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Huber J, Karschuck P, Valdix J, Thomas C, Koch R, Ihrig A, Hölscher T, Krones T, Kessler E, Kliesch S, Linné C, Enders P, Michel MS, Wülfing C, Groeben C. Online decision aid for patients with prostate cancer evaluated by 11 290 patients and 91 urologists in Germany. BJU Int 2024. [PMID: 38506410 DOI: 10.1111/bju.16329] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Grants] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 03/21/2024]
Abstract
OBJECTIVE To evaluate the nationwide online decision aid 'Entscheidungshilfe Prostatakrebs' (established in 2016, >11.000 users and 60 new users/week) for patients with non-metastatic prostate cancer (PCa), from the perspective of patients and urologists. PATIENTS AND METHODS To provide personalised information, the tool collects most of the International Consortium for Health Outcomes Measurement standard set, personal preferences, psychological features, and a validated rating of the tool. To evaluate urologists' opinions, we developed a structured two-page questionnaire. All data were collected anonymously. RESULTS From June 2016 to December 2020, 11 290 patients used the PCa decision aid. Their median (interquartile range [IQR]) age was 67 (61-72) years. The median (IQR) time from initial diagnosis to using the tool was 4 (3-7) weeks. In all, 87.7% of users reported high satisfaction. In a multivariable model, predictors for considering observation were higher knowledge, using the decision aid alone, lower oncological risk, normal erectile function, and respective personal preferences. Of 194 urologists, 91 (47%) had implemented the decision aid in their clinical practice. The urologists' mean (SD) satisfaction score (1 'very good'; 6 'unsatisfactory') with it was 1.45 (0.55), and 92% recommended it. Half of the urologists reported time savings. CONCLUSION Patients and urologists report a very high level of acceptance and satisfaction with this online tool. It offers advantages in shared decision-making and time efficiency. The usage of the decision aid might improve the adoption of active surveillance and watchful waiting when indicated.
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Affiliation(s)
- Johannes Huber
- Department of Urology, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
| | - Philipp Karschuck
- Department of Urology, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
| | - Johanna Valdix
- Department of Urology, Medical Faculty Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Germany
| | - Christian Thomas
- Department of Urology, Medical Faculty Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Germany
| | - Rainer Koch
- Department of Urology, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
| | - Andreas Ihrig
- Division of Psycho-Oncology, Department of General Internal Medicine and Psychosomatic, University Hospital Heidelberg, Heidelberg, Germany
| | - Tobias Hölscher
- Department of Radiotherapy and Radiation Oncology, Faculty of Medicine and University Hospital Carl Gustav Carus, TU Dresden, Dresden, Germany
| | - Tanja Krones
- Institute of Biomedical Ethics and History of Medicine University of Zürich, University Hospital Zürich, Zürich, Switzerland
| | - Elke Kessler
- ASD Concepts GmbH & Co. KG - Institut für Patientenzentrierte Versorgungsformen, Reinheim, Germany
| | - Sabine Kliesch
- Department of Clinical and Surgical Andrology, Centre for Reproductive Medicine and Andrology, University Hospital Münster, Münster, Germany
| | | | - Paul Enders
- Prostate Cancer Patient Support Organization of Germany (BPS), Bonn, Germany
| | | | | | - Christer Groeben
- Department of Urology, Philipps University of Marburg, Marburg, Germany
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Manseck A, Piotrowski A, Butea-Bocu M, Foller S, Gleissner J, Kahlmeyer A, Karstedt H, Kirschner-Hermanns R, Liebald T, Linné C, Moll V, Otto U, Schorn A, Stein J, Wagner A, Wiedemann A. Qualifizierte Beratung für Inkontinenzhilfsmittel. ProCare 2022; 27:12-17. [PMID: 36161070 PMCID: PMC9484342 DOI: 10.1007/s00735-022-1581-0] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Abstract] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/21/2022]
Abstract
Eine Untersuchung der Stiftung Warentest im Jahr 2017 stellte wesentliche Schwachstellen bei der Beratung und nachfolgend ein massives Versorgungsdefizit bei Patienten mit Harninkontinenz heraus. Die Deutsche Gesellschaft für Urologie erstellte daraufhin federführend eine Leitlinie zur Beratung zur Hilfsmittelversorgung. Wesentliche Aspekte der Hilfsmittelberatung sind die Feststellung der Inkontinenzform und deren Ausprägung, sowie die Abklärung und Aufklärung hinsichtlich einer möglichen kurativen Therapieform. Im Mittelpunkt steht jedoch das Beratungsgespräch, das idealerweise von einer qualifizierten Person in einem möglichst separaten Raum, der Aspekte der Diskretion gewährleistet, und mit einem ausreichenden Zeitkontingent erfolgen sollte. Für eine optimale Versorgung, die anatomische Eigenheiten als auch Wünsche des Betroffenen berücksichtigt, kommt der ggf. mehrfachen Bemusterung mit verschiedenen auf die Inkontinenzform und -schwere angepassten Produkten eine hohe Bedeutung zu. Bei kommerziellen Leistungserbringern ist Transparenz hinsichtlich der finanziellen Auswirkungen beispielsweise bei Zuzahlungsprodukten geboten. Diese ist eigentlich auch von Seiten der Kostenträger vertraglich vorgesehen. Die neue Leitlinie zur Hilfsmittelberatung stellt einen Ansatz zur Prozessstrukturierung und damit zur Verbesserung der Versorgung von Patienten mit erforderlicher Hilfsmittelversorgung dar.
