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Walter S, Hasenpusch C, Hrudey I, Holstiege J, Bätzing J, Faßhauer H, March S, Swart E, Stallmann C. [Skin cancer screening in the aging population in Saxony-Anhalt : Utilization, facilitating, and hindering factors]. Dermatologie (Heidelb) 2024; 75:61-69. [PMID: 37870572 PMCID: PMC10784344 DOI: 10.1007/s00105-023-05238-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 09/13/2023] [Indexed: 10/24/2023]
Abstract
BACKGROUND Statutory skin cancer screening (gHKS) can counteract severe courses of various types of skin cancer. The example of malignant melanoma shows that screening is important for older adults in view of the average age of onset of this disease: 62 (women) and 68 years (men). For Saxony-Anhalt (ST), as a state particularly affected by demographic change, little gHKS data are available regarding its usage. OBJECTIVES For the study, gHKS participation rates for persons aged 55 and older are presented for ST in comparison to the rest of Germany. Reasons for and barriers to participation from those eligible as well as possible fields of action are shown. MATERIALS AND METHODS For the target group, outpatient billing data from the Central Institute for Statutory Health Insurance Physicians in Germany (Zi) on gHKS from 2011-2020 are cross-sectionally and longitudinally analysed. Guideline-based telephone interviews with 18 residents using qualitative content analysis according to Kuckartz serve to identify reasons for and barriers to the use of gHKS. RESULTS The gHKS was rarely and irregularly used in ST and other federal states of Germany from 2011-2020; the annual utilisation rate was about 8.0% (national average: 8.4%). Between 2011 and 2020, 50% of eligible people aged 55 years and older did not participate in the gHKS. The highest utilisation rates were among men aged 70-79 years. In addition to district-specific differences, which indicate possible gaps in care, information deficits appear to be the main reason for low participation. CONCLUSION The low utilisation of gHKS, partly due to a lack of information among those entitled to it, requires target group-specific information services.
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Affiliation(s)
- S Walter
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - J Holstiege
- Fachbereich Epidemiologie und Versorgungsatlas, Zentralinstitut für die Kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin, Deutschland
| | - J Bätzing
- Fachbereich Epidemiologie und Versorgungsatlas, Zentralinstitut für die Kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland.
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
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Kannengießer L, Ulbrich R, Hasenpusch C, Hrudey I, Walter S, Stallmann C, Swart E, March S. [Determinants of the utilization of cancer screening among older adults in Saxony-Anhalt-What is the influence of health literacy?]. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2024; 67:45-56. [PMID: 38085357 PMCID: PMC10776466 DOI: 10.1007/s00103-023-03806-0] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 06/20/2023] [Accepted: 11/10/2023] [Indexed: 01/10/2024]
Abstract
BACKGROUND In order to preserve health and thus social participation, it is important for older people to make health-related decisions, such as those regarding the use of a secondary prevention service like cancer screening. National and international studies show that various predictors determine cancer screening participation. The aim of this study is to determine the cancer screening utilization of older people in a structurally weak region. METHODS In 2021, a cross-sectional study in each of two urban and rural communities in Saxony-Anhalt surveyed individuals aged 55 years and older about determinants, reasons, and barriers to preventive service use (n = 954). Binary logistic regression analysis is used to analyze determinants of cancer screening use. RESULTS Three quarters of the study population (76.6%) self-reported participating in a cancer screening service at least once. The multivariable analyses demonstrate factors that influence the utilization of cancer screening. Age, partial knowledge on cancer screening, cancer screening as a benefit offered by a statutory health insurances' bonus program, experience with cancer in the immediate environment, thoughts about one's own health, and the feeling of security that participation gives are factors that significantly influence the use of cancer screening. Descriptively, the physician's recommendation is the strongest factor for participation. CONCLUSION The analyses show that cancer screenings are generally well received by older people in Saxony-Anhalt, but participation in them is not related to health literacy. In keeping with the National Cancer Plan, older people should generally be supported in making an informed decision, for example, through target-group-specific physician education.
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Affiliation(s)
- Lena Kannengießer
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland.
| | - Ruben Ulbrich
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Claudia Hasenpusch
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Ilona Hrudey
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Svenja Walter
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - Stefanie March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg (Sachsen-Anhalt), Deutschland
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Walter S, Hasenpusch C, Hrudey I, Holstiege J, Bätzing J, Faßhauer H, March S, Swart E, Stallmann C. Publisher Erratum zu: Hautkrebsfrüherkennung in der alternden Bevölkerung Sachsen-Anhalts. Dermatologie (Heidelb) 2023:10.1007/s00105-023-05263-x. [PMID: 37982859 DOI: 10.1007/s00105-023-05263-x] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/21/2023]
Affiliation(s)
- S Walter
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
| | - J Holstiege
- Fachbereich Epidemiologie und Versorgungsatlas, Zentralinstitut für die Kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin, Deutschland
| | - J Bätzing
- Fachbereich Epidemiologie und Versorgungsatlas, Zentralinstitut für die Kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland.
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität, Leipziger Str. 44, 39120, Magdeburg, Deutschland
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Pohl R, Stallmann C, Marquardt P, Kaasch AJ, Heuft HG, Apfelbacher C. Cohort profile: a longitudinal regional cohort study to assess COVID-19 seroprevalence in blood donors - baseline characteristics of the SeMaCo study participants. BMJ Open 2023; 13:e068472. [PMID: 37072368 PMCID: PMC10124278 DOI: 10.1136/bmjopen-2022-068472] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 04/20/2023] Open
Abstract
PURPOSE The SeMaCo study (Serologische Untersuchungen bei Blutspendern des Großraums Magdeburg auf Antikörper gegen SARS-CoV-2), a prospective, longitudinal cohort study with four survey phases spanning 3-5 months each over a period of 22 months, extends the spectrum of seroepidemiological studies in Germany. We present here a careful characterisation of the initial survey phase of the cohort to provide baseline data on infection incidence and obtained from questionnaires, focussing in particular on the attitude towards COVID-19 vaccinations, the vaccination success and the vaccination acceptance. PARTICIPANTS A total of 2195 individual blood donors from the donor pool of the blood donation service of the University Hospital Magdeburg were enrolled in the initial survey phase from 20 January 2021 to 30 April 2021. 2138 participants gave sociodemographic/contact data (51.7% male, mean age 44 years) and 2082 participants answered the vaccination questionnaire. FINDINGS TO DATE Out of 2195 participants with antibody results, 1909 (87.0%) were antibody negative. The remaining 286 subjects (13.0%) were either antibody-positive and vaccinated (160/286; 55.9%) or antibody-positive without vaccination information (17/286; 5.9%) or antibody-positive and unvaccinated (109/286; 38.1%). The latter result reflects the rate of true or highly probable SARS-CoV-2 infections in our initial study cohort. FUTURE PLANS The study primarily aims to measure the prevalence and long-term kinetics of IgG-antibodies against SARS-CoV-2. Including the baseline, the study foresees four survey periods of 3-4 months each. At each visit, we will assess the blood donors' attitude towards vaccination, the antibody response following vaccination and/or infection, as well as undesired vaccination effects. We aim to test the same participants during the survey periods by repeated invitations for blood donation to ensure a long-term (follow-up) in as many study participants as possible. After the four survey phases, a longitudinal data set will be created that reflects the course of the antibody levels/frequencies as well as the infection and vaccination incidence. TRIAL REGISTRATION NUMBER DRKS00023263.
