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Ewig S, Kolditz M, Pletz M, Altiner A, Albrich W, Drömann D, Flick H, Gatermann S, Krüger S, Nehls W, Panning M, Rademacher J, Rohde G, Rupp J, Schaaf B, Heppner HJ, Krause R, Ott S, Welte T, Witzenrath M. [Management of Adult Community-Acquired Pneumonia and Prevention - Update 2021 - Guideline of the German Respiratory Society (DGP), the Paul-Ehrlich-Society for Chemotherapy (PEG), the German Society for Infectious Diseases (DGI), the German Society of Medical Intensive Care and Emergency Medicine (DGIIN), the German Viological Society (DGV), the Competence Network CAPNETZ, the German College of General Practitioneers and Family Physicians (DEGAM), the German Society for Geriatric Medicine (DGG), the German Palliative Society (DGP), the Austrian Society of Pneumology Society (ÖGP), the Austrian Society for Infectious and Tropical Diseases (ÖGIT), the Swiss Respiratory Society (SGP) and the Swiss Society for Infectious Diseases Society (SSI)]. Pneumologie 2021; 75:665-729. [PMID: 34198346 DOI: 10.1055/a-1497-0693] [Citation(s) in RCA: 7] [Impact Index Per Article: 2.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/11/2022]
Abstract
The present guideline provides a new and updated concept of the management of adult patients with community-acquired pneumonia. It replaces the previous guideline dating from 2016.The guideline was worked out and agreed on following the standards of methodology of a S3-guideline. This includes a systematic literature search and grading, a structured discussion of recommendations supported by the literature as well as the declaration and assessment of potential conflicts of interests.The guideline has a focus on specific clinical circumstances, an update on severity assessment, and includes recommendations for an individualized selection of antimicrobial treatment.The recommendations aim at the same time at a structured assessment of risk for adverse outcome as well as an early determination of treatment goals in order to reduce mortality in patients with curative treatment goal and to provide palliation for patients with treatment restrictions.
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Affiliation(s)
- S Ewig
- Thoraxzentrum Ruhrgebiet, Kliniken für Pneumologie und Infektiologie, EVK Herne und Augusta-Kranken-Anstalt Bochum
| | - M Kolditz
- Universitätsklinikum Carl-Gustav Carus, Klinik für Innere Medizin 1, Bereich Pneumologie, Dresden
| | - M Pletz
- Universitätsklinikum Jena, Institut für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene, Jena
| | - A Altiner
- Universitätsmedizin Rostock, Institut für Allgemeinmedizin, Rostock
| | - W Albrich
- Kantonsspital St. Gallen, Klinik für Infektiologie/Spitalhygiene
| | - D Drömann
- Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Medizinische Klinik III - Pulmologie, Lübeck
| | - H Flick
- Medizinische Universität Graz, Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Lungenkrankheiten, Graz
| | - S Gatermann
- Ruhr Universität Bochum, Abteilung für Medizinische Mikrobiologie, Bochum
| | - S Krüger
- Kaiserswerther Diakonie, Florence Nightingale Krankenhaus, Klinik für Pneumologie, Kardiologie und internistische Intensivmedizin, Düsseldorf
| | - W Nehls
- Helios Klinikum Erich von Behring, Klinik für Palliativmedizin und Geriatrie, Berlin
| | - M Panning
- Universitätsklinikum Freiburg, Department für Medizinische Mikrobiologie und Hygiene, Freiburg
| | - J Rademacher
- Medizinische Hochschule Hannover, Klinik für Pneumologie, Hannover
| | - G Rohde
- Universitätsklinikum Frankfurt, Medizinische Klinik I, Pneumologie und Allergologie, Frankfurt/Main
| | - J Rupp
- Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Infektiologie und Mikrobiologie, Lübeck
| | - B Schaaf
- Klinikum Dortmund, Klinik für Pneumologie, Infektiologie und internistische Intensivmedizin, Dortmund
| | - H-J Heppner
- Lehrstuhl Geriatrie Universität Witten/Herdecke, Helios Klinikum Schwelm, Klinik für Geriatrie, Schwelm
| | - R Krause
- Medizinische Universität Graz, Universitätsklinik für Innere Medizin, Klinische Abteilung für Infektiologie, Graz
| | - S Ott