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Wiedemann A, Weinhofer M, Stein J, Linné C, Kirschner-Hermanns R, Schorn A, Wagner A, Moll V, Unger U, Salem J, Liebald T, Bannowsky A, Wirz S, Brammen E, Heppner HJ. [Comparison of catheter-associated quality of life in external urinary diversion: nephrostomy vs. suprapubic catheter]. Urologe A 2022; 61:31-40. [PMID: 35024900 PMCID: PMC8763832 DOI: 10.1007/s00120-021-01745-9] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 11/24/2021] [Indexed: 11/18/2022]
Abstract
Einleitung Die katheterbezogene Lebensqualität (LQ) bei Nephrostomieträgern wurde bisher noch nie systematisch untersucht. Dies sollte nun erstmalig vergleichend mit einer ebenfalls externen Urinableitung, dem suprapubischen Katheter, geschehen. Methodik Das die katheterbezogene LQ untersuchende Assessment nach Mary Wilde wurde bei Patienten mit perkutaner Nephrostomie (PCN) in lebenslanger Intention und minimaler Liegedauer von 3 Monaten vorgelegt. Ergebnisse Es zeigte sich insgesamt bei 66 Patienten (davon 42 mit unilateraler PCN) mit einem Punktwert von median 4,0 auf einer Skala von 0–5 eine nur moderat eingeschränkte katheterbezogene LQ. Diese wurde insgesamt und in allen Domänen schlechter als bei Patienten mit suprapubischem Katheter (SPK) bewertet, bei denen sich ein Score von 4,3 im Median fand. Signifikant waren die Unterschiede in den Einzelitems „Gefühl der Erniedrigung“, „Konflikte mit ärztlichem oder pflegerischem Personal“, „Angst vor schmerzhaften Katheterwechseln“, „Gefühl als kranke Person“, „Behinderungen in Aktivitäten des täglichen Lebens“ und „Besorgnis, nicht alles tun zu können, was ich mag“. Ebenso ergaben sich bei PCN-Trägern signifikant häufiger Angst vor Katheterlecks und Uringeruch. Die Anzahl der einliegenden PCN und die Grunderkrankung spielten für die Beurteilung der LQ keine Rolle. Schlussfolgerung Erstmals wurde die katheterassoziierte LQ, die sich bei PCN-Trägern nur moderat eingeschränkt fand, mit einem validierten Assessment quantitativ eingeordnet. Die Angabe der Betroffenen, sich als „krank“ und in der Ausübung von Aktivitäten des täglichen Lebens „behindert“ zu fühlen und die Angst vor Urinleckagen und schmerzhaften Wechseln sollten Ansporn für eine sorgfältige Indikationsstellung und technisch korrekte Katheterwechsel sein.