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Affiliation(s)
- Robert Pohl
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Pauline Marquardt
- Institute of Medical Microbiology and Hospital Hygiene, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Achim J Kaasch
- Institute of Medical Microbiology and Hospital Hygiene, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Hans-Gert Heuft
- Institute for Transfusion Medicine and Immunohaematology, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Christian Apfelbacher
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, University Hospital Magdeburg, Magdeburg, Germany
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March S, Hoffmann F, Andrich S, Gothe H, Icks A, Meyer I, Nimptsch U, Scholten N, Schulz M, Semler SC, Stallmann C, Swart E, Ihle P. [Research Data Center on Health - Vision for Further Development from the Research Perspective]. Gesundheitswesen 2023; 85:S145-S153. [PMID: 36940696 PMCID: PMC10103700 DOI: 10.1055/a-1999-7436] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 1.0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 03/23/2023]
Abstract
The German research data center for health will provide claims data of statutory health insurances. The data center was set up at the medical regulatory body BfArM pursuant to the German data transparency regulation (DaTraV). The data provided by the center will cover about 90% of the German population, supporting research on healthcare issues, including questions of care supply, demand and the (mis-)match of both. These data support the development of recommendations for evidence-based healthcare. The legal framework for the center (including §§ 303a-f of Book V of the Social Security Code and two subsequent ordinances) leaves a considerable degree of freedom when it comes to organisational and procedural aspects of the center's operation. The present paper addresses these degrees of freedom. From the point of view of researchers, ten statements show the potential of the data center and provide ideas for its further and sustainable development.
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Affiliation(s)
- Stefanie March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg, Germany
| | - Falk Hoffmann
- Fakultät für Medizin und Gesundheitswissenschaft, Department für Versorgungsforschung, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg, Germany
| | - Silke Andrich
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Centre for Health and Society, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
| | - Holger Gothe
- Lehrstuhl Gesundheitswissenschaften/Public Health, Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Germany
- Department für Public Health, Versorgungsforschung und Health Technology Assessment, UMIT, Hall in Tirol, Austria
- Abteilung Information und Kommunikation (IK), Hochschule Hannover, Fakultät III, Hannover, Germany
| | - Andrea Icks
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Centre for Health and Society, Medizinische Fakultät und Universitätsklinikum Düsseldorf, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
| | - Ingo Meyer
- PMV forschungsgruppe an der Medizinischen Fakultät und Uniklinik Köln, Universität zu Köln, Köln, Germany
| | - Ulrike Nimptsch
- Fachgebiet Management im Gesundheitswesen, Technische Universität (TU) Berlin, Berlin, Germany
| | - Nadine Scholten
- Universität zu Köln, Medizinische Fakultät und Uniklinik Köln, Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft, Lehrstuhl für Versorgungsforschung, Köln, Germany
| | - Mandy Schulz
- Fachbereich Versorgungsanalysen, Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi), Berlin, Germany
| | - Sebastian Claudius Semler
- TMF - Technologie- und Methodenplattform für die vernetzte medizinische Forschung e.V., Berlin, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe an der Medizinischen Fakultät und Uniklinik Köln, Universität zu Köln, Köln, Germany
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Hasenpusch C, Faßhauer H, Minow A, Kannengießer L, Hrudey I, Walter S, Stallmann C, Swart E, March S. Digital Health Information Provided by Public Health Stakeholders on Colorectal Cancer Screening: A Systematic Evaluation. Int J Environ Res Public Health 2022; 19:15624. [PMID: 36497719 PMCID: PMC9740647 DOI: 10.3390/ijerph192315624] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/22/2022] [Revised: 11/19/2022] [Accepted: 11/22/2022] [Indexed: 06/17/2023]
Abstract
In the federal state of Germany, Saxony-Anhalt, colorectal cancer is the second most frequent cause of death among cancer patients. In order to identify cancer precursors early, colorectal cancer screenings are essential. In this context, health information contributes to informing individuals and imparting them with necessary knowledge to make a decision about (non-)utilization of preventive services. Numerous public health stakeholders (e.g., statutory health insurances) provide health information. This study aimed to evaluate the quality of web-based health information offered by public health stakeholders in Saxony-Anhalt, Germany. A systematic evaluation was used. A search was performed using pre-defined eligibility criteria and search terms. Two independent reviewers assessed the search results based on seven main categories (60 items) developed by the study team in line with the "Guideline Evidence-based Health Information". In total, 37 materials from 16 different stakeholders were included and yielded a "mediocre quality" (median = 69%). The materials had only partially fulfilled the requirements of national recommendations for evidence-based health information. Access to digital health information regarding colon cancer screening was unsatisfactory, especially for individuals with auditory or visual impairments, due to use of inappropriate communication technologies. Further efforts are required to improve digital health information about colorectal cancer screening.
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Affiliation(s)
- Claudia Hasenpusch
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
| | - Henriette Faßhauer
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
| | - Annemarie Minow
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
- Department of Studies and Teaching Medicine, University of Lübeck, 23567 Lübeck, Germany
| | - Lena Kannengießer
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
| | - Ilona Hrudey
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany
| | - Svenja Walter
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany
| | - Enno Swart
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany
| | - Stefanie March
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
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Hrudey I, Walter S, Hasenpusch C, Faßhauer H, March S, Swart E, Stallmann C. Gründe und Barrieren der Inanspruchnahme von
Krebsfrüherkennungsuntersuchungen in der Altersgruppe 55+ in
Sachsen-Anhalt: Eine Mixed Methods Analyse. Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753688] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- I Hrudey
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S Walter
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
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Ulbrich R, Hrudey I, Walter S, Holstiege J, Bätzing J, Hasenpusch C, Faßhauer H, March S, Stallmann C, Swart E. Determinanten der Inanspruchnahme der Influenzaimpfung bei
Einwohner*innen der Altersgruppe 55+ in Sachsen-Anhalt unter
Berücksichtigung der Impfquoten. Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753845] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- R Ulbrich
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - S Walter
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - J Holstiege
- Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in
Deutschland (Zi), Fachbereich Epidemiologie & Versorgungsatlas, Berlin,
Deutschland
| | - J Bätzing
- Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in
Deutschland (Zi), Fachbereich Epidemiologie & Versorgungsatlas, Berlin,
Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
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Pohl R, Stallmann C, Swart E, Marquardt P, Kaasch AJ, Heuft HG, Apfelbacher C. Covid-19 Impfeinstellung bei drei Kohorten von
Blutspender*innen des Großraums Magdeburg – Ergebnisse
der Studie „Serologische Untersuchungen bei Blutspendern des
Großraums Magdeburg auf Antikörper gegen SARS-CoV-2“
(SeMaCo). Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753581] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- R Pohl
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
| | - P Marquardt
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Medizinische Mikrobiologie und
Krankenhaushygiene (IMMB), Magdeburg, Deutschland
| | - AJ Kaasch
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Medizinische Mikrobiologie und
Krankenhaushygiene (IMMB), Magdeburg, Deutschland
| | - HG Heuft
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie
mit Blutbank (ITIB), Magdeburg, Deutschland
| | - C Apfelbacher
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung
(ISMG), Magdeburg, Deutschland
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10
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Faßhauer H, Hasenpusch C, Hrudey I, Walter S, Swart E, Stallmann C, March S. Fragebogengestützte Erhebung in Alten- und Service-Zentren
zur Wahrnehmung, Nutzung und Bewertung von Gesundheitsinformationen mit Fokus
auf Prävention im Alter. Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753790] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- H Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S Walter
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
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11
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Walter S, Hrudey I, Hasenpusch C, Faßhauer H, March S, Stallmann C, Swart E. Inanspruchnahme von Präventionsleistungen durch
Patient*innen ab 55 Jahren in Sachsen-Anhalt aus ärztlicher
Sicht – Ergebnisse zweier
Online-Fokusgruppendiskussionen. Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753818] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- S Walter
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für
Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung der Medizinischen Fakultät,
Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für
Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung der Medizinischen Fakultät,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für
Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung der Medizinischen Fakultät,
Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für
Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung der Medizinischen Fakultät,
Magdeburg, Deutschland
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12
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March S, Hasenpusch C, Faßhauer H, Hrudey I, Walter S, Swart E, Stallmann C. Potenziale der demographischen Entwicklung in Sachen-Anhalt:
Gesundheit und Autonomie im Alter. Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753924] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - H. Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität,
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S Walter
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität,
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität,
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität,
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
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13
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Kannengießer L, Hasenpusch C, Faßhauer H, Hrudey I, Walter S, Stallmann C, Swart E, March S. Welchen Einfluss haben die Nutzung von Gesundheitsinformationen und
die Gesundheitskompetenz auf die Inanspruchnahme von
Krebsfrüherkennungsleistungen älterer
Erwachsener? Das Gesundheitswesen 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1753903] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/12/2022]
Affiliation(s)
- L Kannengießer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - C Hasenpusch
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - H Faßhauer
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
| | - I Hrudey
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S Walter
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät der Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit
und Medien, Magdeburg, Deutschland
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14
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Hrudey I, Minow A, Walter S, March S, Swart E, Stallmann C. Regional Utilization of Preventive Services in the 55-Plus Age Group: Protocol for a Mixed Methods Study. JMIR Res Protoc 2022; 11:e33512. [PMID: 35019847 PMCID: PMC8792768 DOI: 10.2196/33512] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 1.5] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/10/2021] [Revised: 11/16/2021] [Accepted: 11/16/2021] [Indexed: 11/13/2022] Open
Abstract
Background In Germany, the proportion of people with chronic diseases and multimorbidity is increasing. To counteract the emergence and worsening of age-related conditions, there is a need for preventive care structures and measures. The preventive services that are financed by statutory health insurance (SHI; eg, vaccinations, cancer screening) are only used by part of the German population. There are no current findings about the utilization of these services by older adults in the eastern German federal state of Saxony-Anhalt, which is particularly strongly affected by demographic change. Objective The aim of this study is to investigate the actual utilization and determinants of, reasons for, and barriers to utilization of preventive services financed by the SHI in Saxony-Anhalt in the 55-plus age group. Methods In this study, a convergent mixed methods design is used. The actual use of preventive services will be shown by means of (1) a claims data analysis looking at data on statutory outpatient medical care from both the Central Research Institute of Ambulatory Health Care in Germany (Zi) and the Association of Statutory Health Insurance Dentists in Saxony-Anhalt (KZV LSA). The determinants, attitudes, and behaviors associated with use will be analyzed through (2) a cross-sectional survey as well as (3) qualitative data from semistructured interviews with residents of Saxony-Anhalt and from focus group discussions with physicians. (4) A stock take and systematic evaluation of digitally available informational material on colorectal cancer screening, by way of example, provides an insight into the information available as well as its quality. The conceptual framework of the study is the behavioral model of health services use by Andersen et al (last modified in 2014). Results (1) The Zi and KZV LSA are currently preparing the requested claims data. (2) The survey was carried out from April 2021 to June 2021 in 2 urban and 2 rural municipalities (encompassing a small town and surrounding area) in Saxony-Anhalt. In total, 3665 people were contacted, with a response rate of 25.84% (n=954). (3) For the semistructured interviews, 18 participants from the 4 different study regions were recruited in the same period. A total of 4 general practitioners and 3 medical specialists participated in 2 focus group discussions. (4) For the systematic evaluation of existing informational material on colorectal cancer screening, 37 different informational materials were identified on the websites of 16 health care actors. Conclusions This study will provide current and reliable data on the use of preventive services in the 55-plus age group in Saxony-Anhalt. It will yield insights into the determinants, reasons, and barriers associated with their utilization. The results will reveal the potential for preventive measures and enable concrete recommendations for action for the target population of the study. Trial Registration German Clinical Trials Register DRKS00024059; https://www.drks.de/drks_web/navigate.do?navigationId=trial.HTML&TRIAL_ID=DRKS00024059 International Registered Report Identifier (IRRID) DERR1-10.2196/33512
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Affiliation(s)
- Ilona Hrudey
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke University Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Annemarie Minow
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, Magdeburg, Germany.,Department of Studies and Teaching Medicine, University of Lübeck, Lübeck, Germany
| | - Svenja Walter
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke University Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Stefanie March
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, Magdeburg, Germany
| | - Enno Swart
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke University Magdeburg, Magdeburg, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Institute of Social Medicine and Health Systems Research, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke University Magdeburg, Magdeburg, Germany
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15
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Hrudey I, Swart E, Stallmann C. Entwicklung und interne Validierung von Prognosemodellen zur Vorhersage des Krankenversicherungsstatus von Teilnehmer*innen der Basiserhebung der NAKO Gesundheitsstudie. Das Gesundheitswesen 2021. [DOI: 10.1055/s-0041-1732002] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/20/2022]
Affiliation(s)
- I Hrudey
- Berlin School of Public Health
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
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16
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Kannengießer L, Minow A, Hrudey I, Walter S, Stallmann C, Swart E, March S. Gesundheitsinformationen zur Darmkrebsfrüherkennung – eine systematische Evaluation der Informationsangebote Gesetzlicher Krankenkassen. Das Gesundheitswesen 2021. [DOI: 10.1055/s-0041-1732049] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/20/2022]
Affiliation(s)
- L Kannengießer
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal
| | - A Minow
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal
| | - I Hrudey
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
| | - S Walter
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
| | - S March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal
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17
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Pohl R, Heuft HG, Kaasch A, Krämer SW, Stallmann C, Swart E, Apfelbacher C. Serologische Untersuchungen bei Blutspendern des Großraums Magdeburg auf Antikörper gegen SARS-CoV-2 (SeMaCo). Das Gesundheitswesen 2021. [DOI: 10.1055/s-0041-1732170] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/20/2022]
Affiliation(s)
- R Pohl
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - H-G Heuft
- Institut für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie mit Blutbank, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - A Kaasch
- Institut für Medizinische Mikrobiologie und Krankenhaushygiene, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - SW Krämer
- Institut für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie mit Blutbank, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - C Apfelbacher
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
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18
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March S, Stallmann C, Swart E. Die Familie ‚Gute Praxis‘ nun komplett? Gute Praxis Datenlinkage vorgelegt. Das Gesundheitswesen 2021. [DOI: 10.1055/s-0041-1732234] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/20/2022]
Affiliation(s)
- S March
- Fachbereich Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Hochschule Magdeburg-Stendal
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Med. Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Med. Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
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19
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Swart E, Feißel A, Hasoon A, Hörold M, Hupach H, Matterne U, Piontek K, Schaefer M, Stallmann C, Strecker M, Apfelbacher C. Practical training in medical sociology "Analysis of social environments of living quarters". A field experiment during the COVID-19 pandemic. GMS J Med Educ 2021; 38:Doc27. [PMID: 33659632 PMCID: PMC7899116 DOI: 10.3205/zma001423] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 07/29/2020] [Revised: 11/26/2020] [Accepted: 12/08/2020] [Indexed: 05/25/2023]
Abstract
Background: In the summer semester 2020, a new format was introduced at the Otto-von-Guericke-University Magdeburg for first-year medical students in the subject of medical sociology with a neighborhood-related social environment analysis. Didactic approach: Due to the COVID-19 pandemic, the didactic concept had to be changed at short notice from seminar group-related fieldwork in different districts of Magdeburg to individual work at the place of study or home, supplemented by accompanying online offers. The students were asked to characterize their neighborhood in terms of quality of life, health and illness as well as medical care by means of interviews with inhabitants of their immediate living environment, a neighborhood inspection with the taking of photographs and an analysis of official secondary data. The aim was to gain initial experience in scientific work (data collection, presentation and interpretation of results, as well as reporting). An evaluation of this new course and conclusions derived from it for its further development will be reported. Evaluation: 51 percent of the students participated in an evaluation of the course. The clear majority rated the internship as "good" or "very good". As a suggestion for improvement, the desire for optional supplementary individual counseling and better formal preparation for the performance assessments were expressed several times. Two thirds of those surveyed consider the online teaching format to be useful even in post-pandemic times.
