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Aprea I, Wilken A, Krallmann C, Nöthe-Menchen T, Olbrich H, Loges NT, Dougherty GW, Bracht D, Brenker C, Kliesch S, Strünker T, Tüttelmann F, Raidt J, Omran H. Pathogenic gene variants in CCDC39, CCDC40, RSPH1, RSPH9, HYDIN, and SPEF2 cause defects of sperm flagella composition and male infertility. Front Genet 2023; 14:1117821. [PMID: 36873931 PMCID: PMC9981940 DOI: 10.3389/fgene.2023.1117821] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 12/06/2022] [Accepted: 02/06/2023] [Indexed: 02/19/2023] Open
Abstract
Primary Ciliary Dyskinesia (PCD) is a rare genetic disorder affecting the function of motile cilia in several organ systems. In PCD, male infertility is caused by defective sperm flagella composition or deficient motile cilia function in the efferent ducts of the male reproductive system. Different PCD-associated genes encoding axonemal components involved in the regulation of ciliary and flagellar beating are also reported to cause infertility due to multiple morphological abnormalities of the sperm flagella (MMAF). Here, we performed genetic testing by next generation sequencing techniques, PCD diagnostics including immunofluorescence-, transmission electron-, and high-speed video microscopy on sperm flagella and andrological work up including semen analyses. We identified ten infertile male individuals with pathogenic variants in CCDC39 (one) and CCDC40 (two) encoding ruler proteins, RSPH1 (two) and RSPH9 (one) encoding radial spoke head proteins, and HYDIN (two) and SPEF2 (two) encoding CP-associated proteins, respectively. We demonstrate for the first time that pathogenic variants in RSPH1 and RSPH9 cause male infertility due to sperm cell dysmotility and abnormal flagellar RSPH1 and RSPH9 composition. We also provide novel evidence for MMAF in HYDIN- and RSPH1-mutant individuals. We show absence or severe reduction of CCDC39 and SPEF2 in sperm flagella of CCDC39- and CCDC40-mutant individuals and HYDIN- and SPEF2-mutant individuals, respectively. Thereby, we reveal interactions between CCDC39 and CCDC40 as well as HYDIN and SPEF2 in sperm flagella. Our findings demonstrate that immunofluorescence microscopy in sperm cells is a valuable tool to identify flagellar defects related to the axonemal ruler, radial spoke head and the central pair apparatus, thus aiding the diagnosis of male infertility. This is of particular importance to classify the pathogenicity of genetic defects, especially in cases of missense variants of unknown significance, or to interpret HYDIN variants that are confounded by the presence of the almost identical pseudogene HYDIN2.
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Affiliation(s)
- I Aprea
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - A Wilken
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - C Krallmann
- Department of Clinical and Surgical Andrology, Centre of Reproductive Medicine and Andrology, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - T Nöthe-Menchen
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - H Olbrich
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - N T Loges
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - G W Dougherty
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - D Bracht
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - C Brenker
- Centre of Reproductive Medicine and Andrology, University Hospital Münster, University of Münster, Münster, Germany
| | - S Kliesch
- Department of Clinical and Surgical Andrology, Centre of Reproductive Medicine and Andrology, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - T Strünker
- Centre of Reproductive Medicine and Andrology, University Hospital Münster, University of Münster, Münster, Germany
| | - F Tüttelmann
- Institute of Reproductive Genetics, University of Münster, Münster, Germany
| | - J Raidt
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | - H Omran
- Department of General Pediatrics, University Hospital Münster, Münster, Germany
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Raidt J, Krenz H, Tebbe J, Große-Onnebrink J, Olbrich H, Loges NT, Biebach L, Schmalstieg C, Keßler C, Wallmeier J, Dworniczak B, Pennekamp P, Dugas M, Werner C, Omran H. Verbesserung der diagnostischen Algorithmen bei Primärer
Ciliärer Dyskinesie mit normaler Ultrastruktur. Klinische Pädiatrie 2022. [DOI: 10.1055/s-0042-1754491] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/06/2022]
Affiliation(s)
- J Raidt
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - H Krenz
- Universitätsklinik Münster, Institut für
Medizinische Informatik, Münster, Germany
| | - J Tebbe
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | | | - H Olbrich
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - NT Loges
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - L Biebach
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - C Schmalstieg
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - C Keßler
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - J Wallmeier
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - B Dworniczak
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - P Pennekamp
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
| | - M Dugas
- Universitätsklinik Heidelberg, Institut für