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Affiliation(s)
- A Wiedemann
- Urologische Abteilung, Evangelisches Krankenhaus Witten gGmbH, Pferdebachstr. 27, 58455, Witten, Deutschland. .,Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland.
| | - M Weinhofer
- Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland
| | - J Stein
- Urologische Abteilung, Klinikum Großburgwedel, Großburgwedel, Deutschland
| | - C Linné
- Praxis für Urologie, Dresden, Deutschland
| | - R Kirschner-Hermanns
- Neuro-Urologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.,Neuro-Urologie, Neurologisches Rehabilitationszentrum Bonn-Godeshöhe, Bonn-Godeshöhe, Deutschland
| | - A Schorn
- Praxis für Urologie, Saarburg, Deutschland
| | - A Wagner
- Praxis für Urologie, Limburgerhof, Deutschland
| | - V Moll
- Praxis für Urologie, Augsburg, Deutschland
| | - U Unger
- Praxis für Urologie, Oelsnitz, Deutschland
| | - J Salem
- Curos urologisches Zentrum, Abteilung für Urologie, Klinik Links vom Rhein, Köln, Deutschland
| | - T Liebald
- Praxis für Urologie, Dresden, Deutschland
| | - A Bannowsky
- Klinik für Urologie, Imland-Klinik Rendsburg, Rendsburg, Deutschland
| | - S Wirz
- Abteilung für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Schmerz und Palliativmedizin, Zentrum für Schmerzmedizin, Weaningzentrum, GFO-Kliniken Bonn/Cura Bad Honnef, Bonn, Deutschland
| | - E Brammen
- Chrestos Institut, Chrestos Concept GmbH & Co. KG, Essen, Deutschland
| | - H-J Heppner
- Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland.,Geriatrische Abteilung und Tagesklinik, Helios-Klinikum Schwelm, Schwelm, Deutschland.,Institut für Biomedizin des Alterns, FAU Erlangen-Nürnberg, Nürnberg, Deutschland
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Manseck A, Piotrowski A, Butea MC, Foller S, Gleissner J, Kahlmeyer A, Karstedt H, Kirschner-Hermanns R, Liebald T, Linné C, Moll V, Otto U, Schorn A, Stein J, Wagner A, Wiedemann A. [Guidelines for consultations regarding incontinence care products]. Urologe A 2022; 61:3-12. [PMID: 35006283 DOI: 10.1007/s00120-021-01721-3] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 11/05/2021] [Indexed: 10/19/2022]
Abstract
An investigation of the German consumer organisation "Stiftung Warentest" in 2017 confirmed significant deficiencies in the information, advice and supply of incontinence care products received by urinary incontinence patients. The German Society of Urology (DGU) thereupon drafted and later published guidelines concerning the consultation of patients in the context of incontinence care. Important aspects of the consultation process include the determination of the type of incontinence as well as its severity, clinical examination, and advice regarding possible curative treatments. However, the advice appointment takes centre stage and should ideally be conducted by a qualified person in a separate room granting sufficient privacy and time. Furthermore, repeated supply of a selection of samples for differing degrees and types of incontinence, accommodating the patient's individual preferences and anatomical features, is crucial in order to ensure optimal incontinence care. In the case of commercial health care service providers, transparency relating to the financial implications of e.g. expensive products is key, which is what has been intended by German health insurance providers. The new guidelines concerning urinary incontinence care consultation constitute a step towards the improvement and structuring of processes in the consultation regarding, and the supply of, incontinence care products.
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Affiliation(s)
- Andreas Manseck
- Urologischen Klinik, Klinikum Ingolstadt, Krumenauerstr. 25, 85049, Ingolstadt, Deutschland.
| | - A Piotrowski
- Urologische Klinik, Pyhrn-Eisenwurzen Klinikum Steyr, Steyr, Österreich
| | - M C Butea
- Urologisches Kompetenzzentrum für die Rehabilitation - UKR, Kliniken Hartenstein, Bad Wildungen, Deutschland
| | - S Foller
- Klinik und Poliklinik für Urologie, Universitätsklinikum Jena, Jena, Deutschland