- St. Claraspital Basel, Pneumologie, Basel, und Universitätsklinik für Pneumologie, Universitätsspital Bern (Inselspital) und Universität Bern
| | - T Welte
- Medizinische Hochschule Hannover, Klinik für Pneumologie, Hannover
| | - M Witzenrath
- Charité, Universitätsmedizin Berlin, Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Infektiologie und Pneumologie, Berlin
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Pfäfflin F, Flick H, Vogtmann M. Seltene virale Infektionen der Lunge. Pneumologe 2020; 17:311-321. [PMID: 32837494 PMCID: PMC7369536 DOI: 10.1007/s10405-020-00337-2] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/25/2022]
Abstract
Die Lunge ist aufgrund ihres direkten Kontakts mit der Umwelt gegenüber einer Vielzahl von Viren exponiert. Im folgenden Beitrag werden Infektionen durch 4 virale Erreger dargestellt, die zu pulmonalen Manifestationen führen können, die in Deutschland aufgrund ihrer Seltenheit wenig bekannt sind. Bei der zoonotischen Influenza, dem „Middle East respiratory syndrome“ (MERS) und der Infektion durch Hantaviren handelt es sich um zoonotische Infektionen, während es sich bei den Masern um eine rein humane Erkrankung handelt. Allen 4 Infektionen gemein sind die potenziell schweren pulmonalen Komplikationen mit hoher Mortalität. Über den einzelnen Patienten hinaus können die Masern, MERS und auch die zoonotische Influenza zu weiteren Übertragungen mit weitreichenden Konsequenzen führen. Der Beitrag beleuchtet für die jeweiligen Erreger relevante Aspekte von Epidemiologie, klinischem Verlauf, Therapie und Prävention. Diese Kenntnisse erscheinen wichtig, da jederzeit mit dem Auftreten von Fällen in Deutschland gerechnet werden muss.
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Affiliation(s)
- F. Pfäfflin
- Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Infektiologie und Pneumologie, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Charitéplatz 1, 10117 Berlin, Deutschland
| | - H. Flick
- Klinische Abteilung für Pulmonologie, Medizinische Universität Graz, Graz, Österreich
| | - M. Vogtmann
- Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Infektiologie und Pneumologie, Charité-Universitätsmedizin Berlin, Charitéplatz 1, 10117 Berlin, Deutschland
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Hermanns V, Flick H, Lingscheid T. Seltene parasitäre Infektionen der Lunge. Pneumologe 2020; 17:330-337. [PMID: 32837495 PMCID: PMC7374075 DOI: 10.1007/s10405-020-00336-3] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/01/2022]
Abstract
Pulmonale parasitäre Infektionen kommen weltweit vor, werden jedoch aufgrund der Seltenheit in Deutschland in den wenigsten Fällen differenzialdiagnostisch in Betracht gezogen. Parasitäre Lungenerkrankungen können unterschiedlichste pulmonale Manifestationen hervorrufen und sollten bei unklaren Befunden oder fehlendem Therapieansprechen differenzialdiagnostisch mit bedacht werden, um diese heilbaren Erkrankungen so früh wie möglich zu erkennen.
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Flick H, Arns BM, Bolitschek J, Bucher B, Cima K, Gingrich E, Handzhiev S, Hochmair M, Horak F, Idzko M, Jaksch P, Kovacs G, Kropfmüller R, Lamprecht B, Löffler-Ragg J, Meilinger M, Olschewski H, Pfleger A, Puchner B, Puelacher C, Prior C, Rodriguez P, Salzer H, Schenk P, Schindler O, Stelzmüller I, Strenger V, Täubl H, Urban M, Wagner M, Wimberger F, Zacharasiewicz A, Zwick RH, Eber E. [Statement of the Austrian Society of Pneumology (ASP)]. Wien Klin Mag 2020; 23:92-115. [PMID: 32427192 PMCID: PMC7232599 DOI: 10.1007/s00740-020-00350-4] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.5] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Grants] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/18/2022]
Abstract
The COVID-19 pandemic is currently a challenge worldwide. In Austria, a crisis within the health care system has so far been avoided. The treatment of patients with community-acquired pneumonia (CAP), including SARS-CoV‑2 infections, should continue to be based on evidence-based CAP guidelines during the pandemic. However, COVID-19-specific adjustments are useful. The treatment of patients with chronic lung diseases must be adapted during the pandemic, but must still be guaranteed.
