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Pannier F, Noppeney T, Alm J, Breu FX, Bruning G, Flessenkämper I, Gerlach H, Hartmann K, Kahle B, Kluess H, Mendoza E, Mühlberger D, Mumme A, Nüllen H, Rass K, Reich-Schupke S, Stenger D, Stücker M, Schmedt CG, Schwarz T, Tesmann J, Teßarek J, Werth S, Valesky E. S2k guidelines: diagnosis and treatment of varicose veins. Hautarzt 2022; 73:1-44. [PMID: 35438355 PMCID: PMC9358954 DOI: 10.1007/s00105-022-04977-8] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 02/23/2022] [Indexed: 11/29/2022]
Affiliation(s)
- F Pannier
- Praxis für Dermatologie und Phlebologie, Helmholtzstr. 4-6, 53123, Bonn, Germany.
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Kahl S, Bruning G, Woitalla-Bruning J. Phlebologische Funktionsdiagnostik: Praktische
Anwendung. Phlebologie 2019. [DOI: 10.1055/a-0947-3355] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
Abstract
ZusammenfassungTrotz der Dominanz der farbkodierten Duplexsonographie in der Diagnostik der
Phlebologie gibt es weiterhin Fragestellungen, bei denen klassische Verfahren
der phlebologischen Funktionsdiagnostik eine wichtige Rolle bei der
Therapieentscheidung spielen.Während die farbkodierte Duplexsonographie detallierten Aufschluss über die
Kaliber und die Refluxsituation des Venensysthems liefern kann, ist sie jedoch
nicht in der Lage, eine abschließende Aussage zur Hämodynamik zu treffen. Hierzu
dient die venöse Funktionsdiagnostik und als Referenzverfahren insbesondere die
invasive Phlebodynamometrie (PDM).Das Ziel dieses dreiteiligen Artikels besteht darin, die praktische Anwendung der
klassischen Verfahren zur phlebologischen Funktionsdiagnostik im klinischen
Rahmen zu demonstrieren und die Aussagekraft der entsprechend erhobenen Daten zu
erläutern. In diesem dritten Teil wird entsprechend die
Venenverschlussplethysmographie (VVP) beschrieben. Sie spielt aufgrund der
Möglichkeit der Bestimmung von venöser Kapazität, venösem Ausstrom und
arteriellem Einstrom eine Rolle in der Diagnostik der Varikosis, der tiefen
Beinvenenthrombose und der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit. Direkte
Aussagen zur Hämodynamik können mit Hilfe dieser Methode jedoch nicht getroffen
werden.In vorherigen Ausgaben der „Phlebologie“ wurden bereits die digitale
Photoplethysmographie (D-PPG) und die PDM vorgestellt.Die praktische Anwendung der D-PPG, der PDM und der VVP ist prinzipiell nicht
schwer. Für die Durchführung wird jedoch geschultes Personal benötigt, um
Anwendungs- und Messfehler zu vermeiden.
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Affiliation(s)
- S. Kahl
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
| | - G. Bruning
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
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Kahl S, Bruning G, Woitalla-Bruning J. Phlebologische Funktionsdiagnostik: Praktische
Anwendung. Phlebologie 2019. [DOI: 10.1055/a-0893-3828] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
Abstract
ZusammenfassungTrotz der Dominanz der farbkodierten Duplexsonografie in der Diagnostik der
Phlebologie gibt es weiterhin Fragestellungen, bei denen klassische Verfahren
der phlebologischen Funktionsdiagnostik eine wichtige Rolle bei der
Therapieentscheidung spielen.Während die farbkodierte Duplexsonografie detallierten Aufschluss über die
Kaliber und die Refluxsituation des Venensystems liefern kann, ist sie jedoch
nicht in der Lage, eine abschließende Aussage zur Hämodynamik zu treffen. Hierzu
dient die venöse Funktionsdiagnostik und als Referenzverfahren insbesondere die
invasive Phlebodynamometrie (PDM). Die PDM ist die einzige Methode zur direkten
Messung der ambulatorischen venösen Hypertonie und hat daher eine große
Bedeutung im Rahmen der funktionellen phlebologischen Diagnostik, insbesondere
beim postthrombotischen Syndrom (PTS). Sie kann am verlässlichsten darüber
Auskunft geben, ob es sich bei Vorliegen einer Varikosis mit kurzem Reflux im
Rahmen eines PTS um eine besserbare Varikosis handelt oder nicht.Das Ziel dieses dreiteiligen Artikels besteht darin, die praktische Anwendung der
klassischen Verfahren zur phlebologischen Funktionsdiagnostik im klinischen
Rahmen zu demonstrieren und die Aussagekraft der entsprechend erhobenen Daten zu
erläutern. Die praktische Anwendung der digitalen Photoplethysmografie (D-PPG),
der PDM und der Venenverschlussplethysmografie (VVP) ist prinzipiell nicht
schwer. Für die Durchführung wird jedoch geschultes Personal benötigt, um
Anwendungs- und Messfehler zu vermeiden. In diesem zweiten Teil soll die
Phlebodynamometrie vorgestellt und erläutert werden.
