in the arterial phase, metastases are categorized as hyper- and hypo-vascular metastases. A common feature of all metastatic lesions is washout of the contrast agent in the portal venous or late phase. In the context of liver cirrhosis, > 95 % of focal liver lesions are hepatocellular carcinomas (HCCs). HCCs typically show arterial phase hyperenhancement, followed by mild and gradual contrast washout occurring very late in the late phase. For intrahepatic cholangiocellular carcinoma (ICC), the pattern of contrast enhancement in the arterial phase can vary. However, all ICCs typically show early and pronounced washout. Other liver malignancies like lymphoma, angiosarcoma, epithelioid hemangioendothelioma and others are very rare. Except for the contrast washout seen in all liver malignancies, they do not display pathognomonic enhancement patterns upon CEUS. Thus, biopsy is indispensable for definite diagnosis of the tumor entity. Furthermore, CEUS is used for the detection of metastases and therapeutic monitoring after local ablative procedures. The examination procedure differs slightly depending on the specific indication (characterization, detection).
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Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, University-Hospital Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University-Hospital Erlangen, Germany
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18
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Goertz RS, Lueke C, Schellhaas B, Pfeifer L, Wildner D, Neurath MF, Strobel D. Acoustic radiation force impulse (ARFI) shear wave elastography of the bowel wall in healthy volunteers and in ulcerative colitis. Acta Radiol Open 2019; 8:2058460119840969. [PMID: 31024741 PMCID: PMC6472171 DOI: 10.1177/2058460119840969] [Citation(s) in RCA: 6] [Impact Index Per Article: 1.2] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 01/25/2019] [Accepted: 03/07/2019] [Indexed: 01/24/2023] Open
Abstract
Background Acoustic radiation force impulse (ARFI) elastography is a non-invasive,
ultrasound-based approach of evaluation of tissue elasticity. It has not yet
been systematically applied to the bowel wall. Purpose To perform ARFI elastography of the bowel wall in healthy volunteers and
patients with ulcerative colitis (UC). Material and Methods A high-frequency ultrasound (with bowel wall thickness and vascularization
score) and an ARFI elastography of the bowel wall were performed in 20
patients with UC and 13 healthy volunteers. At least 10 ARFI measurements
were obtained within the terminal ileum and the ascending, transverse,
descending, and sigmoid colon and correlated with results of high-frequency
ultrasound. Results The UC group had mostly moderate disease activity. All patients had signs of
inflammation upon B-mode ultrasound. Eight patients showed an ulcerative
(ileo)pancolitis. Overall, ARFI elastography values and wall thickness were
higher in the UC group than in the group of healthy volunteers
(P = 0.021 and P < 0.001,
respectively). ARFI velocities of the separate segments were significantly
higher in the transverse (P = 0.045) and sigmoid colon
(P = 0.032) in case of UC. Conclusion ARFI elastography of the bowel wall of the colonic frame and the terminal
ileum is feasible but shows high standard deviation. ARFI shear wave
velocities appear to be slightly higher in patients with UC than in healthy
volunteers, particularly in the sigmoid and transverse colon. Further
studies are needed.