Medizinische Informatik, Heidelberg, Germany
| | - C Werner
- Helios Kliniken Schwerin, Klinik für Allgemeine
Pädiatrie, Pädiatrische Pneumologie, Schwerin,
Germany
| | - H Omran
- Universtitätsklinik Münster, Allgemeine
Pädiatrie, Münster, Germany
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3
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Raidt J, Brillault J, Brinkmann F, Jung A, Koerner-Rettberg C, Koitschev A, Linz-Keul H, Nüßlein T, Ringshausen FC, Röhmel J, Rosewich M, Werner C, Omran H. [Management of Primary Ciliary Dyskinesia]. Pneumologie 2020; 74:750-765. [PMID: 32977348 PMCID: PMC7671756 DOI: 10.1055/a-1235-1520] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/20/2022]
Abstract
Die Primäre Ciliäre Dyskinesie (PCD, MIM 242650) ist eine seltene hereditäre Multisystemerkrankung mit klinisch heterogenem Phänotyp. Leitsymptom ist eine chronische Sekretretention der oberen und unteren Atemwege, welche durch die Dysfunktion motiler respiratorischer Zilien entsteht. In der Folge kommt es zur Ausbildung von Bronchiektasen, häufig zu einer Infektion durch Pseudomonas aeruginosa sowie einer abnehmenden Lungenfunktion bis hin zum Lungenversagen. Bislang gibt es kaum evidenzbasierte Therapieempfehlungen, da randomisierte Langzeitstudien zur Behandlung der PCD fehlten. In diesem Jahr wurden die Daten einer ersten placebokontrollierten Medikamentenstudie bei PCD veröffentlicht. Anlässlich dieses Meilensteins im Management der PCD wurde der vorliegende Übersichtsartikel als Konsens von Patientenvertretern sowie Klinikern, die langjährige Erfahrung in der Behandlung der PCD haben, verfasst. Diese Arbeit bietet eine Zusammenfassung aktuell eingesetzter Behandlungsverfahren, die überwiegend auf persönlichen Erfahrungen und Expertenmeinungen beruhen oder von anderen Atemwegserkrankungen wie der Cystischen Fibrose (CF), COPD oder Bronchiektasen-Erkrankung abgeleitet werden. Da es derzeit keine kurative Therapie für PCD gibt, stehen symptomatische Maßnahmen wie die regelmäßige Reinigung der Atemwege und die Behandlung von rezidivierenden Atemwegsinfektionen im Fokus. Nicht respiratorische Manifestationen werden organspezifisch behandelt. Um neben der ersten Medikamentenstudie mehr evidenzbasiertes Wissen zu generieren, werden weitere Projekte etabliert, u. a. ein internationales PCD-Register. Hierüber wird Patienten der Zugang zu klinischen und wissenschaftlichen Studien erleichtert und die Vernetzung behandelnder Zentren gefördert. Des Weiteren können Erkenntnisse über eine Genotyp-spezifische Erkrankungsschwere erlangt werden, um folglich die therapeutische Versorgung der Patienten zu verbessern und somit zu individualisieren.
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Affiliation(s)
- J Raidt
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Allgemeine Pädiatrie, Universitätsklinikum Münster, Münster
| | - J Brillault
- Kartagener Syndrom & Primäre Ciliäre Dyskinesie e. V., Herbolzheim
| | - F Brinkmann
- Pädiatrische Pneumologie und CF-Centrum, Universitätsklinik für Kinder- und Jugendmedizin Bochum, Bochum
| | - A Jung
- Abteilung für Pneumologie, Universitäts-Kinderspital Zürich, Zürich, Schweiz
| | | | - A Koitschev
- Abteilung Pädiatrische HNO-Heilkunde und Otologie, Olgahospital, Klinikum Stuttgart, Stuttgart
| | | | - T Nüßlein
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin Koblenz, Gemeinschaftsklinikum Mittelrhein, Koblenz
| | - F C Ringshausen
- Klinik für Pneumologie, Medizinische Hochschule Hannover (MHH), Biomedical Research in End-stage and Obstructive Lung Disease Hannover (BREATH), Deutsches Zentrum für Lungenforschung (DZL), Hannover
| | - J Röhmel
- Klinik für Pädiatrie mit Schwerpunkt Pneumologie, Immunologie und Intensivmedizin, Charité - Universitätsmedizin Berlin, Berlin
| | | | - C Werner
- Kinder- und Jugendmedizin, Helios Kliniken Schwerin, Schwerin
| | - H Omran
- Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Allgemeine Pädiatrie, Universitätsklinikum Münster, Münster
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Zitzmann M, Rohayem J, Raidt J, Kliesch S, Kumar N, Sitruk-Ware R, Nieschlag E. Impact of various progestins with or without transdermal testosterone on gonadotropin levels for non-invasive hormonal male contraception: a randomized clinical trial. Andrology 2017; 5:516-526. [DOI: 10.1111/andr.12328] [Citation(s) in RCA: 13] [Impact Index Per Article: 1.9] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 06/16/2016] [Revised: 12/05/2016] [Accepted: 12/17/2016] [Indexed: 11/28/2022]
Affiliation(s)
- M. Zitzmann
- Institute of Reproductive Medicine; University Clinics; Muenster Germany
| | - J. Rohayem
- Institute of Reproductive Medicine; University Clinics; Muenster Germany
| | - J. Raidt
- Institute of Reproductive Medicine; University Clinics; Muenster Germany
| | - S. Kliesch
- Institute of Reproductive Medicine; University Clinics; Muenster Germany
| | - N. Kumar
- Population Council; Rockefeller University; New York NY USA
| | - R. Sitruk-Ware
- Population Council; Rockefeller University; New York NY USA
| | - E. Nieschlag
- Institute of Reproductive Medicine; University Clinics; Muenster Germany
- Center of Excellence in Genomic Medicine Research; King Abdulaziz University; Jeddah Saudi Arabia
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