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Affiliation(s)
- S. Kahl
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
| | - G. Bruning
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
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Kahl S, Bruning G, Woitalla-Bruning J. Phlebologische Funktionsdiagnostik: Praktische
Anwendung. Phlebologie 2019. [DOI: 10.1055/a-0863-9365] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/26/2022]
Abstract
ZusammenfassungTrotz der Dominanz der farbkodierten Duplexsonografie in der Diagnostik der
Phlebologie gibt es weiterhin Fragestellungen, bei denen klassische Verfahren
der phlebologischen Funktionsdiagnostik eine wichtige Rolle bei der
Therapieentscheidung spielen.Während die farbkodierte Duplexsonografie detaillierten Aufschluss über die
Kaliber und die Refluxsituation des Venensystems liefern kann, ist sie jedoch
nicht in der Lage, eine abschließende Aussage zur Hämodynamik zu treffen. Hierzu
dient die venöse Funktionsdiagnostik und als Referenzverfahren insbesondere die
invasive Phlebodynamometrie (PDM). Die PDM ist die einzige Methode zur direkten
Messung der ambulatorischen venösen Hypertonie und hat daher eine große
Bedeu-tung im Rahmen der funktionellen phlebologischen Diagnostik, insbesondere
beim postthrombostischen Syndrom (PTS). Sie kann am verlässlichsten darüber
Auskunft geben, ob es sich bei Vorliegen einer Varikosis mit kurzem Reflux im
Rahmen eines PTS um eine besserbare Varikosis handelt oder nicht.Das Ziel dieses dreiteiligen Artikels besteht darin, die praktische Anwendung der
klassischen Verfahren zur phlebologischen Funktionsdiagnostik im klinischen
Rahmen zu demonstrieren und die Aussagekraft der entsprechend erhobenen Daten zu
erläutern. Die praktische Anwendung der digitalen Photoplethysmografie (D-PPG),
der PDM und der Venenverschlussplethysmografie (VVP) ist prinzipiell nicht
schwer. Für die Durchführung wird jedoch geschultes Personal benötigt, um
Anwendungs- und Messfehler zu vermeiden. In diesem ersten Teil soll die digitale
Photoplethysmografie vorgestellt und erläutert werden.
