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Cuperus E, Bygum A, Boeckmann L, Bodemer C, Bolling MC, Caproni M, Diociaiuti A, Emmert S, Fischer J, Gostynski A, Guez S, van Gijn ME, Hannulla-Jouppi K, Has C, Hernández-Martín A, Martinez AE, Mazereeuw-Hautier J, Medvecz M, Neri I, Sigurdsson V, Suessmuth K, Traupe H, Oji V, Pasmans SGMA. Proposal for a 6-step-approach for differential diagnosis of neonatal erythroderma. J Eur Acad Dermatol Venereol 2022; 36:973-986. [PMID: 35238435 PMCID: PMC9310754 DOI: 10.1111/jdv.18043] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/12/2021] [Revised: 12/15/2021] [Accepted: 02/03/2022] [Indexed: 11/28/2022]
Abstract
The broad differential diagnosis of neonatal erythroderma often poses a diagnostic challenge. Mortality of neonatal erythroderma is high due to complications of the erythroderma itself and the occasionally severe and life-threatening underlying disease. Early correct recognition of the underlying cause leads to better treatment and prognosis. Currently, neonatal erythroderma is approached by a case by case basis. The purpose of this scoping review was to develop a diagnostic approach in neonatal erythroderma. After a systematic literature search in Embase (January 1990 - May 2020, 74 cases of neonatal erythroderma were identified, and 50+ diagnoses could be extracted. Main causes were the ichthyoses (40%) and primary immunodeficiencies (35%). Congenital erythroderma was present in 64% (47/74) of the cases, predominantly with congenital ichthyosis (11/11; 100%), Netherton syndrome (12/14, 86%), and Omenn syndrome (11/23, 48%). Time until diagnosis ranged from 102 days to 116 days for cases of non-congenital erythroderma and congenital erythroderma respectively. Among the 74 identified cases a total of 17 patients (23%) died within a mean of 158 days and were related to Omenn syndrome (35%), graft versus host disease (67%), and Netherton syndrome (18%). Disease history and physical examination are summarized in this paper. Age of onset and a collodion membrane can help to narrow the differential diagnoses. Investigations of blood, histology, hair analysis, genetic analysis and clinical imaging are summarized and discussed. A standard blood investigation is proposed and the need for skin biopsies with Lympho-Epithelial Kazal-Type related Inhibitor-staining is highlighted. Overall, this review shows that diagnostic procedures narrow the differential diagnosis in neonatal erythroderma. A 6-step flowchart for the diagnostic approach for neonatal erythroderma during the first month of life is proposed. The approach was made with the support of expert leaders from international multidisciplinary collaborations in the European Reference Network Skin-subthematic group Ichthyosis.
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Affiliation(s)
- E Cuperus
- Erasmus MC University Medical Center Rotterdam-Sophia Children's Hospital, Department of Dermatology, Center of Pediatric Dermatology, The Netherlands
| | - A Bygum
- University of Southern Denmark, Clinical Institute, Denmark & Odense University Hospital, Department of Clinical Genetics, Denmark
| | - L Boeckmann
- University Medical Center Rostock. Clinic and Policlinic for Dermatology and Venereology. Rostock, Germany
| | - C Bodemer
- Department of Dermatology, Reference Center for Genodermatoses (MAGEC), Necker-Enfants Malades Hospital (AP-HP5), Paris-Centre University, Imagine Institute, INSERM, Paris, France
| | - M C Bolling
- University of Groningen, University Medical Center Groningen, Department of Dermatology, Groningen, the Netherlands
| | - M Caproni
- Department of Health Sciences, Section of Dermatology, USL Toscana Centro, Rare Diseases Unit, University of Florence, Florence, Italy
| | - A Diociaiuti
