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Federle DL, Dommasch M. [Treatment refractory ventricular fibrillation-intractable?]. Notf Rett Med 2023; 26:1-4. [PMID: 37363069 PMCID: PMC10241137 DOI: 10.1007/s10049-023-01161-w] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 04/20/2023] [Indexed: 06/28/2023]
Affiliation(s)
- D.-L. Federle
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, München, Deutschland
| | - M. Dommasch
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, München, Deutschland
- Zentrale interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, München, Deutschland
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Gromer A, Pflüger P, Dommasch M, Kanz KG, Kirchhoff C, Biberthaler P. [Operation preparation in trauma surgery]. Unfallchirurg 2021; 124:839-852. [PMID: 34292350 PMCID: PMC8296827 DOI: 10.1007/s00113-021-01037-z] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 06/01/2021] [Indexed: 11/06/2022]
Abstract
The success of a surgical procedure is significantly influenced by several critical factors. The safety of the patient is the primary goal. To this end, the term surgical preparation covers a number of procedures aiming to ensure the safety for the patient and a successful surgical intervention: verifying the indications, planning the intervention, identification of potential harmful factors, risks and countermeasures, patient education and documentation. Trauma surgery poses a particular challenge to preoperative preparation, especially due to urgent surgical interventions. Here, a standardized and evidence-based preoperative evaluation ensures a successful treatment of the patient.
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Affiliation(s)
| | | | | | | | - C Kirchhoff
- Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675, München, Deutschland.
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3
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Dommasch M, Zimmermann M, Kanz KG, Spinner CD. [Role of university hospitals in Bavaria during the COVID-19 pandemic]. Med Klin Intensivmed Notfmed 2021; 117:305-308. [PMID: 33646331 PMCID: PMC7917524 DOI: 10.1007/s00063-021-00793-5] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 10/17/2020] [Revised: 12/17/2020] [Accepted: 01/20/2021] [Indexed: 11/21/2022]
Abstract
Hintergrund Anfang 2020 wurde deutschlandweit das Gesundheitswesen bedingt durch die coronavirus disease 2019 (COVID-19)-Pandemie auf einen Notbetrieb umgestellt. In Bayern wurde durch das zuständige Innen- und Gesundheitsministerium zu Beginn der ersten Welle eine Allgemeinverfügung erlassen, in der unter anderem die Organisation der Krankenhausbelegung, Neukonzeption der Informationstechnologie(IT)-Steuerung und Meldepflichten angeordnet wurden. Ziel dieser Auswertung war es, die Bedeutung der universitären Medizin für die stationäre Behandlung von COVID-19-Patienten in Bayern zu untersuchen. Methoden Es erfolgte eine retrospektive Auswertung aller stationär behandelten COVID-19-Patienten, die über das Modul IVENA Sonderlage (IVENA eHealth, [IVENA, interdisziplinärer Versorgungsnachweis, mainis IT-Service GmbH, Offenbach am Main, Deutschland]) gemeldet wurden. Hierbei wurden die gemeldeten Behandlungstage aller bayerischen Kliniken, die an der Versorgung von COVID-19-Patienten teilgenommen haben, ausgewertet. Ergebnisse Im Rahmen der ersten Welle der COVID-19-Pandemie wurden 90,9 % der Behandlungstage von kommunalen und öffentlichen sowie privaten Krankenhäusern in Bayern bereitgestellt. Neben der medizinischen Versorgung von COVID-19-Patienten mit komplexen Verläufen (20 % der Intensivstations[ICU]- und Intermediate-care-Stations [IMC]-Behandlungstage) leistete die Universitätsmedizin in Bayern mit ihren Kliniken einen relevanten wissenschaftlichen Beitrag und war wesentlich an der Beratung von Ärzten, Krankenhäusern und Politik zur Pandemie beteiligt.