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Affiliation(s)
- S. Kahl
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
| | - G. Bruning
- Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Zentrum für Venen- und
Dermatochirurgie
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Abstract
SummaryTumescence local anaesthesia (TLA) is being increasingly used in varicose vein surgery. However, this requires doses of local anaesthetics that exceed the licensed limits. Whilst data exist for lidocaine and prilocaine, the literature rarely contains those for the local anaesthetic articaine. Patients, methods: Postoperative levels of methaemoglobin as well as plasma concentrations of articaine hydrochloride (articaine HCl) and articaine acid were measured in 100 patients who underwent varicose vein surgery under TLA after subcutaneous infiltration of 2.86 to 19.56 mg articaine pro kg body weight. With the first 20 patients, several blood samples for each parameter were collected at two-hour intervals to construct the plasma concentration versus time curves. In the following 80 patients, the plasma concentrations of methaemoglobin (MetHb), articaine HCl and articaine acid were each measured once only at the time of the previously determined average peak. Patient satisfaction, pre-, intra- and postoperative pain were recorded with the aid of questionnaires and the visual analogue scale (VAS). Results: Maximum concentrations of articaine HCl (n = 100) in plasma were 0.0034 to 0.5800 μg/ml (median: 0.0517 μg/ml) and were observed one hour after the start of infiltration. Values considered toxicologically harmful are >5 μg/ml. Levels of MetHb ranged from 0.19 to 1.90% (median: 0.78%) and were always normal. The median score on the VAS for the pain caused by TLA and the operation was 5 (0–10; n =4 3). Preoperative administration of 500 mg ibuprofen reduced the score to 3 (0–10; n = 40). Ibuprofen was well tolerated by the patients. Without ibuprofen, the patients were free of post-operative pain for 2 hours (0–10), while with ibuprofen, they were pain-free for 3.0 hours (0.5–9). Patient satisfaction was extremely high. 91.75% would agree to the same stripping operation being carried out in the same way again. Plasma concentrations of articaine acid, as the inert product of articaine HCl metabolism, peaked after 8 hours and were between 0.92 and 14.58 μg/ml (median: 3.95 μg/ml). Conclusion: The use of doses of up to 20 mg/kg body weight articaine in TLA appears to be a safe technique with high patient satisfaction. In comparison with prilocaine, the risk of methaemoglobinaemia is nil. Due to its structure, the use of articaine has none of the carcinogenic potential of the lidocaine metabolite, 2,6-dimethylalanine. The disadvantage of articaine is its rapid metabolism, which gives it a shorter duration of action and hence a shorter postoperative analgesia compared with prilocaine and lidocaine.
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Abstract
Zusammenfassung
Ziel: Überprüfung der Rezidivquote und -einteilung sowie Analyse weiterer Zusammenhänge.
Patienten, Methode: 5 Jahre postoperativ wurden bei 93 Patienten 131 operierte Krossen (inguinal: 117, popliteal: 14) klinisch sowie doppler- und duplexsonographisch nachuntersucht (Quote: 48 %). Die Befunde wurden in 4 Gruppen eingeteilt: 1) Krossenrezidive mit Indikation zur Rekrossektomie, 2) operationsbedürftige Befunde ohne Indikation zur Rekrossektomie, 3) Rezidivvarikosis ohne klinische Relevanz und 4) keine Rezidivvarikosis. Aktuelle Beschwerden, Nebendiagnosen und klinische Einteilungen wurden dokumentiert.
Ergebnisse: 8.5 % der Patienten wiesen inguinale, 28,6 % popliteale Rezidive auf (in Bezug auf die jeweils operierten Krossen. Gesamt: 10,7 %). 11,5 % der Patienten wurden Gruppe 2 zugeordnet, 77,8 % Gruppe 3 und 4. In den Analysen der Zusammenhänge fanden sich signifikante Unterschiede zwischen Beschwerdesymptomatik und Nachuntersuchungsbefund sowie BMI und Nachuntersuchungsbefund.
Schlussfolgerungen: Trotz korrekter Krossektomie finden sich operationsbedürftige Krossenrezidive. Adipöse Patienten entwickeln diese signifikant häufiger. Die Indikation zur operativen Sanierung einer Insuffizienz der Vena saphena parva (VSP) sollte aufgrund höherer Rezidivquoten eher zurückhaltend gestellt werden. Die gewählte Rezidiveinteilung erweist sich als sinnvoll.