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Affiliation(s)
- Ruediger S Goertz
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Christian Lueke
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Dane Wildner
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
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Wildner D, Schellhaas B, Strack D, Goertz RS, Pfeifer L, Fiessler C, Neurath MF, Strobel D. Differentiation of malignant liver tumors by software-based perfusion quantification with dynamic contrast-enhanced ultrasound (DCEUS). Clin Hemorheol Microcirc 2019; 71:39-51. [DOI: 10.3233/ch-180378] [Citation(s) in RCA: 38] [Impact Index Per Article: 7.6] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/21/2022]
Affiliation(s)
- Dane Wildner
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Daniel Strack
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Ruediger S. Goertz
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Cornelia Fiessler
- Department of Medical Informatics, Biometry and Epidemiology (IMBE), Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Markus F. Neurath
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Friedrich-Alexander-UniversityErlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
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Goertz RS, GaBmann L, Strobel D, Wildner D, Schellhaas B, Neurath MF, Pfeifer L. Acoustic Radiation Force Impulse (ARFI) Elastography in Autoimmune and Cholestatic Liver Diseases. Ann Hepatol 2019; 18:23-29. [PMID: 31113596 DOI: 10.5604/01.3001.0012.7858] [Citation(s) in RCA: 12] [Impact Index Per Article: 2.4] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/23/2017] [Accepted: 07/17/2017] [Indexed: 02/04/2023]
Abstract
INTRODUCTION Acoustic Radiation Force Impulse (ARFI) elastography evaluates hepatic fibrosis non-invasively and has been mainly validated in viral hepatitis. Data on rare liver diseases such as autoimmune hepatitis (AIH), overlap syndrome, primary biliary cholangitis (PBC) or primary sclerosing cholangitis (PSC) are sparse. MATERIAL AND METHODS 85 patients (including 31 AIH, 26 PBC, 16 PSC and 3 PSC-and 9 PBC-AIH-overlap syndromes) were retrospectively analysed pointing at ARFI elastography of the liver and the correlation with histologic Ishak fibrosis score (F0-6). Results of shear wave velocities (m/s) were expressed as mean ± standard deviation. RESULTS The mean shear wave velocity of all 85 patients showed 1.80 ± 0.84 m/s (0.74-3.98). The ARFI elastography values correlated with the degree of fibrosis in all patients overall and in patients with AIH, overlap syndrome and PSC, respectively. The subgroup of 26 patients with PBC (only with Ishak F > 3) revealed no correlation between ARFI and these early fibrosis stages (r = 0.019, p = 0.927). ARFI elastography correlated with bilirubin, AST, but not with patient age, body mass index or measurement depth. The cut-off of 2.04 m/s for detecting cirrhosis (Ishak F > 5) leads to a sensitivity of 90.0% and specificity of 74.7% (AUROC 87.2%). CONCLUSION ARFI elastography can evaluate fibrosis in AIH, PSC and PSC-/PBC-AIH-overlap syndrome with good accuracy for the detection of hepatic cirrhosis. Shear wave velocities in PBC should be interpreted with caution in early stages of fibrosis.
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Affiliation(s)
- Ruediger S Goertz
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany.
| | - Luise GaBmann
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Dane Wildner
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nurnberg, Erlangen, Germany
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Schellhaas B, Pfeifer L, Kielisch C, Goertz RS, Neurath MF, Strobel D. Interobserver Agreement for Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS)-Based Standardized Algorithms for the Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma in High-Risk Patients. Ultraschall Med 2018; 39:667-674. [PMID: 29879746 DOI: 10.1055/a-0612-7887] [Citation(s) in RCA: 16] [Impact Index Per Article: 2.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/08/2023]
Abstract
OBJECTIVES This pilot study aimed at assessing interobserver agreement with two contrast-enhanced ultrasound (CEUS) algorithms for the diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC) in high-risk patients. METHODS Focal liver lesions in 55 high-risk patients were assessed independently by three blinded observers with two standardized CEUS algorithms: ESCULAP (Erlanger Synopsis of Contrast-Enhanced Ultrasound for Liver Lesion Assessment in Patients at risk) and ACR-CEUS-LI-RADSv.2016 (American College of Radiology CEUS-Liver Imaging Reporting and Data System). Lesions were categorized according to size and ultrasound contrast enhancement in the arterial, portal-venous and late phase. Interobserver agreement for assessment of enhancement pattern and categorization was compared between both CEUS algorithms. Additionally, diagnostic accuracy for the definitive diagnosis of HCC was compared. Histology and/or CE-MRI and follow-up served as reference standards. RESULTS 55 patients were included in the study (male/female, 44/ 11; mean age: 65.9 years). 90.9 % had cirrhosis. Histological findings were available in 39/55 lesions (70.9 %). Reference standard of the 55 lesions revealed 48 HCCs, 2 intrahepatic cholangiocellular carcinomas (ICCs), and 5 non-HCC-non-ICC lesions. Interobserver agreement was moderate to substantial for arterial phase hyperenhancement (ĸ = 0.53 - 0.67), and fair to moderate for contrast washout in the portal-venous or late phase (ĸ = 0.33 - 0.53). Concerning the CEUS-based algorithms, the interreader agreement was substantial for the ESCULAP category (ĸ = 0.64 - 0.68) and fair for the CEUS-LI-RADS® category (ĸ = 0.3 - 0.39). Disagreement between observers was mostly due to different perception of washout. CONCLUSION Interobserver agreement is better for ESCULAP than for CEUS-LI-RADS®. This is mostly due to the fact that perception of contrast washout varies between different observers. However, interobserver agreement is good for arterial phase hyperenhancement, which is the key diagnostic feature for the diagnosis of HCC with CEUS in the cirrhotic liver.