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Affiliation(s)
- M Dommasch
- Fakultät für Medizin, Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675, München, Deutschland.
| | - M Zimmermann
- Fakultät für Medizin, Zentrale Notaufnahme, Universitätsklinikum Regensburg, Universität Regensburg, Regensburg, Deutschland
| | - K-G Kanz
- Fakultät für Medizin, Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675, München, Deutschland
| | - C D Spinner
- Fakultät für Medizin, Klinik und Poliklinik für Innere Medizin II, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, München, Deutschland
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Kanz KG, Bogner-Flatz V, Daunderer M, Dommasch M, Hinzmann D, Städtler M, Steinbrunner D, Weiler T, Traunspurger K, Buchhauser J, Ebersperger C, Bayeff-Filloff M. COVID-19-Ratio zur aktuellen Abschätzung der intensivmedizinischen Belastungsgrenze. Notf Rett Med 2020; 23:437-440. [PMID: 32837307 PMCID: PMC7397969 DOI: 10.1007/s10049-020-00758-9] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/30/2022]
Affiliation(s)
- K.-G. Kanz
- Regierung von Oberbayern, München, Deutschland
- Zentrale interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675 München, Deutschland
| | - V. Bogner-Flatz
- Rettungszweckverband München, München, Deutschland
- Klinik für Unfallchirurgie, Campus Innenstadt, Klinikum der Universität München, München, Deutschland
| | - M Daunderer
- Zweckverband für Rettungsdienst und Feuerwehralarmierung Fürstenfeldbruck, Fürstenfeldbruck, Deutschland
| | - M. Dommasch
- Zentrale interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675 München, Deutschland
| | - D. Hinzmann
- Rettungszweckverband München, München, Deutschland
- Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Klinikum rechts der Isar der Technischen Universität München, München, Deutschland
| | - M. Städtler
- Zweckverband für Rettungsdienst und Feuerwehralarmierung Rosenheim, Rosenheim, Deutschland
- Zentrale Notaufnahme, RoMed Klinikum Rosenheim, Rosenheim, Deutschland
| | | | - Th. Weiler
- Geschäftsführung, Starnberger Kliniken GmbH, Starnberg, Deutschland
| | | | - J. Buchhauser
- Bayerisches Staatsministerium des Inneren, für Sport und Integration, München, Deutschland
| | - C. Ebersperger
- Bayerisches Staatsministerium des Inneren, für Sport und Integration, München, Deutschland
| | - M. Bayeff-Filloff
- Zentrale Notaufnahme, RoMed Klinikum Rosenheim, Rosenheim, Deutschland
- Bayerisches Staatsministerium des Inneren, für Sport und Integration, München, Deutschland
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Affiliation(s)
- M Dommasch
- 1Fakultät für Medizin, Klinikum rechts der Isar, Innere Medizin I, Technische Universität München, München, Deutschland.,3Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Ismaninger Str. 22, 81675 München, Deutschland
| | - C D Spinner
- 2Fakultät für Medizin, Klinikum rechts der Isar, Innere Medizin II, Technische Universität München, München, Deutschland
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Ledwoch J, Fellner C, Poch F, Olbrich I, Thalmann R, Kossmann H, Dommasch M, Dirschinger R, Stundl A, Laugwitz KL, Kupatt C, Hoppmann P. P5574Prognostic impact of left atrial function following transcatheter mitral valve repair. Eur Heart J 2019. [DOI: 10.1093/eurheartj/ehz746.0518] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/12/2022] Open
Abstract
Abstract
Background
Left atrial (LA) function predicts clinical outcome in a variety of cardiovascular diseases. However, limited data is available in the setting of mitral regurgitation (MR).
Purpose
The aim of the present study was to assess potential changes in LA ejection fraction (LA-EF) and its prognostic value in patients following transcatheter mitral valve repair using the mitraclip.
Methods
A total of 88 consecutive patients undergoing mitraclip implantation with complete echocardiography at baseline and follow-up between 3 and 6 months post-procedure were enrolled.