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Affiliation(s)
- H. Flick
- Klinische Abteilung für Pulmonologie, Univ. Klinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz/LKH Graz Ost, Graz, Österreich
| | - B. M. Arns
- 1. Medizinische Abteilung, Hanusch Krankenhaus, Wien, Österreich
| | | | - B. Bucher
- Abteilung für Pneumologie, Tirol Kliniken, Landeskrankenhaus Hochzirl-Natters, Natters, Österreich
| | - K. Cima
- Abteilung für Pneumologie, Tirol Kliniken, Landeskrankenhaus Hochzirl-Natters, Natters, Österreich
| | - E. Gingrich
- Lungenfachärztliche Ordination, Wien, Österreich
| | - S. Handzhiev
- Klinische Abteilung für Pneumologie, Universitätsklinikum Krems, Krems, Österreich
| | - M. Hochmair
- Karl Landsteiner Institut für Lungenforschung und pneumologische Onkologie, Krankenhaus Nord – Klinik Floridsdorf, Wien, Österreich
| | - F. Horak
- Allergiezentrum Wien West, Wien, Österreich
| | - M. Idzko
- Klinische Abteilung für Pulmologie, Univ. Klinik für Innere Medizin II, Medizinische Universität Wien/AKH Wien, Wien, Österreich
| | - P. Jaksch
- Klinische Abteilung für Thoraxchirurgie, Univ. Klinik für Chirurgie, Medizinische Universität Wien/AKH Wien, Wien, Österreich
| | - G. Kovacs
- Klinische Abteilung für Pulmonologie, Univ. Klinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz/LKH Graz Ost, Graz, Österreich
- Ludwig Boltzmann Institut für Lungengefäßforschung Graz, Graz, Österreich
| | - R. Kropfmüller
- Klinik für Lungenheilkunde/Pneumologie, Medizinische Fakultät, Johannes Kepler Universität, Linz, Österreich
| | - B. Lamprecht
- Klinik für Lungenheilkunde/Pneumologie, Medizinische Fakultät, Johannes Kepler Universität, Linz, Österreich
| | - J. Löffler-Ragg
- Pneumologische Ambulanz, Univ. Klinik für Innere Medizin II, Medizinische Universität Innsbruck, Innsbruck, Österreich
| | - M. Meilinger
- Abteilung für Innere Medizin und Pneumologie, Krankenhaus Nord – Klinik Floridsdorf, Wien, Österreich
| | - H. Olschewski
- Klinische Abteilung für Pulmonologie, Univ. Klinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz/LKH Graz Ost, Graz, Österreich
- Ludwig Boltzmann Institut für Lungengefäßforschung Graz, Graz, Österreich
| | - A. Pfleger
- Klinische Abteilung für pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 34/2, 8036 Graz, Österreich
| | - B. Puchner
- Department für Pneumologie, Reha Zentrum Münster, Münster, Österreich
| | - C. Puelacher
- Interdisziplinäres Schlaflabor, Telfs, Österreich
| | - C. Prior
- Lungenfachärztliche Ordination, Innsbruck, Österreich
| | - P. Rodriguez
- Klinische Abteilung für pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 34/2, 8036 Graz, Österreich
| | - H. Salzer
- Klinik für Lungenheilkunde/Pneumologie, Medizinische Fakultät, Johannes Kepler Universität, Linz, Österreich
| | - P. Schenk
- Abteilung Pulmologie, Landesklinikum Hochegg, Grimmenstein, Österreich
| | - O. Schindler
- Abteilung für Innere Medizin und Pneumologie, LKH Graz II, Standort Enzenbach, Gratwein, Österreich
| | | | - V. Strenger
- Klinische Abteilung für pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 34/2, 8036 Graz, Österreich
| | - H. Täubl
- Abteilung für Pneumologie, Tirol Kliniken, Landeskrankenhaus Hochzirl-Natters, Natters, Österreich
| | - M. Urban
- Abteilung für Innere Medizin und Pneumologie, Krankenhaus Nord – Klinik Floridsdorf, Wien, Österreich
| | - M. Wagner
- Klinische Abteilung für pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 34/2, 8036 Graz, Österreich
| | - F. Wimberger
- Ordensklinikum Elisabethinen Linz, Linz, Österreich
| | - A. Zacharasiewicz
- Abteilung für Kinder- und Jugendheilkunde, Wilhelminenspital der Stadt Wien, Lehrkrankenhaus der Medizinischen Universität Wien, Wien, Österreich
| | - R. H. Zwick
- Ambulante Pneumologische Rehabilitation, Therme Wien Med, Wien, Österreich
| | - E. Eber
- Klinische Abteilung für pädiatrische Pulmonologie und Allergologie, Univ. Klinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität Graz, Auenbruggerplatz 34/2, 8036 Graz, Österreich