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Teichler A, Standl T, Diederich A, Moll I, Bruning G. Prilocaine pharmacokinetics and the influence of vitamin C on methaemoglobin concentrations in tumescent anaesthesia. Phlebologie 2018. [DOI: 10.1055/s-0037-1622178] [Citation(s) in RCA: 3] [Impact Index Per Article: 0.5] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/17/2022]
Abstract
SummaryIn tumescent local anesthesia high doses of prilocaine are used but valid data on the pharmacokinetics and metabolism of prilocaine during this technique of anesthesia are rare. Patients, methods: In this study plasma prilocaine and methaemoglobin concentrations were measured after subcutaneous injection of prilocaine at doses of 6.69 to 19.21 mg/kg in one hundred patients undergoing varicose vein surgery under tumescent local anesthesia. Half of the patients were randomised to intravenous treatment with 2000 mg ascorbic acid. Glucose-6-phosphate dehydrogenase activity was measured preoperatively. Results: Maximum plasma prilocaine concentrations ranged between 0.14 and 0.86 μg/ml and thus remained below the toxic threshold. Methaemoglobin concentrations ranged between 0.4 and 16.9%. There was no significant effect of vitamin C on the methaemoglobin concentration. Glucose-6-phosphate dehydrogenase activity and methaemoglobin concentrations did not correlate. Conclusions: Tumescent anesthesia with prilocaine at a maximum dose of 20 mg/kg body weight is a safe procedure in varicose vein surgery although the risk of methaemoglobinemia is not reduced by using vitamin C.
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Stanger C, Bruning G. Prozessoptimierung durch Verwendung von vorgepackten OP-Kits in der Dermatochirurgie. Akt Dermatol 2015. [DOI: 10.1055/s-0035-1558614] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
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Bruning G, Beikert F. Varizenchirurgie durch den Dermatologen. Akt Dermatol 2014. [DOI: 10.1055/s-0034-1390690] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/24/2022]
Affiliation(s)
- G. Bruning
- Abteilung für Phlebologie und Dermatochirurgie, Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Hamburg
| | - F. Beikert
- Abteilung für Phlebologie und Dermatochirurgie, Krankenhaus Tabea GmbH & Co. KG, Hamburg
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Bruning G, Rasmussen H, Wolf C, Schulz C, Teichler A, Standl T, Moll I. Articain versus Prilocain: Die Lösung der Toxizitätsfrage der Tumeszenzlokalanästhesie? Akt Dermatol 2004. [DOI: 10.1055/s-2004-835544] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/19/2022]
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von den Driesch P, Bruning G, Stangl S, Knussmann-Hartig E, Neuber K, Kimmig W, Moll R, Moll I. Sentinel-Lymphknoten-Pathologie – Erfahrungen der Hamburger Universitätshautklinik. Akt Dermatol 2003. [DOI: 10.1055/s-2003-822228] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/19/2022]
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Abstract
Serial semithin sections of human testicular biopsy material were used for three-dimensional reconstruction in order to obtain information about Sertoli cell nuclei in normal and pathologically altered seminiferous epithelia. The three dimensional reconstruction program is based on the triangulation of image point series. It includes a calculation modus for determining surfaces and an approximation formula for the estimation of volumes. Nuclei from the following specimens were reconstructed and for each the volume (v), surface (s), and a quotient (v/s), which is regarded as a marker for the degree of membrane infoldings, were calculated as follows: (1) For normal spermatogenesis (stage 1, 2, 3, 5; n = 18) v = 409.7 +/- 33.0 microns 3, s = 429.6 +/- 40.5 microns 2, v/s = 0.96 +/- 0.05.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)
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Affiliation(s)
- G Bruning
- Institute of Anatomy, University of Münster, Germany
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Bruning G, Ferkowicz M, Cornell N. Heme Biosynthesis in Fish and Land Vertebrates: Enzyme and cDNA Comparisons. Biol Bull 1993; 185:327. [PMID: 27768427 DOI: 10.1086/bblv185n2p327] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 06/06/2023]
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Goldman M, Bruning G. Effect of vasectomy on thyroid function. Res Commun Chem Pathol Pharmacol 1978; 22:423-6. [PMID: 569891] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/23/2022]
Abstract
Long-Evans rats vasectomized unilaterally or bilaterally at 2 months of age showed marked reductions in weight of testes, seminal vesicles and prostate glands 2 and 12 months post-vasectomy. Thyroid weight, thyroid 131I uptake, serum PB131I, circulating levels of serum T4 and chromatographic analysis of thyroid hydrolysates revealed no alterations due to vasectomy. These findings indicate that vasectomy, unilateral or bilateral, and whether of 2 or 12 months duration, did not exert an effect on thyroid function.
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