| | - J Gleissner
- Urologische Praxis, Uro-Gyn-Zentrum, Wuppertal, Deutschland
| | - A Kahlmeyer
- Urologische Praxis, Urologie am Weinberg Kassel, Kassel, Deutschland
| | - H Karstedt
- Praxis für Urologie, Gelsenkirchen, Deutschland
| | - R Kirschner-Hermanns
- Neuro-Urologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.,Neuro-Urologie, Neurologisches Rehabilitationszentrum Bonn-Godeshöhe, Bonn, Deutschland
| | - T Liebald
- Urologische Praxis, Dresden, Deutschland
| | - C Linné
- Urologische Praxis, Dresden, Deutschland
| | - V Moll
- Praxis für Urologie, Augsburg, Deutschland
| | - U Otto
- Urologisches Kompetenzzentrum für die Rehabilitation - UKR, Kliniken Hartenstein, Bad Wildungen, Deutschland
| | - A Schorn
- Praxis für Urologie, Saarburg, Deutschland
| | - J Stein
- Urologische Abteilung, Klinikum Großburgwedel, Großburgwedel, Deutschland
| | - A Wagner
- Praxis für Urologie, Limburgerhof, Deutschland
| | - A Wiedemann
- Urologische Abteilung, Evangelisches Krankenhaus Witten gGmbH, Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland
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5
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Wiedemann A, Gedding C, Heese M, Stein J, Manseck A, Kirschner-Hermanns R, Karstedt H, Schorn A, Wagner A, Moll V, Unger U, Eisenhardt A, Bannowsky A, Linné C, Wirz S, Brammen E, Heppner HJ. [Quality of life for wearers of a suprapubic or transurethral bladder catheter as lifelong permanent care]. Urologe A 2021; 61:18-30. [PMID: 34605933 PMCID: PMC8763733 DOI: 10.1007/s00120-021-01642-1] [Citation(s) in RCA: 2] [Impact Index Per Article: 0.7] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [Key Words] [Track Full Text] [Download PDF] [Figures] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Accepted: 08/18/2021] [Indexed: 11/30/2022]
Abstract
Hintergrund Die Anlage eines transurethralen Dauerkatheters (DK) oder suprapubischen Harnblasenkatheters (SPK) in lebenslanger Indikation stellt einen Eingriff mit relevanten Komplikationen, Komorbiditäten und möglichen Auswirkungen auf die katheterassoziierte Lebensqualität des Betroffenen dar. Letztere wurde aber bisher noch nicht untersucht. Methodik Zur Anwendung kam ein validiertes Assessment zur katheterbezogenen Lebensqualität mit 25 Items in 5 Domänen. Befragt wurden im Rahmen eines Katheterwechsels Patienten mit einem DK oder SPK in lebenslanger Intention, die diesen mindestens 3 Monate trugen. Ergebnisse Fragebögen von 357 Patienten, davon 260 Männer und 97 Frauen, 193 mit SPK und 162 mit DK (2 ohne Angabe) lagen vor. Patienten mit DK waren mit 78,9 ± 11,1 Jahren signifikant älter als solche mit SPK mit 74,4 ± 12,6 Jahren (p < 0,001). Der mittlere Gesamtlebensqualitätsscore lag bei 4,1 ± 0,9 Punkten auf einer Skala von 1 (maximal beeinträchtigte Lebensqualität) bis 5 (keine Beeinträchtigung der Lebensqualität). Es zeigten sich u. a. mit niedrigeren Scores eine vermehrte Angst vor Katheterlecks, Angst vor Uringeruch und Harnwegsinfektionen und vor schmerzhaften Katheterwechseln. Diese Sorgen waren v. a. bei Frauen, solchen mit Harninkontinenz, Trägern eines Katheters ≥ 18 Ch und bei Patienten < 70 Jahren vorhanden. Frauen mit einem SPK wiesen eine schlechtere Bewertung ihrer Lebensqualität als Männer mit SPK auf. Schlussfolgerung Die gefundenen Ergebnisse sollten in die Aufklärung zu einer lebenslangen Katheterableitung einfließen bzw. im Kontext möglicher Alternativen wie z. B. einer operativen Desobstruktion oder einer Hilfsmittelversorgung mit dem Patienten bzw. Betreuungspersonen besprochen werden. Zusatzmaterial online Die Online-Version dieses Beitrags (10.1007/s00120-021-01642-1) enthält weitere Tabellen mit detaillierten Ergebnissen der Fragen der 5 abgefragten Domänen.
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Affiliation(s)
- A Wiedemann
- Urologische Abteilung, Evangelisches Krankenhaus Witten gGmbH, Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Pferdebachstr. 27, 58455, Witten, Deutschland. .,Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland.