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Ewig S, Höffken G, Kern W, Rohde G, Flick H, Krause R, Ott S, Bauer T, Dalhoff K, Gatermann S, Kolditz M, Krüger S, Lorenz J, Pletz M, de Roux A, Schaaf B, Schaberg T, Schütte H, Welte T. Behandlung von erwachsenen Patienten mit ambulant erworbener Pneumonie und Prävention – Update 2016. Pneumologie 2016; 70:151-200. [DOI: 10.1055/s-0042-101873] [Citation(s) in RCA: 66] [Impact Index Per Article: 8.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/22/2022]
Affiliation(s)
- S. Ewig
- Thoraxzentrum Ruhrgebiet, Kliniken für Pneumologie und Infektiologie, Evangelisches Krankenhaus Herne und Augusta-Kranken-Anstalt Bochum, Herne und Bochum
| | - G. Höffken
- Medizinische Klinik und Poliklinik 1. Bereich Pneumologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der TU Dresden, Dresden
| | - W. Kern
- Abteilung Infektiologie, Universitätsklinikum Freiburg, Freiburg
| | - G. Rohde
- Maastricht University Medical Center, Department of Respiratory Medicine, Maastricht, Niederlande
| | - H. Flick
- Klinische Abteilung für Pulmonologie, LKH-Universitätsklinikum Graz, Graz, Österreich
| | - R. Krause
- Sektion Infektiologie und Tropenmedizin, Universitätsklinik für Innere Medizin, Medizinische Universität Graz, Graz, Österreich
| | - S. Ott
- Universitätsklinik für Pneumologie, Universitätsspital (Inselspital) und Universität Bern, Bern, Schweiz
| | - T. Bauer
- Klinik für Pneumologie, Lungenklinik Heckeshorn, Helios Klinikum Emil von Behring, Berlin
| | - K. Dalhoff
- Medizinische Klinik III, Pneumologie und Infektiologie, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Lübeck
| | - S. Gatermann
- Institut für Hygiene und Mikrobiologie, Abteilung für Medizinische Mikrobiologie, Ruhr-Universität Bochum, Bochum
| | - M. Kolditz
- Medizinische Klinik und Poliklinik 1, Bereich Pneumologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus an der TU Dresden, Dresden
| | - S. Krüger
- Klinik für Pneumologie, Kardiologie und Internistische Intensivmedizin, Florence-Nightingale-Krankenhaus und Klinik für Kardiologie, Pneumologie und Angiologie, Universitätsklinikum, Düsseldorf
| | - J. Lorenz
- Klinik für Pneumologie, Infektiologie und internistische Intensivmedizin, Klinikum Lüdenscheid, Lüdenscheid
| | - M. Pletz
- Zentrum für Infektionsmedizin und Krankenhaushygiene, Universitätsklinikum Jena, Jena
| | - A. de Roux
- Lungenfachärztliche Gemeinschaftspraxis, Berlin
| | - B. Schaaf
- Medizinische Klinik, Pneumologie und Infektiologie, Klinikum Dortmund, Dortmund
| | - T. Schaberg
- Zentrum für Pneumologie, Agaplesion Diakonieklinikum Rotenburg, Rotenburg
| | - H. Schütte
- Klinik für Pneumologie, Klinikum Ernst von Bergmann; Akademisches Lehrkrankenhaus der Humboldt-Universität zu Berlin (Charité), Potsdam
| | - T. Welte
- Klinik für Pneumologie, Medizinische Hochschule Hannover und Mitglied des Deutschen Zentrums für Lungenforschung (DZL), Hannover
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Flick H, Drescher M, Prattes J, Tovilo K, Kessler H, Vander K, Seeber K, Palfner M, Raggam R, Avian A, Krause R, Hoenigl M. Predictors of H1N1 influenza in the emergency department: proposition for a modified H1N1 case definition. Clin Microbiol Infect 2014; 20:O105-8. [DOI: 10.1111/1469-0691.12352] [Citation(s) in RCA: 7] [Impact Index Per Article: 0.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 05/19/2013] [Revised: 06/25/2013] [Accepted: 07/31/2013] [Indexed: 11/28/2022]
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Hoenigl M, Prattes J, Drescher M, Tovilo K, Seeber K, Kessler HH, Vander K, Palfner M, Meilinger M, Avian A, Valentin T, Zollner-Schwetz I, Strenger V, Krause R, Flick H. Comparison of clinical presentation and laboratory values at admission between PCR-confirmed influenza A H1N1 infection and influenza-like disease, South-East Austria. Infection 2013; 42:317-24. [PMID: 24190398 DOI: 10.1007/s15010-013-0549-1] [Citation(s) in RCA: 1] [Impact Index Per Article: 0.1] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 08/06/2013] [Accepted: 10/24/2013] [Indexed: 11/27/2022]