Results
LA-EF improved in 58% of the population. Change in LA-EF was associated with residual MR, residual transmitral gradient and left ventricular ejection fraction (LV-EF) changes. Compared to their counterparts, patients with residual MR ≥ grade 2 (−6% [−9 to 1%] vs. 4% [−5 to 15%]; p=0.05) and with residual transmitral gradient ≥5 mmHg (−2% [−9 to 9%] vs. 5% [−4 to 16%]; p=0.03) showed a decline in LA-EF, respectively. Furthermore, LA-EF significantly correlated with changes in LV-EF (r=0.40; p=0.001). With regards to clinical outcome, heart failure symptoms as assessed by NYHA class were more severe in patients with worsened LA-EF at follow-up. Finally, LA-EF change was identified as independent predictor of all-cause mortality (HR 0.94 [0.90–0.98]; p=0.008).
Kaplan-Meier estimates for survival
Conclusion
The present analysis showed changes in LA function in patients undergoing mitraclip implantation to be associated with important measures including residual MR, elevated transmitral gradient and LV function. Importantly, LA function alterations represent a strong predictor for all-cause mortality.
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Affiliation(s)
- J Ledwoch
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - C Fellner
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - F Poch
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - I Olbrich
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - R Thalmann
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - H Kossmann
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - M Dommasch
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - R Dirschinger
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - A Stundl
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - K L Laugwitz
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - C Kupatt
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
| | - P Hoppmann
- Klinik und Poliklinik für Innere Medizin I, Klinikum Rechst der Isar, Germany
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Steger A, Hapfelmeier A, Sinnecker D, Dommasch M, Mueller A, Barthel P, Schmidt G. 211Machine learning in risk prediction of post-MI patients. Europace 2018. [DOI: 10.1093/europace/euy015.060] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/14/2022] Open
Affiliation(s)
- A Steger
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
| | - A Hapfelmeier
- Technical University of Munich, Institut für Medizinische Informatik, Statistik und Epidemiologie, Munich, Germany
| | - D Sinnecker
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
| | - M Dommasch
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
| | - A Mueller
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
| | - P Barthel
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
| | - G Schmidt
- Technical University of Munich, Cardiology, Munich, Germany
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Dommasch M, Sinnecker D, Steger A, Barthel P, Mueller A, Ubrich R, Laugwitz KL, Schmidt G. P1622Assessment of expiration-triggered sinus arrhythmia from high-resolution ECG recordings for risk prediction in patients after acute myocardial infarction. Europace 2017. [DOI: 10.1093/ehjci/eux158.248] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/13/2022] Open
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Steger A, Mueller A, Toifl M, Sinnecker D, Dommasch M, Barthel P, Pramstaller PP, Schmidt G. P1612Bivariate PRSA: a novel tool for detection of functional respiration-triggered SA-blocks. Europace 2017. [DOI: 10.1093/ehjci/eux158.238] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/14/2022] Open
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Blair DG, Dommasch M. Nuclear DNA-dependent RNA polymerases of Ehrlich ascites tumor cells: two discrete -amanitin-sensitive forms. Biochem Biophys Res Commun 1972; 49:877-83. [PMID: 4674479 DOI: 10.1016/0006-291x(72)90294-x] [Citation(s) in RCA: 9] [Impact Index Per Article: 0.2] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/11/2023]
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Blair DG, Peesker SJ, Dommasch M, Heuchert MD, Morgan JF. Adenine phosphoribosyltransferase activities of mouse ascites tumors and derived tumorigenic and nontumorigenic tissue culyures. J Natl Cancer Inst 1972; 48:763-70. [PMID: 4333771] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/10/2023] Open
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Blair DG, Peesker SJ, Dommasch M. Inhibition of L cell adenine phosphoribosyltransferase by nucleosides and nucleotides. Gan 1970; 61:495-509. [PMID: 5476839] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/15/2023]
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Blair DG, Dommasch M. Formation of inosine triphosphate and of 14C-labeled 2,6-diaminopurine ribonucleoside di- and triphosphates in stored human erythrocytes. Transfusion 1969; 9:198-202. [PMID: 5801191 DOI: 10.1111/j.1537-2995.1969.tb05546.x] [Citation(s) in RCA: 5] [Impact Index Per Article: 0.1] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/16/2023]
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