| | - C Gedding
- Urologische Abteilung, Evangelisches Krankenhaus Witten gGmbH, Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Pferdebachstr. 27, 58455, Witten, Deutschland.,Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland
| | - M Heese
- Urologische Abteilung, Evangelisches Krankenhaus Witten gGmbH, Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Pferdebachstr. 27, 58455, Witten, Deutschland.,Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland
| | - J Stein
- Urologische Abteilung, Klinikum Großburgwedel, Großburgwedel, Deutschland
| | - A Manseck
- Urologische Abteilung, Klinikum Ingolstadt GmbH, Ingolstadt, Deutschland
| | - R Kirschner-Hermanns
- Neuro-Urologie, Universitätsklinikum Bonn, Bonn, Deutschland.,Neuro-Urologie, Neurologisches Rehabilitationszentrum Bonn-Godeshöhe, Bonn, Deutschland
| | - H Karstedt
- Praxis für Urologie, Gelsenkirchen, Deutschland
| | - A Schorn
- Praxis für Urologie, Saarburg, Deutschland
| | - A Wagner
- Praxis für Urologie, Limburgerhof, Deutschland
| | - V Moll
- Praxis für Urologie, Augsburg, Deutschland
| | - U Unger
- Praxis für Urologie, Oelsnitz, Deutschland
| | - A Eisenhardt
- Praxis für Urologie, Mülheim a. d. Ruhr, Deutschland
| | - A Bannowsky
- Klinik für Urologie, Imland-Klinik Rendsburg, Rendsburg, Deutschland
| | - C Linné
- Urologische Praxis, Dresden, Deutschland
| | - S Wirz
- Abteilung für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Schmerz und Palliativmedizin, Zentrum für Schmerzmedizin, Weaningzentrum, GFO-Kliniken Bonn/Cura Bad Honnef, Bad Honnef, Deutschland
| | - E Brammen
- Institut für Statistik, Chrestos Concept GmbH & Co. KG, Essen, Deutschland
| | - H-J Heppner
- Lehrstuhl für Geriatrie, Universität Witten/Herdecke, Witten, Deutschland.,Geriatrische Abteilung und Tagesklinik, Helios-Klinikum Schwelm, Schwelm, Deutschland.,Institut für Biomedizin des Alterns, FAU Erlangen-Nürnberg, Erlangen, Deutschland
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Linné C. Die urologische Versorgung in der Niederlassung – weiter so oder neue Wege? Urologe A 2019; 58:321-323. [DOI: 10.1007/s00120-019-0874-9] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/27/2022]
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Kotzerke J, Linné C, Meinhardt M, Steinbach J, Wirth M, Baretton G, Abolmaali N, Beuthien-Baumann B. [1-(11)C]acetate uptake is not increased in renal cell carcinoma. Eur J Nucl Med Mol Imaging 2007; 34:884-8. [PMID: 17262213 DOI: 10.1007/s00259-006-0362-5] [Citation(s) in RCA: 30] [Impact Index Per Article: 1.8] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Received: 09/08/2006] [Accepted: 12/15/2006] [Indexed: 11/30/2022]
Abstract
PURPOSE The purpose of this study was to investigate the potential of [1-(11)C]acetate (AC) as a metabolic tracer for renal cell cancer in human subjects. METHODS Twenty-one patients with suspected kidney tumours were investigated with AC and dynamic PET. AC uptake was scored on a five-step scale. Tumour localisation was known from CT/MRI. Histology was available in 18/21 patients. The results in these 18 patients are reported. RESULTS AC uptake by the tumour was less than (n=11), equal to (n=5) or higher than (n=2) uptake in the surrounding renal parenchyma. Histological tumour types showed a typical distribution, with a predominance of clear cell carcinomas (n=14) and only a small number of papillary cell carcinomas (n=2) and oncocytomas (n=2). Only the benign oncocytomas were highly positive with AC. CONCLUSION In most kidney tumours the AC accumulation was not higher than in normal kidney parenchyma. Therefore, AC PET cannot be recommend for the characterisation of a renal mass.
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Affiliation(s)
- J Kotzerke
- Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin, Technische Universität Dresden und PET Zentrum Rossendorf, Dresden, Germany.
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Fuessel S, Meye A, Schmitz M, Zastrow S, Linné C, Richter K, Löbel B, Hakenberg OW, Hoelig K, Rieber EP, Wirth MP. Vaccination of hormone-refractory prostate cancer patients with peptide cocktail-loaded dendritic cells: results of a phase I clinical trial. Prostate 2006; 66:811-21. [PMID: 16482569 DOI: 10.1002/pros.20404] [Citation(s) in RCA: 95] [Impact Index Per Article: 5.3] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Submit a Manuscript] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 11/07/2022]
Abstract
BACKGROUND Immunotherapies might represent promising alternatives for the treatment of patients with hormone-refractory prostate cancer (HRPC). In a Phase I clinical trial, we evaluated a vaccination with dendritic cells (DCs) loaded with a cocktail consisting of HLA-A*0201-restricted peptides derived from five different prostate cancer-associated antigens [prostate-specific antigen (PSA), prostate-specific membrane antigen (PSMA), survivin, prostein, transient receptor potential p8 (trp-p8)]. METHODS Eight HRPC patients received a total of four vaccinations every other week. Clinical and immunological responses were monitored by the determination of the serum PSA levels and by enzyme linked immunospot (ELISPOT) analyses, respectively. RESULTS Apart from local skin reactions no side effects were noted. One patient displayed a partial response (PR; PSA decrease >50%) and three other patients showed stable PSA values or decelerated PSA increases. In ELISPOT analyses, three of four PSA responders also showed antigen-specific CD8+ T-cell activation against prostein, survivin, and PSMA. CONCLUSIONS The described protocol represents a safe and feasible concept for the induction of clinical and immunological responses. The application of a peptide cocktail-derived from different antigens as a novel treatment modality is supposed to allow for the genetic and biologic heterogeneity of PCa.