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Affiliation(s)
- Enno Swart
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Annemarie Feißel
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Aiad Hasoon
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Madlen Hörold
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Heike Hupach
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Uwe Matterne
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Katharina Piontek
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Matthes Schaefer
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Marco Strecker
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
| | - Christian Apfelbacher
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Magdeburg, Germany
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20
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March S, Andrich S, Drepper J, Horenkamp-Sonntag D, Icks A, Ihle P, Kieschke J, Kollhorst B, Maier B, Meyer I, Müller G, Ohlmeier C, Peschke D, Richter A, Rosenbusch ML, Scholten N, Schulz M, Stallmann C, Swart E, Wobbe-Ribinski S, Wolter A, Zeidler J, Hoffmann F. Good Practice Data Linkage (GPD): A Translation of the German Version. Int J Environ Res Public Health 2020; 17:ijerph17217852. [PMID: 33120886 PMCID: PMC7663300 DOI: 10.3390/ijerph17217852] [Citation(s) in RCA: 5] [Impact Index Per Article: 1.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/17/2020] [Revised: 10/16/2020] [Accepted: 10/22/2020] [Indexed: 12/14/2022]
Abstract
The data linkage of different data sources for research purposes is being increasingly used in recent years. However, generally accepted methodological guidance is missing. The aim of this article is to provide methodological guidelines and recommendations for research projects that have been consented to across different German research societies. Another aim is to endow readers with a checklist for the critical appraisal of research proposals and articles. This Good Practice Data Linkage (GPD) was already published in German in 2019, but the aspects mentioned can easily be transferred to an international context, especially for other European Union (EU) member states. Therefore, it is now also published in English. Since 2016, an expert panel of members of different German scientific societies have worked together and developed seven guidelines with a total of 27 practical recommendations. These recommendations include (1) the research objectives, research questions, data sources, and resources; (2) the data infrastructure and data flow; (3) data protection; (4) ethics; (5) the key variables and linkage methods; (6) data validation/quality assurance; and (7) the long-term use of data for questions still to be determined. The authors provide a rationale for each recommendation. Future revisions will include new developments in science and updates of data privacy regulations.
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Affiliation(s)
- Stefanie March
- Institute for Social Medicine and Health Systems Research (ISMHSR), Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany; (S.M.); (C.S.); (E.S.)
- Department of Social Work, Health and Media, Magdeburg-Stendal University of Applied Sciences, 39114 Magdeburg, Germany
| | - Silke Andrich
- Institute for Health Services Research and Health Economics, Centre for Health and Society, Faculty of Medicine, Heinrich-Heine-University Düsseldorf, 40225 Dusseldorf, Germany; (S.A.); (A.I.)
- Institute for Health Services Research and Health Economics, German Diabetes Center, Leibniz Center for Diabetes Research at the Heinrich-Heine-University Düsseldorf, 40225 Dusseldorf, Germany
| | - Johannes Drepper
- TMF—Technology, Methods, and Infrastructure for Networked Medical Research, 10117 Berlin, Germany;
| | | | - Andrea Icks
- Institute for Health Services Research and Health Economics, Centre for Health and Society, Faculty of Medicine, Heinrich-Heine-University Düsseldorf, 40225 Dusseldorf, Germany; (S.A.); (A.I.)
- Institute for Health Services Research and Health Economics, German Diabetes Center, Leibniz Center for Diabetes Research at the Heinrich-Heine-University Düsseldorf, 40225 Dusseldorf, Germany
| | - Peter Ihle
- PMV Research Group, University of Cologne, 50931 Cologne, Germany; (P.I.); (I.M.)
| | - Joachim Kieschke
- Epidemiological Cancer Registry of Lower Saxony, Register Center, 26121 Oldenburg, Germany;
| | - Bianca Kollhorst
- Leibniz Institute for Prevention Research and Epidemiology—BIPS Department Biometry and Data Management, 28359 Bremen, Germany;
| | - Birga Maier
- Berlin-Brandenburg Myocardial Infarction Registry e. V., 10317 Berlin, Germany;
| | - Ingo Meyer
- PMV Research Group, University of Cologne, 50931 Cologne, Germany; (P.I.); (I.M.)
| | - Gabriele Müller
- Center for Evidence-Based Healthcare (ZEGV), University Hospital and Faculty of Medicine Carl Gustav Carus, Technical University of Dresden, 01307 Dresden, Germany;
| | | | - Dirk Peschke
- Institute for Public Health and Nursing Research (IPP), University of Bremen, 28359 Bremen, Germany;
- Department of Applied Health Sciences, University of Health Bochum, 44801 Bochum, Germany
| | - Adrian Richter
- Institute for Community Medicine, Department SHIP-KEF, Greifswald University Medical Center, 17475 Greifswald, Germany;
| | - Marie-Luise Rosenbusch
- Central Research Institute for Ambulatory Healthcare in Germany (Zi), Department of Data Science and Healthcare Analyses, 10587 Berlin, Germany; (M.-L.R.); (M.S.)
| | - Nadine Scholten
- Institute of Medical Sociology, Health Services Research and Rehabilitation Science (IMVR), Faculty of Human Sciences and Faculty of Medicine, University of Cologne, 50933 Cologne, Germany;
| | - Mandy Schulz
- Central Research Institute for Ambulatory Healthcare in Germany (Zi), Department of Data Science and Healthcare Analyses, 10587 Berlin, Germany; (M.-L.R.); (M.S.)
| | - Christoph Stallmann
- Institute for Social Medicine and Health Systems Research (ISMHSR), Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany; (S.M.); (C.S.); (E.S.)
| | - Enno Swart
- Institute for Social Medicine and Health Systems Research (ISMHSR), Medical Faculty, Otto von Guericke University Magdeburg, 39120 Magdeburg, Germany; (S.M.); (C.S.); (E.S.)
| | - Stefanie Wobbe-Ribinski
- DAK Gesundheit, Health Services Research and Innovation, 20097 Hamburg, Germany; (S.W.-R.); (A.W.)
| | - Antke Wolter
- DAK Gesundheit, Health Services Research and Innovation, 20097 Hamburg, Germany; (S.W.-R.); (A.W.)
| | - Jan Zeidler
- Center for Health Economics Research Hanover (CHERH), Leibniz University Hanover, 30159 Hanover, Germany;
| | - Falk Hoffmann
- Faculty of Medicine and Health Sciences, Department of Healthcare Research, Carl von Ossietzky University Oldenburg, 26129 Oldenburg, Germany
- Correspondence:
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21
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Swart E, Gothe H, Ihle P, March S, Schubert I, Stallmann C, Hoffmann F. Sonderheft Methodische Aspekte der
Sekundärdatenanalyse. Gesundheitswesen 2020; 82:S91-S93. [DOI: 10.1055/a-1099-0789] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Mit dem vorliegenden zweiten Sonderheft zu Datenlinkage und spezifischen Methoden der
Sekundärdatenanalyse ergänzen wir die neun Beiträge, die im
vorangegangenen Sonderheft methodische Herausforderungen bei der Aufbereitung und
Validierung verschiedener Sekundärdatenquellen thematisiert haben. Ein
besonderes Augenmerk liegt auf dem individuellen Datenlinkage verschiedener
Sekundärdatenquellen untereinander und/oder mit Primärdaten.
Dieser methodische Zugang hat nicht erst seit der Bestandsaufnahme zum Datenlinkage
in Deutschland 1 und der
Veröffentlichung der Guten Praxis Datenlinkage 2 zunehmende Relevanz in der Epidemiologie und Versorgungsforschung
erhalten. Daneben werden in diesem Heft aktuelle Ansätze zur
Datenvalidierung, zur Kontrollbildung und zur Aufbereitung und Nutzung von
Klartextangaben vorgestellt.
