1
|
Schallenburger M, Schwartz J, Batzler YN, Meier S, Küppers R, Tenge T, Doll A, Kremeike K, Wetzchewald D, Neukirchen M. Handling the desire to die- evaluation of an elective course for medical students. BMC Med Educ 2024; 24:279. [PMID: 38494509 PMCID: PMC10946106 DOI: 10.1186/s12909-024-05269-6] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [MESH Headings] [Grants] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 10/06/2023] [Accepted: 03/06/2024] [Indexed: 03/19/2024]
Abstract
BACKGROUND The desire to die can occur in palliative care patients with a prevalence of up to 22%. Not every desire to die is accompanied by a pressure to act, but usually by a burden that can arise from various factors. To address this burden appropriately, health care workers should be trained. Based on an evaluated course on handling the desire to die, an elective course for medical students was developed and evaluated. In order to identify the impact of the elective course's content, a comparison of attitudes towards assisted dying with two other participant groups was conducted. Therefore, three questions from the evaluation of the elective course were used. METHOD Online evaluation of the elective and questions addressing attitude were assessed using a five-point Likert scale. The specific outcome-based assessment was determined using the Comparative Self-Assessment Gain. The main participant group (group 1) were students who took the elective. The additional survey on attitudes towards assisted dying included undergraduate medical students who had taken compulsory palliative care courses (group 2) and physicians who had taken an introductory course in intensive care or emergency medicine (group 3). RESULTS Group 1 (n = 13, response rate rr = 86.7%) was very satisfied with the blended learning format (100%) and the course itself (100%). They were able to deepen their knowledge (81.0%) and train skills (71.2%) through the course. In the additional surveys, there were 37 students in group 2 (rr = 66.1%) and 258 physicians in group 3 (rr = 73.6%). Willingness to assist with or accompany the various options for assisted dying varied according to the type of assistance. Among the participants, it can be summarised that the highest willingness was shown by the students of group 2 followed by the physicians of group 3 and the students of group 1. CONCLUSIONS A course on handling the desire to die of palliative patients can deepen knowledge and train communication skills and thus support self-confidence. Dealing with the background of the desire to die, knowledge about assisted dying, but also one's own attitudes and responsibilities can influence the attitude towards assisted dying.
Collapse
Affiliation(s)
- M Schallenburger
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany
| | - J Schwartz
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany
| | - Yann-Nicolas Batzler
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany.
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany.
| | - St Meier
- Department of Anaesthesiology, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
| | - R Küppers
- Department of Anaesthesiology, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
| | - Th Tenge
- Department of Anaesthesiology, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
| | - A Doll
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany
- Centre for Palliative Medicine, University Cologne, University Hospital Cologne, Cologne, Germany
| | - K Kremeike
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany
- Centre for Palliative Medicine, University Cologne, University Hospital Cologne, Cologne, Germany
| | - D Wetzchewald
- Institute for Emergency Medicine, University Witten/Herdecke, Arnsberg, Germany
| | - M Neukirchen
- Interdisciplinary Centre for Palliative Medicine, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
- Centre of Integrated Oncology Aachen Bonn Cologne Duesseldorf (CIO ABCD), Cologne, Germany
- Department of Anaesthesiology, Heinrich-Heine-University Duesseldorf, University Hospital Duesseldorf, Duesseldorf, Germany
| |
Collapse
|
2
|
Tenge T, Schlieper D, Schallenburger M, Meier S, Schwartz J, Neukirchen M. [Palliative care in patients with left ventricular assist devices: systematic review]. Anaesthesist 2021; 70:1044-1050. [PMID: 33931802 PMCID: PMC8639546 DOI: 10.1007/s00101-021-00967-y] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 04/12/2021] [Indexed: 11/25/2022]
Abstract
Hintergrund Bei terminal herzinsuffizienten Patienten gewinnt die Implantation von Linksherzunterstützungssystemen (LVAD) als Therapieoption zunehmend an Bedeutung. Diese Systeme werden als Überbrückung bis zu einer Herztransplantation (BTT) oder als definitive Therapie (DT) eingesetzt. Sie können die Lebensqualität verbessern und die Lebenszeit verlängern. Trotzdem bleibt die Prognose besonders bei DT oder bei Wechsel von BTT zu DT mit Blick auf die Lebenszeit und auftretende Komplikationen ungünstig. Bisher ist ungeklärt, ob eine LVAD-Implantation eine Indikation für eine frühzeitige Integration von Palliativmedizin darstellt. Ziel der Arbeit Erfassung der aktuellen Studienlage über den Einfluss einer palliativmedizinischen Behandlung bei LVAD-Patienten. Material und Methoden Im Mai 2020 wurde eine systematische Literaturrecherche in 6 verschiedenen Datenbanken durchgeführt. Ergebnisse Von den 491 Treffern der Literaturrecherche wurden 21 Arbeiten in diese Übersichtsarbeit eingeschlossen. Durch die frühzeitige Integration der Palliativmedizin vor LVAD-Implantation erhöhte sich die Anzahl der Patienten mit vorausschauender Versorgungsplanung und Vorsorgeinstrumenten. Außerdem zeigte sich ein positiver Einfluss auf das familiäre Umfeld, das Symptommanagement und die Umstände des Versterbens. Es gibt verschiedene Formate für die Integration palliativmedizinischer Konzepte in die LVAD-Therapie. Diskussion Die frühzeitige und kontinuierliche Einbindung der Palliativmedizin im Verlauf einer LVAD-Therapie kann die Behandlungsqualität verbessern. Die Ausarbeitung von spezifischen Handlungsempfehlungen ist in Abhängigkeit vom Therapieziel (BTT oder DT) sinnvoll. Empfohlen werden Schulungen für Palliativmediziner und LVAD-Spezialisten.
Collapse
Affiliation(s)
- T Tenge
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland
| | - D Schlieper
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland
| | - M Schallenburger
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland
| | - S Meier
- Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland.
| | - J Schwartz
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland
| | - M Neukirchen
- Interdisziplinäres Zentrum für Palliativmedizin, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland.,Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität, Düsseldorf, Deutschland
| |
Collapse
|