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Affiliation(s)
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, University of Erlangen, Germany
| | | | | | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, University of Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University of Erlangen, Germany
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Schellhaas B. [Not Available]. Z Gastroenterol 2018; 56:970. [PMID: 30103230 DOI: 10.1055/a-0644-3005] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/08/2023]
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Görtz RS, Schellhaas B. Sonographie bei Leberzirrhose: von der TIPSS-Funktionsprüfung zur LI-RADS®-Klassifikation. Gastroenterologe 2018. [DOI: 10.1007/s11377-018-0270-9] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/17/2022]
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Schellhaas B, Hammon M, Strobel D, Pfeifer L, Kielisch C, Goertz RS, Cavallaro A, Janka R, Neurath MF, Uder M, Seuss H. Interobserver and intermodality agreement of standardized algorithms for non-invasive diagnosis of hepatocellular carcinoma in high-risk patients: CEUS-LI-RADS versus MRI-LI-RADS. Eur Radiol 2018; 28:4254-4264. [PMID: 29675659 DOI: 10.1007/s00330-018-5379-1] [Citation(s) in RCA: 39] [Impact Index Per Article: 6.5] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 10/02/2017] [Revised: 01/26/2018] [Accepted: 02/07/2018] [Indexed: 12/15/2022]
Abstract
OBJECTIVES We compared the interobserver agreement for the recently introduced contrast-enhanced ultrasound (CEUS)-based algorithm CEUS-LI-RADS (Liver Imaging Reporting and Data System) versus the well-established magnetic resonance imaging (MRI)-LI-RADS for non-invasive diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC) in high-risk patients. METHODS Focal liver lesions in 50 high-risk patients (mean age 66.2 ± 11.8 years; 39 male) were assessed retrospectively with CEUS and MRI. Two independent observers reviewed CEUS and MRI examinations, separately, classifying observations according to CEUS-LI-RADSv.2016 and MRI-LI-RADSv.2014. Interobserver agreement was assessed with Cohen's kappa. RESULTS Forty-three lesions were HCCs; two were intrahepatic cholangiocarcinomas; five were benign lesions. Arterial phase hyperenhancement was perceived less frequently with CEUS than with MRI (37/50 / 38/50 lesions = 74%/78% [CEUS; observer 1/observer 2] versus 46/50 / 44/50 lesions = 92%/88% [MRI; observer 1/observer 2]). Washout appearance was observed in 34/50 / 20/50 lesions = 68%/40% with CEUS and 31/50 / 31/50 lesions = 62%/62%) with MRI. Interobserver agreement was moderate for arterial hyperenhancement (ĸ = 0.511/0.565 [CEUS/MRI]) and "washout" (ĸ = 0.490/0.582 [CEUS/MRI]), fair for CEUS-LI-RADS category (ĸ = 0.309) and substantial for MRI-LI-RADS category (ĸ = 0.609). Intermodality agreement was fair for arterial hyperenhancement (ĸ = 0.329), slight to fair for "washout" (ĸ = 0.202) and LI-RADS category (ĸ = 0.218) CONCLUSION: Interobserver agreement is substantial for MRI-LI-RADS and only fair for CEUS-LI-RADS. This is mostly because interobserver agreement in the perception of washout appearance is better in MRI than in CEUS. Further refinement of the LI-RADS algorithms and increasing education and practice may be necessary to improve the concordance between CEUS and MRI for the final LI-RADS categorization. KEY POINTS • CEUS-LI-RADS and MRI-LIRADS enable standardized non-invasive diagnosis of HCC in high-risk patients. • With CEUS, interobserver agreement is better for arterial hyperenhancement than for "washout". • Interobserver agreement for major features is moderate for both CEUS and MRI. • Interobserver agreement for LI-RADS category is substantial for MRI, and fair for CEUS. • Interobserver-agreement for CEUS-LI-RADS will presumably improve with ongoing use of the algorithm.