- Dermatology Unit and Genodermatosis Unit, Genetics and Rare Diseases Research Division, Bambino Gesù Children's Hospital, IRCCS, Rome, Italy
| | - S Emmert
- University Medical Center Rostock. Clinic and Policlinic for Dermatology and Venereology. Rostock, Germany
| | - J Fischer
- Institute of Human Genetics, Medical Faculty and Medical Center, University of Freiburg, Freiburg, Germany
| | - A Gostynski
- Department of Dermatology, Maastricht University Medical Center, GROW School for Oncology and Developmental Biology, Maastricht University Medical Center, Maastricht, The Netherlands
| | - S Guez
- Pediatrics Department, Fondazione IRCCS Ca' Granda Ospedale Maggiore Policlinico, Milano, Italy
| | - M E van Gijn
- University of Groningen, University Medical Center Groningen, Department of Genetics, Groningen, the Netherlands
| | - K Hannulla-Jouppi
- Department of Dermatology and Allergology, University of Helsinki and Helsinki University Central Hospital, HUS, Helsinki, Finland
| | - C Has
- Department of Dermatology, Medical Center, University of Freiburg, Faculty of Medicine, University of Freiburg, Freiburg, Germany
| | | | - A E Martinez
- Pediatric Dermatology, NHS Foundation Trust, Great Ormond Street, London, UK
| | - J Mazereeuw-Hautier
- Dermatology Department, Reference Center for Rare Skin Diseases, Toulouse, France
| | - M Medvecz
- Department of Dermatology, Venereology and Dermatooncology, Semmelweis University, Budapest, Hungary
| | - I Neri
- Dermatology - IRCCS Policlinico di Sant'Orsola - Department of Experimental, Diagnostic and Specialty Medicine (DIMES) Alma Mater, Studiorum University of Bologna, Bologna, Italy
| | - V Sigurdsson
- University Medical Center Utrecht and Utrecht University, Department of Dermatology, Utrecht, The Netherlands
| | - K Suessmuth
- Department of Dermatology, University Hospital of Münster, Münster, Germany
| | - H Traupe
- Department of Dermatology, University Hospital of Münster, Münster, Germany
| | - V Oji
- Department of Dermatology, University Hospital of Münster, Münster, Germany
| | - S G M A Pasmans
- Erasmus MC University Medical Center Rotterdam-Sophia Children's Hospital, Department of Dermatology, Center of Pediatric Dermatology, The Netherlands
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Boeckmann L, Bernhardt T, Schäfer M, Semmler ML, Glatzel A, Martens MC, Ulrich M, Thiem A, Tietze J, Jung O, Panzer R, Fischer T, Emmert S. Experimentelle Forschung an der Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie. Aktuelle Dermatologie 2020. [DOI: 10.1055/a-1147-5015] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/23/2022]
Abstract
ZusammenfassungSeit Antritt von Prof. Dr. med. Steffen Emmert als Ordinarius der Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie im Jahr 2015 konnte das dermatologische Forschungslabor sukzessive aufgebaut und erweitert werden. Im Einklang mit dem onkologischen Schwerpunkt der Universitätsmedizin Rostock sowie dem von der Landesregierung forcierten „Gesundheitsland Mecklenburg-Vorpommern“ wird grundlagenorientierten und translationalen Projekten nachgegangen. Das vorwiegend drittmittelfinanzierte und stetig wachsende Forschungsteam bearbeitet diverse Fragestellungen in den Bereichen der Dermato-Onkologie, Plasmamedizin und seltenen Hauterkrankungen. Inzwischen auf einem soliden Fundament stehend, befindet sich der Forschungsbereich weiterhin in einem dynamischen Entwicklungsprozess. Nicht nur personell, sondern auch thematisch und methodisch wird er derzeit durch die Integration weiterer Arbeitsgruppen unter der Leitung von Ärzten aus der Klinik ergänzt und ausgebaut. Diverse Kollaborationen an der Universitätsmedizin Rostock und im Land zeugen von einem freundlichen, unterstützenden und kollegialen Umfeld, das die Integration am Standort befördert hat.