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Affiliation(s)
- Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Holger Gothe
- IGES Institut, Berlin
- Medizinische Fakultät, Lehrstuhl
Gesundheitswissenschaften/Public Health, TU Dresden,
Dresden
- Department für Public Health, Versorgungsforschung und Health
Technology Assessment, UMIT, Hall in Tirol, Austria
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln
| | - Stefanie March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | | | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Falk Hoffmann
- Department für Versorgungsforschung, Fakultät Medizin
und Gesundheitswissenschaften, Carl von Ossietzky Universität
Oldenburg
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22
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Swart E, Gothe H, Hoffmann F, Ihle P, Schubert I, Stallmann C, March S. Sonderheft Methodische Aspekte der Sekundärdatenanalyse
(I). Gesundheitswesen 2020; 82:217-220. [DOI: 10.1055/a-1127-4944] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Die wissenschaftliche Nutzung von Sekundärdaten, nicht allein von solchen der
gesetzlichen Krankenversicherung (GKV), hat sich in den vergangenen Jahren fest in
der Versorgungsforschung etabliert. Das zeigen das Memorandum Methoden der
Versorgungsforschung 1 und Grundlagenwerke der
Sekundärdatenanalyse 2. Gleichwohl
entwickelt sich eine hohe Dynamik in diesem Forschungszweig, einerseits durch die
zahlreichen durch den Innovationsfonds des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA)
geförderten Projekte mit Nutzung von Sekundärdaten, andererseits
durch die rasant zunehmenden wissenschaftlichen Studien mit einem individuellen
Datenlinkage von Primär- und Sekundärdaten oder
Sekundärdaten unterschiedlicher Dateneigner. Weiterhin geraten zunehmend
Sekundärdaten jenseits der weithin bekannten GKV-Abrechnungsdaten in den
Fokus der Wissenschaft. Daher erscheint es den Herausgebern sinnvoll,
ergänzend zu den in früheren Jahren etablierten oder neu
publizierten Standards der Sekundärdatenanalyse 3
4
5 einen breiten methodischen Überblick
zu geben über die für die Sekundärdatenanalyse
zugänglichen Datenquellen, über methodische Herausforderungen bei
deren Erschließung, Validierung und Aufbereitung sowie neue methodische
Ansätze bei der Analyse der Daten zu diskutieren.
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Affiliation(s)
- Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Holger Gothe
- IGES Institut, Berlin
- Medizinische Fakultät, Lehrstuhl Gesundheitswissenschaften
/ Public Health, TU Dresden, Dresden
- Department für Public Health, Versorgungsforschung und Health
Technology Assessment, UMIT, Hall in Tirol, Austria
| | - Falk Hoffmann
- Department für Versorgungsforschung, Fakultät Medizin
und Gesundheitswissenschaften, Carl von Ossietzky Universität
Oldenburg
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln
| | | | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Stefanie March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
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23
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Swart E, Gothe H, Ihle P, March S, Schubert I, Stallmann C, Hoffmann F. Sonderheft Methodische Aspekte der Sekundärdatenanalyse
(II). Gesundheitswesen 2020; 82:221-223. [DOI: 10.1055/a-1127-4976] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Mit dem vorliegenden zweiten Sonderheft zu Datenlinkage und spezifischen Methoden der
Sekundärdatenanalyse ergänzen wir die neun Beiträge, die im
vorangegangenen Sonderheft methodische Herausforderungen bei der Aufbereitung und
Validierung verschiedener Sekundärdatenquellen thematisiert haben. Ein
besonderes Augenmerk liegt auf dem individuellen Datenlinkage verschiedener
Sekundärdatenquellen untereinander und/oder mit Primärdaten.
Dieser methodische Zugang hat nicht erst seit der Bestandsaufnahme zum Datenlinkage
in Deutschland 1 und der
Veröffentlichung der Guten Praxis Datenlinkage 2 zunehmende Relevanz in der Epidemiologie und Versorgungsforschung
erhalten. Daneben werden in diesem Heft aktuelle Ansätze zur
Datenvalidierung, zur Kontrollbildung und zur Aufbereitung und Nutzung von
Klartextangaben vorgestellt.
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Affiliation(s)
- Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Holger Gothe
- IGES Institut, Berlin
- Medizinische Fakultät, Lehrstuhl
Gesundheitswissenschaften/Public Health, TU Dresden,
Dresden
- Department für Public Health, Versorgungsforschung und Health
Technology Assessment, UMIT, Hall in Tirol, Austria
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln
| | - Stefanie March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | | | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung,
Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität
Magdeburg
| | - Falk Hoffmann
- Department für Versorgungsforschung, Fakultät Medizin
und Gesundheitswissenschaften, Carl von Ossietzky Universität
Oldenburg
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24
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Swart E, Gothe H, Hoffmann F, Ihle P, Schubert I, Stallmann C, March S. Sonderheft Methodische Aspekte der Sekundärdatenanalyse. Gesundheitswesen 2020; 82:S1-S3. [DOI: 10.1055/a-1083-5461] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Die wissenschaftliche Nutzung von Sekundärdaten, nicht allein von solchen der gesetzlichen Krankenversicherung (GKV), hat sich in den vergangenen Jahren fest in der Versorgungsforschung etabliert. Das zeigen das Memorandum Methoden der Versorgungsforschung 1 und Grundlagenwerke der Sekundärdatenanalyse 2. Gleichwohl entwickelt sich eine hohe Dynamik in diesem Forschungszweig, einerseits durch die zahlreichen durch den Innovationsfonds des Gemeinsamen Bundesausschusses (G-BA) geförderten Projekte mit Nutzung von Sekundärdaten, andererseits durch die rasant zunehmenden wissenschaftlichen Studien mit einem individuellen Datenlinkage von Primär- und Sekundärdaten oder Sekundärdaten unterschiedlicher Dateneigner.
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Affiliation(s)
- Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - Holger Gothe
- IGES Institut, Berlin
- Medizinische Fakultät, Lehrstuhl Gesundheitswissenschaften / Public Health, TU Dresden, Dresden
- Department für Public Health, Versorgungsforschung und Health Technology Assessment, UMIT, Hall in Tirol, Austria
| | - Falk Hoffmann
- Department für Versorgungsforschung, Fakultät Medizin und Gesundheitswissenschaften, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln
| | | | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
| | - Stefanie March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg
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Greiner F, Slagman A, Stallmann C, March S, Pollmanns J, Dröge P, Günster C, Rosenbusch ML, Heuer J, Drösler SE, Walcher F, Brammen D. [Routine Data from Emergency Departments: Varying Documentation Standards, Billing Modalities and Data Custodians at an Identical Unit of Care]. Gesundheitswesen 2019; 82:S72-S82. [PMID: 31597189 PMCID: PMC7939518 DOI: 10.1055/a-0996-8371] [Citation(s) in RCA: 13] [Impact Index Per Article: 2.6] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/17/2022]
Abstract
Hintergrund
Nicht nur im Kontext der Neuordnung der Notfallversorgung in
Deutschland besteht derzeit ein hoher Bedarf an Daten aus Notaufnahmen.
Für die Versorgungsforschung bieten sich Daten an, welche auf
gesetzlicher Grundlage generiert werden. Unterschiedliche Kostenträger
und Abrechnungsmodi stellen eigene Anforderungen an die Dokumentation dieser
Routinedaten.
Methodische Herausforderungen
Aufgrund der sektoralen Trennung gibt es
keinen Datensatz oder Datenhalter, der Auskunft über alle
Notaufnahmebehandlungen geben kann. Aus administrativer Sicht gilt die gesamte
Notaufnahmebehandlung als ambulant oder stationär, tatsächlich
wird die Entscheidung darüber erst während der Versorgung
getroffen. Für die stationäre Versorgung existiert ein
administratives Notfallkennzeichen, allerdings kein direktes Merkmal für
Notaufnahmebehandlungen. Bei Abrechnung ambulanter Fälle über
die kassenärztlichen Vereinigungen ist mindestens eine Diagnose
(ICD-10-Kode) zu erfassen, versehen mit einem Kennzeichen zur
Diagnosesicherheit. Es können mehrere ICD-10-Kodes ohne Hierarchie
angegeben werden. Bei stationär behandelten Patienten ist eine
Aufnahmediagnose und nach Behandlungsende die Hauptdiagnose und ggf.
Nebendiagose(n) an die zuständige Krankenkasse zu übermitteln.
Die gesetzliche Unfallversicherung hat eigene Dokumentationsanforderungen.