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Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Matthias Hammon
- Department of Radiology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Maximiliansplatz 3, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Christian Kielisch
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Ruediger S Goertz
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Alexander Cavallaro
- Department of Radiology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Maximiliansplatz 3, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Rolf Janka
- Department of Radiology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Maximiliansplatz 3, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Ulmenweg 18, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Michael Uder
- Department of Radiology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Maximiliansplatz 3, 91054, Erlangen, Bayern, Germany
| | - Hannes Seuss
- Department of Radiology, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, University Hospital Erlangen, Maximiliansplatz 3, 91054, Erlangen, Bayern, Germany.
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Schellhaas B. [Non-invasive diagnosis of hepatocellular carcinoma]. MMW Fortschr Med 2018; 160:59-62. [PMID: 29464616 DOI: 10.1007/s15006-018-0203-z] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/08/2023]
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Schellhaas B, Waldner M, Görtz R, Vitali F, Kielisch C, Pfeifer L, Strobel D, Janka R, Neurath M, Wildner D. Diagnostic accuracy and interobserver variability of Dynamic Vascular Pattern (DVP) in primary liver malignancies – A simple semiquantitative tool for the analysis of contrast enhancement patterns. Clin Hemorheol Microcirc 2017; 66:317-331. [DOI: 10.3233/ch-16238] [Citation(s) in RCA: 12] [Impact Index Per Article: 1.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/15/2023]
Affiliation(s)
- B. Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - M.J. Waldner
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - R.S. Görtz
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - F. Vitali
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Ch. Kielisch
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - L. Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - D. Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - R. Janka
- Department of Radiology, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - M.F. Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - D. Wildner
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, FAU University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
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Schellhaas B, Vitali F, Wildner D, Görtz RS, Pfeifer L, Konturek PC, Neurath MF, Strobel D. Dynamics of Fukuoka Criteria and Patient Management in Pancreatic Intraductal Papillary Mucinous Neoplasms (IPMNs) During Follow-Up. Med Sci Monit 2017; 23:1483-1492. [PMID: 28348359 PMCID: PMC5381336 DOI: 10.12659/msm.900535] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 0.4] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/15/2022] Open
Abstract
BACKGROUND Pancreatic intraductal papillary mucinous neoplasms (IPMNs) present a clinical challenge. Evidence-based guidelines are lacking. The so-called "Fukuoka criteria" were developed to assess the risk of malignancy in IPMNs upon imaging. However, little is known about their diagnostic value and the natural course of IPMNs. Thus, the aim of this study was the assessment of Fukuoka criteria and patient management in pancreatic IPMNs -during follow-up. MATERIAL AND METHODS IPMNs were identified via retrospective survey of endoscopic ultrasound (EUS) examinations. Fukuoka criteria were assessed on EUS findings and additional imaging (CT, MRI, ultrasound). Patients' symptoms and comorbidities were recorded. Dynamics of Fukuoka criteria and patient management were compared at first presentation and during follow-up. RESULTS We screened 1324 EUS examinations. Sixty-five patients (male/female, 14/37; mean age, 68.8 years; range, 48-85 years) with IPMNs were identified (57 branch duct (BD-)IPMNs, 3 main duct (MD-) IPMNs, 5 mixed-type (MT)-IPMNs). Seven patients received surgical resection (4 BD-IPMNs, 2 MD-IPMNs, 1 MT-IPMN). Nine BD-IPMNs had neither surgery nor follow-up. Fifty-one patients (44 BD-IPMNs, 2 MD-IPMNs, 5 MT-IPMNs) underwent follow-up (mean duration, 18.7 months; range, 3-139 months). There were 15/51 patients who were initially Fukuoka-positive. One MD-IPMN, 4/5 MT-IPMNs, and 13/44 BD-IPMNs showed progressive changes but were not resected due to patients' refusal or comorbidities. Four BD-IPMNs converted to Fukuoka-positive. CONCLUSIONS Evidence-based guidelines for non-invasive dignity assessment of IPMNs are lacking. In our study, MD-IPMNs displayed greater dynamics than BD-IPMNs and MT-IPMNs concerning Fukuoka criteria. Prospective long-term studies are needed to clarify prognostic significance of the single Fukuoka criteria and sensible duration of follow-up.