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Affiliation(s)
- Susanne Fuessel
- Department of Urology, Medical Faculty, Technical University Dresden, Dresden, Germany
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Schmidt U, Bilkenroth U, Linné C, Fuessel S, Kraemer K, Froehner M, Wirth MP, Meye A. Quantification of disseminated tumor cells in the bloodstream of patients with hormone-refractory prostate carcinoma undergoing cytotoxic chemotherapy. Int J Oncol 2004; 24:1393-9. [PMID: 15138579] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 04/29/2023] Open
Abstract
Only very limited data are available on the presence of circulating tumor cells during cytotoxic chemotherapy for hormone-refractory prostate cancer. We analyzed 241 blood samples from 32 patients with hormone-refractory PCa under a chemotherapy schedule. The etoposide, estramustine phosphate and paclitaxel scheme as well as the mitoxantrone and prednisone schedule were used to treat patients with advanced prostate cancer. The pre-therapy serum PSA values were in the range from 1.4 ng/ml to 2,870.9 ng/ml (median 74.5 ng/ml). We isolated the CD45-negative cell population by immunomagnetic depletion from 16 ml of peripheral blood samples. These cells were stained for pan-cytokeratin and evaluated. Patients were observed for an average of 67 weeks (range 16-120). In 77 (32%) samples originating from 27 (84%) patients, tumor cells were detected at least once. Twenty of these patients had shown an initial response to therapy as indicated by a >/=50% decrease of the pre-therapy PSA value. Of these, 14 patients experienced a biochemical and/or a clinical progression. For 13 (93%) of them, circulating tumor cells were detectable during the time of PSA response, i.e. during the PSA decline and before a biochemical or clinical progression. However, we could not correlate the amount of circulating tumor cells with the observed PSA levels. This study demonstrates that circulating tumor cells are detectable during chemotherapy for hormone-refractory prostate cancer regardless of the degree of PSA response.
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Affiliation(s)
- Uta Schmidt
- Technical University of Dresden, Department of Urology, D-01307 Dresden, Germany.
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10
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Schmidt C, Linné C, Hakenberg O, Klenk U, Wirth MP. [Intratesticular cysts in infancy - case report and review of the literature]. Aktuelle Urol 2003; 34:179-82. [PMID: 14566691 DOI: 10.1055/s-2003-40236] [Citation(s) in RCA: 0] [Impact Index Per Article: 0] [Reference Citation Analysis] [What about the content of this article? (0)] [Affiliation(s)] [Abstract] [MESH Headings] [Track Full Text] [Journal Information] [Subscribe] [Scholar Register] [Indexed: 10/27/2022]
Abstract
INTRODUCTION Intratesticular cysts in neonates and infants are rare findings compared to other cystic lesions of the testes and can be diagnosed by high-power ultrasonography. In contrast to simple epithelial cysts seen in adults, which are usually small and incidental findings, intratesticular cysts in infants are often diagnosed because of an increase in scrotal size. CASE REPORT We report the case of a 6-month-old child with painless swelling of the right scrotum and the ultrasonographic finding of an intratesticular cyst. Together with surgical enucleation of the cyst, biopsy of the macroscopically normal testicular parenchyma was performed and showed tubular atrophy in the vicinity of the cyst. CONCLUSIONS In view of possible increase in size with resulting atrophy of testicular parenchyma, intratesticular cysts in neonates and infants should be treated surgically by simple cyst resection.
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Affiliation(s)
- C Schmidt
- Klinik und Poliklinik für Urologie, Universitätsklinikum C. G. Carus Dresden, Germany.
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