Lösungsansätze
Je nach Forschungsfrage und Studiendesign
sind unterschiedliche Vorgehensweisen erforderlich. Stammen die Daten
unmittelbar aus Notaufnahmen bzw. Kliniken ist eine Information über den
Kostenträger und den Abrechnungsmodus hilfreich. Bei Nutzung von
Krankenkassendaten muss die Identifikation von stationär behandelten
Patienten in einer Notaufnahme aktuell indirekt erfolgen. Dazu können
unter anderem die Parameter Aufnahmegrund und definierte
„eindeutige“ Notfall-Diagnosen herangezogen werden. Die
fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik hat eigene Limitationen,
enthält dafür aber die stationären Fälle aller
Kostenträger.
Diskussion
Die divergierenden Anforderungen an die administrative
Dokumentation verursachen einen hohen Aufwand in den Kliniken. Perspektivisch
ist eine Vereinheitlichung der Leistungserfassung und Dokumentation von
Notfallbehandlungen aller Kostenarten auch zur Generierung von validen,
vergleichbaren und repräsentativen Daten für die
Versorgungsforschung erstrebenswert. Die Einführung eines eigenen
Fachabteilungsschlüssels würde zur Identifikation von
Notaufnahmebehandlungen beitragen.
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Affiliation(s)
- Felix Greiner
- Medizinische Fakultät, Universitätsklinik für Unfallchirurgie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - Anna Slagman
- Notfall- und Akutmedizin (CVK, CCM), Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin.,Australian Institute of Tropical Health and Medicine, Cairns, James Cook University, Australia
| | - Christoph Stallmann
- Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - Stefanie March
- Medizinische Fakultät, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitssystemforschung, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | | | - Patrik Dröge
- Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO), Qualitäts- und Versorgungsforschung, Berlin
| | - Christian Günster
- Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO), Qualitäts- und Versorgungsforschung, Berlin
| | | | - Joachim Heuer
- Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland, Berlin
| | | | - Felix Walcher
- Medizinische Fakultät, Universitätsklinik für Unfallchirurgie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - Dominik Brammen
- Medizinische Fakultät, Universitätsklinik für Unfallchirurgie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg.,Medizinische Fakultät, Universitätsklinik für Anästhesiologie und Intensivtherapie, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
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Spura A, Werwick K, Robra BP, Stallmann C, March S, Ladebeck N, Braun-Dullaeus R, Stieger P. What understanding of economics do medical students have? GMS J Med Educ 2019; 36:Doc41. [PMID: 31544141 PMCID: PMC6737257 DOI: 10.3205/zma001249] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/05/2018] [Revised: 05/16/2019] [Accepted: 06/19/2019] [Indexed: 06/10/2023]
Abstract
Introduction: Economic topics appear in the medical studies curriculum at different times. Despite socio-political relevance, there is hardly any information about the degree of understanding that medical students have of "economics in medicine". The present study addresses the questions: What understanding of "economics in medicine" do medical students have before the start of the Practical Year? To what extent is economic teaching content understood as "economization" from outside the profession? Method: Magdeburg medical students in the 5th year of study, who participated in preparatory seminars for the Practical Year (PY) in 2014 and 2015 (60 participants each), assessed the relevance of various seminar topics four months prior to the start of the semester. On the basis of a three-stage qualitative-reconstructive partial evaluation, students' economic understanding is explored through secondary analysis: deductive derivation of the analysis units; integrative basic method ("segmentation", "micro-linguistic detailed analysis", "central theme"); development of a theoretical model by placing the central themes in context following Grounded Theory. Results: Based on the theory, 19 free-text answers with economic reference were identified from the total of all free-text answers. Each answer was assigned to at least one of a total of six themes of the students' understanding of economics: de-professionalizing economization, deciding and working economically, ambivalent requirements for efficiency and equity, the doctor as an entrepreneur, economics as relevant learning content, PY as a conflict-laden setting for economized working and learning. The theoretical model contains social, praxeological and professional references, which can themselves be ambivalent and conflicting. Conclusion: Despite their critical attitude, the surveyed medical students are neither hostile to economics nor do they regard economics in medicine as a taboo subject. Economic learning content is recognized as relevant. Educational formats that tackle the tension between patient and system orientation in a problem-oriented manner can be a productive setting for economic reflection.
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Affiliation(s)
- Anke Spura
- Federal Centre for Health Education, Unit 2-24, continuiing education/qualification/university cooperation, Cologne, Germany
- Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Institute of Social Medicine and Health Economics, Magdeburg, Germany
| | - Katrin Werwick
- Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Medical Faculty, Office of the study dean, Magdeburg, Germany
| | - Bernt-Peter Robra
- Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Institute of Social Medicine and Health Economics, Magdeburg, Germany
| | - Christoph Stallmann
- Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Institute of Social Medicine and Health Economics, Magdeburg, Germany
| | - Stefanie March
- Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Institute of Social Medicine and Health Economics, Magdeburg, Germany
| | - Nadine Ladebeck
- Hochschule Magdeburg-Stendal, FB Soziale Arbeit, Gesundheit und Medien, Magdeburg, Germany
| | - Rüdiger Braun-Dullaeus
- University hospital Magdeburg, university clinic of Cardiology and Angiology, Magdeburg, Germany
| | - Philipp Stieger
- University hospital Magdeburg, university clinic of Cardiology and Angiology, Magdeburg, Germany
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March S, Andrich S, Drepper J, Horenkamp-Sonntag D, Icks A, Ihle P, Kieschke J, Kollhorst B, Maier B, Meyer I, Müller G, Ohlmeier C, Peschke D, Richter A, Rosenbusch ML, Scholten N, Schulz M, Stallmann C, Swart E, Wobbe-Ribinski S, Wolter A, Zeidler J, Hoffmann F. [Good Practice Data Linkage]. Gesundheitswesen 2019; 81:636-650. [PMID: 31394579 DOI: 10.1055/a-0962-9933] [Citation(s) in RCA: 11] [Impact Index Per Article: 2.2] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
Abstract
Individual data linkage of different data sources for research purposes is being increasingly used in Germany in recent years. However, generally accepted methodological guidance is missing. The aim of this article is to define such methodological standards for research projects. Another aim is to provide readers with a checklist for critical appraisal of research proposals and articles. Since 2016, an expert panel of members of different German scientific societies have worked together and developed 7 guidelines with a total of 27 practical recommendations. These recommendations include (1) research aims, questions, data sources and resources, (2) infrastructure and data flow, (3) data privacy, (4) ethics, (5) key variables and type of linkage, (6) data validation/quality assurance and (7) long-term use for future research questions. The authors provide a rationale for each recommendation. Future revisions will include any new developments in science and data privacy.