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Affiliation(s)
- L. Boeckmann
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - T. Bernhardt
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - M. Schäfer
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - M. L. Semmler
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - A. Glatzel
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - M. C. Martens
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - M. Ulrich
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - A. Thiem
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - J. Tietze
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - O. Jung
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - R. Panzer
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - T. Fischer
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - S. Emmert
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
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Abstract
ZusammenfassungDie Rostocker Hautklinik ist Europäisches Referenznetzwerkzentrum für seltene Hauterkrankungen mit den besonderen Schwerpunkten Xeroderma pigmentosum und Ichthyosen. Diese Themen vertreten wir auch in der medizinischen Grundlagenforschung.Xeroderma pigmentosum (XP) ist eine seltene, autosomal-rezessive Erkrankung, die entsprechend der Gendefekte in 7 Komplementationsgruppen – XP-A bis XP-G sowie die sog. XP-Variante (XP-V) – eingeteilt wird. XP ist ein Nukleotid-Exzisions-Reparatur-Defektsyndrom und äußert sich v. a. durch vorzeitige Hautalterung und frühzeitige Entwicklung von Hauttumoren.Das seltene, neurokutane CEDNIK-Syndrom ist eine autosomal-rezessive Erkrankung, der eine Loss-of-Function-Mutation in SNAP29 zugrunde liegt. SNAP29 ist ein SNARE-Protein und an intrazellulären Membranfusionen beteiligt. CEDNIK ist ein Akronym für den mit dem Syndrom assoziierten Symptomkomplex aus zerebraler Dysgenese, Neuropathie, Ichthyose und Palmoplantarkeratosen. CEDNIK-Patienten weisen neben der Ichthyose zudem Gedeihstörungen, eine psychomotorische Retardierung und faziale Dysmorphien auf.
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Affiliation(s)
- M. C. Martens
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - L. Boeckmann
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
| | - S. Emmert
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock
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Boeckmann L, Bernhardt T, Schäfer M, Semmler ML, Kordt M, Waldner AC, Wendt F, Sagwal S, Bekeschus S, Berner J, Kwiatek E, Frey A, Fischer T, Emmert S. [Current indications for plasma therapy in dermatology]. Hautarzt 2020; 71:109-113. [PMID: 31965204 DOI: 10.1007/s00105-019-04530-0] [Citation(s) in RCA: 15] [Impact Index Per Article: 3.8] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/13/2023]
Abstract
BACKGROUND Plasma medicine is gaining increasing interest and provides a multitude of dermatological applications. Cold atmospheric pressure plasma (CAP) can be used in clinical applications without harming the treated tissue or in a tissue destructive manner. It consists of a complex mixture of biologically active agents, which can act synergistically on the treated material or tissue. OBJECTIVES A summary of the current research findings regarding dermatological applications of CAP is provided. METHODS Literature on CAP applications in dermatology has been screened and summarized. RESULTS CAP exerts antimicrobial, tissue-stimulating, blood-flow-stimulating but also pro-apoptotic effects. By exploiting these properties, CAP is successfully applied for disinfection and treatment of chronic ulcerations. Furthermore, positive effects of CAP have been shown for the treatment of tumors, actinic keratosis, scars, ichthyosis, atopic eczema as well as for alleviation of pain and itch. CONCLUSIONS While the use of CAP for disinfection and wound treatment has already moved into clinical practice, further applications such as cancer treatment are still exploratory.
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Affiliation(s)
- L Boeckmann
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland
| | - T Bernhardt
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland
| | - M Schäfer
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland
| | - M Luise Semmler
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland
| | - M Kordt
- Rudolf-Zenker-Institut für Experimentelle Chirurgie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, Deutschland
| | - A-C Waldner
- Arbeitsbereich Zellbiologie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, Deutschland
| | - F Wendt
- Institut für Pharmakologie und Toxikologie, Universitätsmedizin Rostock, Rostock, Deutschland
| | - S Sagwal
- Leibniz-Institut für Plasmaforschung und Technologie e. V., Greifswald, Deutschland
| | - S Bekeschus
- Leibniz-Institut für Plasmaforschung und Technologie e. V., Greifswald, Deutschland
| | - J Berner
- Klinik und Poliklinik für Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie/Plastische Operationen, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland
| | - E Kwiatek
- Klinik und Poliklinik für Mund-Kiefer-Gesichtschirurgie/Plastische Operationen, Universitätsmedizin Greifswald, Greifswald, Deutschland
| | - A Frey
- Institut für Chemie, Universität Rostock, Rostock, Deutschland
| | - T Fischer
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland
| | - S Emmert
- Klinik und Poliklinik für Dermatologie und Venerologie, Universitätsmedizin Rostock, Strempelstr. 13, 18057, Rostock, Deutschland.
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