Abstract
PURPOSE Reliable and rapid diagnosis of influenza A H1N1 is essential to initiate the appropriate antiviral therapy and preventive measures. As PCR assays are time-consuming and rapid antigen tests have a limited sensitivity, official influenza case definitions are used in many clinical settings. These, however, are based exclusively on clinical criteria and have only a moderate potential to differentiate between influenza and other febrile diseases. Only limited data on the differences in clinical and laboratory parameters between influenza and non-influenza febrile diseases are available to date. METHODS This was a retrospective case-negative control series that was conducted in Styria, southeast Austria. We analyzed the differences in clinical presentation and laboratory admission parameters between patients with PCR-confirmed H1N1 influenza infection (n = 199) and those with influenza-like disease and negative influenza PCR results (ILD group; n = 252). RESULTS In the multivariable analysis lower C-reactive protein (CRP) level, lower white blood cell (WBC) count, fever, wheezing, cough, and the absence of nausea or sudden onset remained significant predictors of H1N1 influenza in adult patients (n = 263). Lower CRP level, lower WBC count, and cough remained significant predictors in pediatric patients (<16 years; n = 188). CONCLUSION Lower CRP level, lower WBC count, and cough were significant predictors of H1N1 in both the adult and pediatric patient group. These data may help to develop an improved case definition for suspected H1N1 infection which combines clinical findings and easily available laboratory parameters.
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Affiliation(s)
- M Hoenigl
- Division of Pulmonology, Medical University of Graz, Auenbruggerplatz 15, 8036, Graz, Austria,
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Lange C, Eker B, Rüsch-Gerdes S, Ortmann J, Migliori G, Mütterlein R, Hannemann P, Esselmann A, Kretz B, Schaberg T, Hang H, Ott S, Kirsten D, Schaudt C, Hammel P, Eberhardt R, Pletz M, Flick H. Multi-drug-resistant- (MDR-) and extensively-drug-resistant- (XDR-) tuberculosis in Germany. Pneumologie 2008. [DOI: 10.1055/s-2008-1074446] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/21/2022]
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Pajonk F, Flick H, Mittelviefhaus H, Slanina J. Postoperative pterygium prevention by radiotherapy with strontium-90 beta-rays. Front Radiat Ther Oncol 1997; 30:259-64. [PMID: 9205909 DOI: 10.1159/000425712] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.1] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [MESH Headings] [Track Full Text] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 02/04/2023]
Affiliation(s)
- F Pajonk
- Radiologische Universitätsklinik, Freiburg i. Br., Deutschland
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Flick H. [The incongruity of occupational medicine tasks in medium and small businesses and actual implementation]. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Prophyl Ergonomie 1984; 34:3-7. [PMID: 6702333] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/21/2023]
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Flick H. [Recession - the test of the occupational safety law]. Zentralbl Arbeitsmed Arbeitsschutz Prophyl Ergonomie 1983; 33:12-14. [PMID: 6829235] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 05/21/2023]
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Abstract
Myopexia posterior with tissue adhesive has many advantages over the classic procedure employed in the Cüppers "Fadenoperation". The technique presents few complications, is simple, time-saving and causes no trauma. After experiments on animals, we have now successfully employed this technique on human ocular muscles.