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Affiliation(s)
- Stefanie March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie (ISMG), Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - Silke Andrich
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Centre for Health and Society, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf.,Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
| | - Johannes Drepper
- TMF - Technologie- und Methodenplattform für die vernetzte medizinische Forschung e. V., Berlin
| | | | - Andrea Icks
- Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Centre for Health and Society, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf.,Institut für Versorgungsforschung und Gesundheitsökonomie, Deutsches Diabetes-Zentrum (DDZ), Leibniz-Zentrum für Diabetes-Forschung an der Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf
| | - Peter Ihle
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln, Köln
| | - Joachim Kieschke
- Epidemiologisches Krebsregister Niedersachsen, Registerstelle, Oldenburg
| | - Bianca Kollhorst
- Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie - BIPS, Abteilung Biometrie und EDV, Bremen
| | - Birga Maier
- Berlin-Brandenburger Herzinfarktregister e. V., Berlin-Brandenburger Herzinfarktregister, Berlin
| | - Ingo Meyer
- PMV forschungsgruppe, Universität zu Köln, Köln
| | - Gabriele Müller
- Zentrum für Evidenzbasierte Gesundheitsversorgung (ZEGV), Universitätsklinikum und Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden
| | | | - Dirk Peschke
- Institut für Public Health und Pflegeforschung (IPP), Universität Bremen, Bremen.,Department für Angewandte Gesundheitswissenschaften, Studienbereich Physiotherapie, Hochschule für Gesundheit Bochum, Bochum
| | - Adrian Richter
- Institut für Community Medicine, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald
| | - Marie-Luise Rosenbusch
- Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi), Fachbereich Versorgungsforschung, Systemanalyse und Data Science, Berlin
| | - Nadine Scholten
- Institut für Medizinsoziologie, Versorgungsforschung und Rehabilitationswissenschaft (IMVR), Humanwissenschaftliche Fakultät und Medizinische Fakultät, Universität zu Köln, Köln
| | - Mandy Schulz
- Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in Deutschland (Zi), Fachbereich Versorgungsforschung, Systemanalyse und Data Science, Berlin
| | - Christoph Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie (ISMG), Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - Enno Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie (ISMG), Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | | | - Antke Wolter
- DAK Gesundheit, Vorstandsreferat Versorgungsforschung, Hamburg
| | - Jan Zeidler
- Center for Health Economics Research Hannover (CHERH), Leibniz Universität Hannover, Hannover
| | - Falk Hoffmann
- Fakultät für Medizin und Gesundheitswissenschaften, Department für Versorgungsforschung, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Oldenburg
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28
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Swart E, March S, Feißel A, Stallmann C. Workshop Mantelabstract: Sekundärdatengestützte Innovationsfondprojekte – Worauf sollten Sie achten? Das Gesundheitswesen 2018. [DOI: 10.1055/s-0038-1667740] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/28/2022]
Affiliation(s)
- E Swart
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg, Deutschland
| | - S March
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg, Deutschland
| | - A Feißel
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg, Deutschland
| | - C Stallmann
- Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg, Deutschland
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Reupke C, Stallmann C, March S, Swart E. Welche Faktoren beeinflussen die Zufriedenheit bei stationärer Entbindung? – Ergebnisse einer Versichertenbefragung der IKK gesund plus. Das Gesundheitswesen 2017. [DOI: 10.1055/s-0037-1605887] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/18/2022]
Affiliation(s)
- C Reupke
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, OvGU Magdeburg, Magdeburg
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, OvGU Magdeburg, Magdeburg
| | - S March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, OvGU Magdeburg, Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, OvGU Magdeburg, Magdeburg
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Feißel A, Stallmann C, Swart E, March S. Risikofaktoren für chronischen Rückenschmerz – eine Untersuchung bei älteren Erwerbstätigen im Rahmen der lidA-Studie. Das Gesundheitswesen 2017. [DOI: 10.1055/s-0037-1605932] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/18/2022]
Affiliation(s)
- A Feißel
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
| | - C Stallmann
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
| | - E Swart
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
| | - S March
- Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
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Stallmann C, Reupke C, March S, Swart E. Die Wahl der Geburtsklinik und Zufriedenheit mit der stationären Versorgung – Ergebnisse einer Versichertenbefragung der IKK gesund plus. Das Gesundheitswesen 2017. [DOI: 10.1055/s-0037-1605889] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/18/2022]
Affiliation(s)
- C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
| | - C Reupke
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
- Hochschule Magdeburg-Stendal, Magdeburg
| | - S March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Magdeburg
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Stallmann C, Swart E, Robra BP, March S. Linking primary study data with administrative and claims data in a German cohort study on work, age, health and work participation: is there a consent bias? Public Health 2017; 150:9-16. [PMID: 28605640 DOI: 10.1016/j.puhe.2017.05.001] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 0.4] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 11/16/2016] [Revised: 02/16/2017] [Accepted: 05/01/2017] [Indexed: 11/30/2022]
Abstract
OBJECTIVES We analysed the degree and impact of consent bias in the prospective study 'leben in der Arbeit (lidA)' after linking primary interview data with claims data from German statutory health insurance funds as well as with administrative data provided by the German Federal Employment Agency. STUDY DESIGN Prospective cohort study. METHODS Within two study waves (2011, 2014) primary data were collected based on computer-assisted personal interviews. During interview informed consent to data linkage was obtained. We used binary logistic regression analyses with participants' consent for record linkage as the dependent variable calculating odds ratios (ORs) and 95% confidence intervals (95% CIs) for independent variables. Several sociodemographic, socio-economic and work-related factors were modelled as potential determinants of consent. RESULTS A total of 4244 participants took part in both waves. After excluding invalid consent, 4178 participants were included in the analysis. About 3918 (93.8%) of these participants gave their consent to link their primary data with data from at least one source. Within regression analyses only moderate bias was found due to region of residence, apprenticeship, professional affiliations, income and number of diseases. Participants from former West Germany were less likely to have their study data linked with both data sources (OR 0.63 [95% CI 0.42-0.96]) than those from the former East Germany. Participants with no information on income were more likely to refuse consent to both data sources compared to the reference group (net income: under EUR 1000; OR 0.15 [95% CI 0.08-0.30]). Respondents with two (OR 1.37 [95% CI 1.06-1.77]) or three and more diseases (OR 1.30 [95% CI 1.02-1.66]) diagnosed by a doctor agreed more frequently to linking both data sources than participants without disease. There is just a small proportion of variance in consenting explained by the models (R2: 0.063-0.085). Also, only small changes of factors' prevalence were observed in consenters. CONCLUSIONS For the first time in Germany, the lidA-study links primary survey data with health claims and administrative employment data. We conclude that there is only a minor relation between the analysed factors and consent behaviour of the participants. A linked data set may be used in further analyses without substantial biases.
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Affiliation(s)
- C Stallmann
- Institute of Social Medicine and Health Economics, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Magdeburg, Germany.
| | - E Swart
- Institute of Social Medicine and Health Economics, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Magdeburg, Germany.
| | - B-P Robra
- Institute of Social Medicine and Health Economics, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Magdeburg, Germany.
| | - S March
- Institute of Social Medicine and Health Economics, Faculty of Medicine, Otto-von-Guericke-University Magdeburg, Magdeburg, Germany.
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Powietzka J, Stallmann C, Swart E. Using administrative and claims data in the GNC-study – how to overcome legal restrictions. Int J Popul Data Sci 2017. [PMCID: PMC9350932 DOI: 10.23889/ijpds.v1i1.253] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Download PDF] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/22/2022] Open
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Stallmann C, Robra BP, Swart E, March S. Übergewichtige Erwerbstätige – Eine Herausforderung für die Arbeitswelt? Gesundheitswesen 2016. [DOI: 10.1055/s-0036-1586521] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/21/2022]
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Powietzka J, Stallmann C, Fischer M, Swart E. Das Einwilligungsverhalten der NAKO-TeilnehmerInnen zur ergänzenden wissenschaftlichen Nutzung der Sekundär- und Registerdaten. Gesundheitswesen 2016. [DOI: 10.1055/s-0036-1586670] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/21/2022]
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Stallmann C, Swart E, March S. Gesundheitsbelastende Risikofaktoren der lidA Teilnehmer – Ergebnisse des Datenlinkage von Primär- und Sekundärdaten. Gesundheitswesen 2015. [DOI: 10.1055/s-0035-1562983] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.1] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
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Powietzka J, Stallmann C, March S, Swart E. Inanspruchnahme von Rehabilitationsmaßnahmen bei Erwerbstätigen in mittlerem Erwerbsalter – Ergebnisse in der lidA-Studie. Gesundheitswesen 2015. [DOI: 10.1055/s-0035-1563068] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
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Abstract
OBJECTIVE The lidA Study is designed as a longitudinal survey. The respondent's consent is mandatory for storing sample data. Moreover, the survey data shall be linked with social security data of the Federal Employment Agency and individual's health insurance claims data in case of the respondent's written consent. This essay pursues the issue of whether this methodologically challenging objective of obtaining 3 consents within one study could be met without any selectivity. METHODOLOGY The data basis is a cohort study with 2 cohorts of a representative sample of employed individuals subject to social security contributions. The sample was interviewed for the first time in 2011. The analysis dataset comprises 6 585 respondents. RESULTS Selectivity analyses prove that the realisation of the first measurement's sample turned out to be representative as well as unbiased. As expected, more respondents stated their willingness to remain in the panel and also consented to linkage of social security data than those who consented to linkage of health insurance claims data. All 3 consents were given without resulting in any bias. Even linking all 3 consents does result in minimal effects of a few subgroups only. CONCLUSION A significant number of respondents can be motivated to participate due to proper placement of the questions concerning consent and the provision of insight into the use of the data.