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Affiliation(s)
- Barbara Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Francesco Vitali
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Dane Wildner
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Rüdiger S Görtz
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Lukas Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Peter C Konturek
- Department of Internal Medicine II, Thuringia Clinic, Saalfeld, Germany
| | - Markus F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
| | - Deike Strobel
- Department of Internal Medicine 1, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-Universität (FAU) University of Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Germany
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Strobel D, Schellhaas B. Letter to the Editor on "LI-RADS-CEUS - Proposal for a Contrast-Enhanced Ultrasound Algorithm for the Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma in High-Risk Populations". Ultraschall in Med 2016; 37: 627-634. Ultraschall Med 2017; 38:87. [PMID: 28249329 DOI: 10.1055/s-0042-124367] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/06/2023]
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Schellhaas B, Wildner D, Pfeifer L, Goertz RS, Hagel A, Neurath MF, Strobel D. LI-RADS-CEUS - Proposal for a Contrast-Enhanced Ultrasound Algorithm for the Diagnosis of Hepatocellular Carcinoma in High-Risk Populations. Ultraschall Med 2016; 37:627-634. [PMID: 27486793 DOI: 10.1055/s-0042-112221] [Citation(s) in RCA: 20] [Impact Index Per Article: 2.5] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/06/2023]
Abstract
Purpose: To develop a contrast-enhanced ultrasound algorithm (LI-RADS-CEUS = liver imaging reporting and data system with contrast-enhanced ultrasound) for the diagnosis of hepatocellular carcinoma (HCC) in patients at risk. Materials and Methods: A CEUS algorithm (LI-RADS-CEUS) was designed analogously to CT- and MRI-based LI-RADS. LI-RADS-CEUS was evaluated retrospectively in 50 patients at risk with confirmed HCC or non-HCC lesions (test group) with subsequent validation in a prospective cohort of 50 patients (validation group). Results were compared to histology, CE-CT and CE-MRI as reference standards. Results: Tumor diagnosis in the test group/validation group (n = 50/50) were 46/41 HCCs, 3/3 intrahepatic cholangiocellular carcinomas (ICCs) and 1/6 benign lesions. The diagnostic accuracy of LI-RADS-CEUS for HCC, ICC and non-HCC-non-ICC-lesions was 89 %. For the diagnosis of HCC, the diagnostic accuracy was 93.5 % (43/46 cases) in the test group and 95.1 % (39/41 cases) in the validation group. The sensitivity, specificity, positive predictive value (PPV) and negative predictive value (NPV) were 94.3 %, 66.6 %, 94.3 % and 66.6 %, respectively (mean values from both cohorts). Histological findings of HCC were available in 40 versus 23 cases (in total: G1 / G2/G3: 15/35/13). Arterial hyperenhancement was seen in 68/87 (78.2 %) of HCCs. Arterial hyperenhancement with subsequent portal venous or late phase hypoenhancement was seen in 66 % of HCCs. Conclusion: LI-RADS-CEUS offers a CEUS algorithm for standardized assessment and reporting of focal liver lesions in patients at risk for HCC. Arterial hyperenhancement in CEUS is the key feature for the diagnosis of HCC in patients at risk, whereas washout is not a necessary prerequisite.
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Affiliation(s)
- B Schellhaas
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - D Wildner
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - L Pfeifer
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - R S Goertz
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - A Hagel
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - M F Neurath
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
| | - D Strobel
- Department of Internal Medicine 1, University Hospital Erlangen, Erlangen, Germany
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Schellhaas B, Mayr B, Dörr HG, Schoefl C. Teriparatide as a novel therapeutic option in the treatment of ADH – A case report. Exp Clin Endocrinol Diabetes 2015. [DOI: 10.1055/s-0035-1547615] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
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