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Abstract
The diffuse infiltrative retinoblastoma closely resembles uveitis, because of a pseudohypopyon and vitreous infiltration. Since late diagnosis endangers the lives of the children affected, the authors describe two cases of this rare and unusual clinical picture.
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14
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Flick H. [Unilateral myopia in children (author's transl)]. Klin Monbl Augenheilkd 1979; 175:27-31. [PMID: 491464] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [MESH Headings] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/15/2022]
Abstract
In cases of high unilateral myopia good prognosis for monocular visual acuity as well as binocular vision is expected if timely and cosistent therapy is administered. Therapy comprises full optical correction, amblyopia therapy, mostly occlusion, squint therapy and possibly fitting of contact lenses. The author presents 31 cases of unilateral high myopic children up to age 12 with anisometropia between 4 and 19 dioptres. Although the aniseikonia in cases of high unilateral myopia increases with contact lenses as compared to spectacles for geometric optical reasons, we obtained good results with contact lens correction. Examination show that the child's brain adapts very well to the aniseikonia. Complicate correction with aniseikonic lenses is thus neither necessary nor advantageous.
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Flick H. [Occlusion contact lenses (author's transl)]. Klin Monbl Augenheilkd 1979; 174:577-83. [PMID: 459328] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [MESH Headings] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/15/2022]
Abstract
A reliable inconspicuous occlusion therapy is achieved by fitting different, specially manufactured contact lenses. Based on a study of a number of cases, the author discusses the indications for a occlusion contact lens. These lenses provide a means for treating amblyopia in schoolchildren and adults, as well as for eliminating diplopia, photophobia and metamorphopsia.
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Abstract
Responses from 323 students in communication indicated that credibility factors associated with nonverbal smoking artifacts are not the same as those associated with verbal stimuli; a character factor was absent for nonverbal stimuli. Verbosity, however, may permit inferences regarding potential verbal behavior.
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Abstract
A synthetic, absorbable suture (Vicryl), was investigated for its usability in eye-muscle surgery. In experimental investigations on animals and strabismus surgery in humans, properties of the suture were compared with those of plain catgut. Histological investigations after modified strabismus surgery on rabbits clearly showed a smaller degree of tissue reaction around the hydrolytically dissolvable synthetic suture than around plain catgut. After implantation of Vicryl or catgut into the anterior chamber of rabbit eyes, within the first eight days both cause infective reactions which were somewhat stronger with Vicryl, which caused more scarring over the iris, than with catgut. One-hundred and eighty strabismus operations on man showed that the synthetic suture handles better and rips less markedly than plain catgut, whereas duration and amount of postoperative irritations are similar. Overreactions and granuloma were rare.
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Flick H. [Unilateral aphakia in childhood (author's transl)]. Klin Monbl Augenheilkd 1975; 167:664-9. [PMID: 1206949] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [MESH Headings] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 12/26/2022]
Abstract
The monocular and binocular vision will always be disturbed after unilateral cataract extraction in childhood. The treatment therefore not only means operation, but also correction of the optic error, pleoptics and orthoptics. In 40 cases of unilateral aphakia (12 congenital, 28 traumatical) the prognosis depends on the age of the individual and maintenance of treatment. The older the child and the sooner therapy is started the better are the functional results.
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Flick H. [The effects of increased sodium concentrations on the resting and action potential in marked nerve fibers]. Pflugers Arch Gesamte Physiol Menschen Tiere 1965; 284:201-12. [PMID: 5218649] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [MESH Headings] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 01/14/2023]
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Flick H. �ber doppelseitige Nierentumoren. Langenbecks Arch Surg 1958. [DOI: 10.1007/bf01443686] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/29/2022]
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