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Affiliation(s)
- H Schröder
- infas Institut für angewandte Sozialwissenschaft GmbH, Social Research, Bonn
| | - M Kleudgen
- infas Institut für angewandte Sozialwissenschaft GmbH, Social Research, Bonn
| | - J Steinwede
- infas Institut für angewandte Sozialwissenschaft GmbH, Social Research, Bonn
| | - S March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
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March S, Powietzka J, Stallmann C, Swart E. Erratum: the significance of a large number of health insurance funds and fusions for health services research with statutory health insurance data in Germany - experiences of the lidA study. Gesundheitswesen 2015; 77:e43. [PMID: 25714445 DOI: 10.1055/s-0034-1395657] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
Affiliation(s)
- S March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - J Powietzka
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
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Stallmann C, Ahrens W, Kaaks R, Pigeot I, Swart E, Jacobs S. [Individual linkage of primary data with secondary and registry data within large cohort studies - capabilities and procedural proposals]. Gesundheitswesen 2015; 77:e37-42. [PMID: 25622212 DOI: 10.1055/s-0034-1396805] [Citation(s) in RCA: 5] [Impact Index Per Article: 0.6] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Some German cohort studies have already linked secondary and registry data with primary data from interviews and medical examinations. This offers the opportunity to obtain more valid information by taking advantage of the strengths of these data synergistically and overcome their individual weaknesses at the same time. The potential and the requirements for linking secondary and registry data with primary data from cohort studies is described generally and illustrated by the example of the "German National Cohort" (GNC). The transfer and usage of secondary and registry data require that administrative and logistic efforts be made over the whole study period. In addition, rigid data protection regulations for using social data have to be observed. The particular strengths of secondary and registry data, namely their objectivity and independence from recall bias, add to the strengths of newly collected primary data and improve the assessment of morbidity endpoints, exposure history and need of patient care. Moreover, new insights on quality and on the added value of linking different data sources may be obtained.
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Affiliation(s)
- C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Med. Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - W Ahrens
- BIPS Bremen, Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, Bremen
| | - R Kaaks
- DKFZ Heidelberg, Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg, Heidelberg
| | - I Pigeot
- BIPS Bremen, Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, Bremen
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Med. Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - S Jacobs
- BIPS Bremen, Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie, Bremen
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March S, Powietzka J, Stallmann C, Swart E. [The significance of a large number of health insurance funds and fusions for health services research with statutory health insurance data in Germany - experiences of the lidA study]. Gesundheitswesen 2014; 77:e32-6. [PMID: 25397909 DOI: 10.1055/s-0034-1390443] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.1] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Abstract
Since 1970 the health insurance system in Germany has shrunk by more than 90% to 132 statutory health insurance funds (SHI) at present. For studies using data from different SHI, this development means a reduction of contacts and a higher workload when requesting data. The latter is due to the fact that fusions bind resources in the health insurance funds. In order to avoid selection in studies among the insured, all SHI must be contacted. Additionally, 15 controlling institutions on the state and national level have to agree as determined in § 75 of the German Social Code number 10. The lidA study - a German cohort study on work, age and health intends to link primary and secondary data from all SHI of those insured who have given their agreement for participation. Since the beginning of the study in 2009 the number of SHI has been reduced by 70. Of the 6 585 interviews in 2011 approximately half of the interviewees agreed in written form that their individual health insurance data can be linked. This portion of the insured is dispersed among 95 SHI. At this point, 11 contracts with SHI are realised (approximately 50% of the insured) and 8 data controlling authorities have been contacted. The problems involved in the fusion of SHI and its meaning for research are explained in this article. The fusion of SHI makes sense for the long term. It will lead to a reduction of contacts and contracts that researchers have to establish in order to analyse the data. Therefore, this article also discusses the alternative of creating a meta-data set of all the data from the different SHI combined.
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Affiliation(s)
- S March
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - J Powietzka
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - C Stallmann
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
| | - E Swart
- Institut für Sozialmedizin und Gesundheitsökonomie, Medizinische Fakultät, Otto-von-Guericke-Universität Magdeburg, Magdeburg
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March S, Stallmann C, Swart E. Datenlinkage von Routinedaten und Primärdaten. Gesundheitswesen 2014. [DOI: 10.1055/s-0034-1386955] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
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Stallmann C, Beerlage I. Versorgungsstand und -bedarf von affektiven Störungen in der Region Magdeburg (Sachsen Anhalt) vor dem Hintergrund des demografischen Wandels. Gesundheitswesen 2014. [DOI: 10.1055/s-0034-1387033] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
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Ladebeck N, Stallmann C, March S, Swart E. Prävalenz des metabolischen Syndroms in der deutschen Erwerbsbevölkerung – Ergebnisse der lidA-Studie. Gesundheitswesen 2014. [DOI: 10.1055/s-0034-1386943] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
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Powietzka J, Stallmann C, March S, Swart E. Wie gesund sind die Kohorten der lidA - leben in der Arbeit - Studie? Ein Vergleich mit den Bevölkerungssurveys des RKI. Gesundheitswesen 2013. [DOI: 10.1055/s-0033-1354119] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
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Stallmann C, Powietzka J, March S, Swart E. Die Erschließung ergänzender Gesundheits- und Sozialdaten in der Nationalen Kohorte: Das „Kompetenznetz Sekundär- und Registerdaten“. Gesundheitswesen 2013. [DOI: 10.1055/s-0033-1354114] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
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March S, Powietzka J, Stallmann C, Swart E. Verknüpfung von individuellen Krankenkassendaten und Befragungsdaten im Rahmen der lidA-Studie. Gesundheitswesen 2013. [DOI: 10.1055/s-0033-1354105] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
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Stallmann C, Vacha P, Vesely H, Richter E, Feyerabend T. [Radiotherapy for an adenolymphoma of the parotid gland (Warthin tumor)]. Strahlenther Onkol 2001; 177:247-51. [PMID: 11398610 DOI: 10.1007/pl00002404] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/25/2022]
Abstract
BACKGROUND With 17.6% of all primary parotid neoformations the benign Warthin's tumor (cystadenolymphoma) is the second common parotid gland tumor. Males > 50 years are affected predominantly. After surgery the recurrence rate is less than 5%. Histomorphologically the tumor is characterized by cystoid ducts lined by epithelial cells as well as lymphoid stroma. The lymphoid component has been described as radioresponsive whereas the epithelial parts are less radiosensitive. Since 1960 only one patient treated by primary radiotherapy has been published. CASE REPORT A 77-year-old woman suffered from cystadenolymphoma (maximal diameter 7 cm). Because of its extension and the reduced performance status of the patient surgery was no option. Radiotherapy was performed with a total dose of 50 Gy. Clinically, the tumor regressed completely after 30 Gy, which was confirmed by CT at 6 weeks after completion of radiotherapy. After 6 and 12 months the patient stayed free of tumor. EPICRISIS: In our case the cystadenolymphoma was unusually large (7 cm). Radiotherapy with 50 Gy induced complete tumor regression. The good clinical response after 30 Gy suggests that the necessary dose may be lower for less extended cystadenolymphomas. CONCLUSION We present a case of cystadenolymphoma treated by radiotherapy with 50 Gy resulting in a complete remission. Due to missing published experiences no common recommendation for the total dose can be given. In the following situations radiotherapy should be considered: 1. high surgical risk of damage to the facial nerve, 2. unfavorable cosmetic outcome after surgery, 3. inoperability for internal risks, 4. refusal of operation.
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Affiliation(s)
- C Stallmann
- Klinik für Strahlentherapie und Nuklearmedizin, Medizinische Universität zu Lübeck.
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